2.100 viatgers han pujat a l'Èrica a Vic, el primer bus autònom que ha circulat per Catalunya

El bus ha circulat durant dos mesos pels municipis de Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic

Cloenda de la gira del bus Èrica.
Cloenda de la gira del bus Èrica

L’Èrica, la Gira Catalana del Bus Autònom, ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic. D’aquesta manera, s’ha posat fi a una iniciativa, organitzada per l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) amb el suport de la Generalitat, que ha fet possible que per primera vegada circulés un bus sense conductor per 8 municipis catalans: Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i Vic.

 

L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, i el president de l’AMTU, Jordi Xena, van participar ahir en l’acte de cloenda i van fer un dels últims viatges que l’Èrica ha realitzat a Vic, última parada de la Gira. Erra va remarcar que “els busos autònoms aportaran beneficis com la seguretat gràcies a la seva intel·ligència artificial, la sostenibilitat gràcies a la reducció de contaminació acústica i atmosfèrica, i incrementaran l’accés al transport públic amb serveis més flexibles i personalitzats”.

 

Des del passat 7 de setembre, quan es va iniciar la Gira Catalana del Bus Autònom a Sant Cugat, l’Èrica ha transportat més de 15.000 viatgers i ha recorregut gairebé 900 quilòmetres.

 
Municipis
Viatgers
km
Sant Cugat
3.001
86
Terrassa
1.621
110
Sabadell
1.081
59
Girona
1.302
89
El Vendrell
2.209
79
Reus
2.568
181
Martorell
1.161
126
Vic
2.100
150
Total
15.043
880
 

D’aquesta manera, la Gira Catalana del Bus Autònom ha pogut acomplir amb l’objectiu de donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans d’arreu de Catalunya, aquest sistema de transport d’alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers.

 

Així mateix, també s’ha donat l’oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar in situ la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d’adoptar per adaptar-se al seu funcionament.

 

El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s’abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d’aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.

 

Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència.

 

Des de l’AMTU es preveu que, a partir del 2020, ja podrien arribar els primer busos autònoms a Catalunya. El bus autònom aportarà beneficis molt importants a les ciutats, com són:

• Més Seguretat La seva intel·ligència artificial l’ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l’opció més segura.

• Sostenibilitat: Una mobilitat 100% elèctrica ajudarà a reduir la contaminació sonora i atmosfèrica de les ciutats.

• Més accés al transport públic: Aquests minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats, afavorint l’accés de tothom al transport públic.

 
 

Com funcionen els busos autònoms

 

Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d’aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d’objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.

 

Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors denominats LIDAR (acrònim en anglès de detecció d’imatge làser) que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant, sigui mobiliari urbà, edificis, arbrat, etc. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.

 

Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.