Competències de l'Ajuntament
L'organització i les competències municipals són, juntament amb el territori i la població, els elements fonamentals d'un municipi. Determinen l'estructura orgànica i funcional de l'activitat de l'Ajuntament, així com les facultats que té atribuïdes per al desenvolupament de l'activitat municipal.
Les competències d'un ajuntament es regulen a l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, la Llei reguladora de les Bases del Règim Local i el Decret Legislatiu pel qual s'aprova el Text refós de la Llei Municipal i de Règim Local de Catalunya:
Segons l'article 84.2 de la Llei Orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya, l'Ajuntament de Vic té atribuïdes les competències següents:
- L'ordenació i la gestió del territori, l'urbanisme i la disciplina urbanística i la conservació i el manteniment dels béns de domini públic local.
- La planificació, la programació i la gestió d'habitatge públic i la participació en la planificació en sòl municipal de l'habitatge de protecció oficial.
- L'ordenació i la prestació de serveis bàsics a la comunitat.
- La regulació i la gestió dels equipaments municipals.
- La regulació de les condicions de seguretat en les activitats organitzades en espais públics i en els locals de concurrència pública. La coordinació mitjançant la Junta de Seguretat dels diversos cossos i forces presents al municipi.
- La protecció civil i la prevenció d'incendis.
- La planificació, l'ordenació i la gestió de l'educació infantil i la participació en el procés de matriculació en els centres públics i concertats del terme municipal, el manteniment i l'aprofitament, fora de l'horari escolar, dels centres públics i el calendari escolar.
- La circulació i els serveis de mobilitat i la gestió del transport de viatgers municipal.
- La regulació de l'establiment d'autoritzacions i promocions de tot tipus d'activitats econòmiques, especialment les de caràcter comercial, artesanal i turístic i foment de l'ocupació.
- La formulació i la gestió de polítiques per a la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible.
- La regulació i la gestió dels equipaments esportius i de lleure i promoció d'activitats.
- La regulació de l'establiment d'infraestructures de telecomunicacions i prestació de serveis de telecomunicacions.
- La regulació i la prestació dels serveis d'atenció a les persones, dels serveis socials públics d'assistència primària i foment de les polítiques d'acollida dels immigrants.
- La regulació, la gestió i la vigilància de les activitats i els usos que es duen a terme a les platges, els rius, els llacs i la muntanya.
D'altra banda, l'article 25.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local estableix que el municipi exercirà, en tot cas i en els termes de la legislació de l'Estat i de les Comunitats Autònomes, com a competències pròpies les següents matèries:
- En urbanisme: el planejament, gestió, execució i disciplina urbanística, la protecció i gestió del patrimoni històric, i la promoció i gestió de l'habitatge de protecció pública amb criteris de sostenibilitat financera. Conservació i rehabilitació de l'edificació.
- En medi ambient urbà: manteniment de parcs i jardins públics, gestió dels residus sòlids urbans i protecció contra la contaminació acústica, lumínica i atmosfèrica a les zones urbanes.
- Abastament d'aigua potable a domicili i evacuació i tractament d'aigües residuals.
- Infraestructura viària i altres equipaments de la seva titularitat.
- Avaluació i informació de situacions de necessitat social i l'atenció immediata a persones en situació o risc d'exclusió social.
- Policia local, protecció civil, prevenció i extinció d'incendis.
- Trànsit, estacionament de vehicles i mobilitat. Transport col·lectiu urbà.
- Informació i promoció de l'activitat turística d'interès i àmbit local.
- Fires, proveïments, mercats, llotges i comerç ambulant.
- Protecció de la salubritat pública.
- Cementiris i activitats funeràries.
- Promoció de l'esport i instal·lacions esportives i d'ocupació del temps lliure.
- Promoció de la cultura i equipaments culturals.
- Participar en la vigilància del compliment de l'escolaritat obligatòria i cooperar amb les administracions educatives corresponents en l'obtenció dels solars necessaris per a la construcció de nous centres docents. La conservació, manteniment i vigilància dels edificis de titularitat local destinats a centres públics d'educació infantil, d'educació primària o d'educació especial.
- Promoció en el seu terme municipal de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions.
Finalment, l'article 66.2 del Decret Legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya regula que els ens locals tenen competències en els àmbits de la participació ciutadana, de l'autoorganització, de la identitat i la representació locals, de la sostenibilitat ambiental i la gestió territorial, de la cohesió social, de les infraestructures de mobilitat, de la connectivitat, de la tecnologia de la informació i de la comunicació, dels abastaments energètics i de la gestió de recursos econòmics, amb l'abast que fixen aquesta Llei i la legislació sectorial respectiva; i l'article 66.3 defineix que el municipi té competències pròpies en les matèries següents:
- La seguretat en llocs públics.
- L'ordenació del trànsit de vehicles i de persones en les vies urbanes.
- La protecció civil, la prevenció i l'extinció d'incendis.
- L'ordenació, la gestió, l'execució i la disciplina urbanístiques; la promoció i la gestió d'habitatges; els parcs i els jardins, la pavimentació de vies públiques urbanes i la conservació de camins i vies rurals.
- El patrimoni històric-artístic.
- La protecció del medi.
- Els abastaments, els escorxadors, les fires, els mercats i la defensa d'usuaris i de consumidors.
- La protecció de la salubritat pública.
- La participació en la gestió de l'atenció primària de la salut.
- Els cementiris i els serveis funeraris.
- La prestació dels serveis socials i la promoció i la reinserció socials.
- El subministrament d'aigua i l'enllumenat públic, els serveis de neteja viària, de recollida i tractament de residus, les clavegueres i el tractament d'aigües residuals.
- El transport públic de viatgers.
- Les activitats i les instal·lacions culturals i esportives, l'ocupació del lleure, el turisme.
- La participació en la programació de l'ensenyament i la cooperació amb l'administració educativa en la creació, la construcció i el manteniment dels centres docents públics; la intervenció en els òrgans de gestió dels centres docents i la participació en la vigilància del compliment de l'escolaritat obligatòria.