“El lideratge educatiu d’avui”, títol de la conferència que va inaugurar el curs escolar 2013/14

Anna Erra: “Vic ha liderat processos educatius canviants i vol continuar apostant per aquest camí”

Anna Erra i Àngel Castiñeira a la inauguració del curs escolar 2013/14.
Anna Erra i Àngel Castiñeira a la inauguració del curs escolar 2013/14

Ahir va tenir lloc l’acte oficial de la inauguració del curs escolar 2013/2014 a la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic. L’acte va comptar amb la presència de la 1a tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra i el director de la Càtedra Lideratges i Governança Democràtica d'ESADE, Àngel Castiñeira Fernández que va pronunciar la conferència “El lideratge educatiu avui”.

 

El ponent va estructurar la seva intervenció a partir de cinc idees centrals: la necessitat de valorar i coordinar els diferents nivells d’exercici del lideratge educatiu avui existents; la importància del paper de la identitat dels líders; la diferenciació dels verbs educar, gestionar, dirigir i liderar; l’ordenació de les principals tasques del lideratge i, per últim, la descripció d’un model de lideratge òptim per als centres educatius.

 

Castiñeira va incidir durant el seu discurs en la idea de què “un bon exercici de lideratge implica una transformació de la identitat”, “cal incorporar noves funcions i/o rols a la persona que ocupa un càrrec de direcció”, va continuar. Sovint estem en una societat on la persona que executa funcions de direcció té la percepció de ser bomber, apaga focs, amortidor, esponja, transmissor, entre altres i cal més que mai aprendre eines per poder executar correctament aquesta funció.

 

El ponent també va posar de relleu que “en un bon lideratge la clau està en dominar les tècniques de gestió”, cal trobar mètodes eficients per millorar la rendibilitat. Castiñeira també va afirmar que dirigir significa manar, tenir capacitat per a prendre decisions. D’altra banda, va voler diferenciar els verbs de dirigir amb liderar. Aquest últim més vinculat en un art, “inspirar a la gent un somni, un projecte per motivar a les persones a treballar en el projecte comú”, va dir.

 

Durant la conferència Àngel Castiñeira va posar èmfasi que els centres educatius d’avui dia són complexos i amb grans canvis respecte l’escola de sempre. Als centres d’avui necessiten molta gestió i gran lideratge i la societat demana resultats i capacitat per adaptar-se als canvis constantment.

 

Finalment la 1a tinenta d’alcalde i regidora d’Educació, Anna Erra va concloure l’acte expressant que ella ha après el seu paper de lideratge “per treballar en el somni conjunt de l’educació a Vic”. Erra també expressà a tots els assistents que no estan sols en l’educació, sinó que hi ha molts agents socials implicats en el projecte educatiu de la ciutat. “Vic ha liderat processos educatius canviants i vol continuar fent-ho”, va continuar. La regidora va voler deixar clar que “estem preparant un futur i volem treballar el talent, l’emprenedoria, la diversitat, ... sempre sota els valors de l’esforç i exigència”.

 

Va citar unes paraules de Roser Salavert (doctora en gestió educativa i directora general dels centres públics del Districte 3 de Nova York): “És possible educar l’excel•lència en la diversitat, però cal evolucionar: d’una cultura d’uniformitat a una cultura de diferenciació per accelerar l’aprenentatge de tots els alumnes; d’una cultura en què l’avaluació és l’objectiu de l’aprenentatge a una cultura en què l’avaluació dóna suport i és part d’un aprenentatge; d’una cultura en què el docent actua individualment, a una cultura de col•laboració estratègica i lideratge distributiu”.