200 estudiants de 3r d’ESO dels centres educatius de secundària de Vic assisteixen a la 9a edició de la Matinal “I després què... cap on vaig?”

Vic acull aquesta setmana diferents projectes per orientar a joves pel seu futur acadèmic i professional

Públic assistent a l'edifici el Sucre de Vic.
Públic assistent a l'edifici el Sucre de Vic

 Avui al matí 200 estudiants de 3r d’ESO de diferents centres de secundària de la ciutat de Vic, han assistit a la Matinal “I després què... cap on vaig?” que enguany arriba a la seva 9a edició. Destaquem que aquesta setmana la ciutat de Vic ha acollit aquest projecte i que junt amb la iniciativa “Càpsula!” tracta d’ajudar a l’orientació acadèmica i professional dels joves.

 

La jornada d’avui ja consolidada entre els centres educatius, té per finalitat facilitar eines per a la reflexió dels joves estudiants en relació al seu futur immediat, així com de transmetre la importància d’obtenir el Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

Amb aquest objectiu, es proposa una acte en què els alumnes de 3r tenen l’oportunitat de conèixer la trajectòria formativa d’alguns joves que expliquen la seva experiència en les diferents etapes dins el sistema educatiu, així visualitzar la situació actual al mercat de treball.

Durant la primera part de la matinal els alumnes han pogut conèixer els itineraris formatius que ens ofereix el sistema educatiu un cop acabada l’ESO, intervenció a càrrec de l’orientadora acadèmica i professional del Servei d’Informació Juvenil de Vic - Vicjove, Maria Guerrero.

Tot seguit, i a través d’una entrevista als joves estudiants, els assistents han pogut conèixer la vivència de nois i noies que actualment estan cursant estudis superiors a la ciutat: cicles formatius de grau mitjà a càrrec de Carolina Denise Antonini (Atenció a les persones amb dependència | Institut Anton i Pous de Manlleu) i d’en Joel Ramos (Activitats comercials | Institut de Vic), cicles formatius de grau superior a càrrec d’en Virgili Fernández i de la Lourdes Ramos (Automatització i robòtica industrial | Institut de Vic), l’etapa de Batxillerat a càrrec de Marc Fernández (modalitat en Arts plàstiques | Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic) i Nerea Fructuoso (modalitat en Arts escèniques | Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic) i, per acabar, l’experiència dins l’àmbit universitari per part de l’Eudald Aumatell (Grau en infermeria | Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya).

La matinal ha continuat amb la intervenció per part de la Mireia Triquell que, en representació del Servei Local d’ocupació de l’Ajuntament de Vic, ha estat l’encarregada d’exposar quines són les demandes i exigències actuals del mercat de treball, així com el pes que actualment té la formació per a l’accés a l’ocupació.

Aquesta jornada ha estat una oportunitat per posar en valor la importància de l’etapa formativa en què es troben els alumnes de 3r d’ESO, essent aquest un moment clau en què, malgrat l’accés al mercat de treball es veu com una transició llunyana, la seva actitud i els resultats acadèmics poden marcar el seu futur laboral i professional.

L’acte ha posat de relleu la necessitat de graduar l’Etapa Secundària Obligatòria, en tant que aquest és un dels primers passos que cal seguir per a poder continuar l’etapa formativa. Tal i com ha exposat Mireia Triquell, la formació junt a les competències tranversals esdevenen condicions indispensables a l’hora de trobar feina, ja que atesa la dificultat per a l’accés al mercat de treball, són els factors que ens podran fer destacar per sobre d’altres possibles candidats. En aquest sentit, i tal i com ha exposat en Virgili Fernández, “sou molt joves per posar-vos limitacions, les limitacions ja us les posarà la vida” referint-se a la necessitat de treure’s la ESO.

Davant el fet que molts dels joves que avui han assistit a la jornada pot ser que no tinguin clar quin itinerari formatiu volen seguir, la jornada ha estat un moment per convidar-los a descobrir els jaciments d’ocupació que actualment tenen més demanda a la nostra comarca i, alhora, parlar amb adults que coneguin bé el sector per tal de descobrir si les expectatives dels joves s’adeqüen a la realitat del mercat de treball. Tenint en compte l’estat del mercat de treball, s’ha convidat als joves a explorar els seus interessos i motivacions per poder-se formar en allò que els crida més l’atenció. En aquest sentit, la Nerea Fructuoso ha fet referència a una de les persones que la van ajudar a escollir la formació que està cursant actualment, la seva àvia, a través d’una frase que va marcar la seva decisió: “l’únic que no té sortida, és estudiar alguna cosa que no t’agrada”.

La matinal ha acabat amb la visualització del vídeo Entrejoves: com preparar-se per una entrevista de feina elaborat per la Diputació de Barcelona en què, a tall de resum, s’ha fet èmfasi en l’actitud dels joves davant un moment clau com pot ser la primera entrevista de feina.