Públic assistent a la presentació de la nova MarcaVIC

“Vic, ciutat a la mesura humana”

Eslògan de la nova marca de ciutat que presenta un perfil d’una “V” arrodonida i harmònica

 

Ahir al vespre la Sala Joaquim Maideu de l’Atlàntida de Vic va quedar plena de persones amb expectativa per a conèixer la nova marca de la ciutat de Vic.
La nova marca presenta una “V” arrodonida i harmònica acompanyada de l’eslògan “Vic, ciutat a la mesura humana”.
 
L’acte d’ahir va ser el “final del trajecte” d’un treball participatiu de més de 20 mesos i que ha comptat amb la col·laboració d’un miler de persones i amb el consens polític i unànime del consistori vigatà (adjuntem text aprovat pel ple municipal del mes de març).  A partir d’ara, doncs, s’inicia un altre procés de treball intens amb l’objectiu de que la nova marca de Vic arreli al territori i que les persones se la sentin i se la facin seva.
 
En el transcurs de la Gala es va fer un repàs de totes les accions que s’han portat a terme al llarg d’aquests 20 mesos de treball i que va néixer el 22 de juliol de 2013 amb la signatura d’un conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. A partir d’enquestes ciutadanes, grups de treball sectorials i altres accions participatives s’ha recollit una informació acurada de la percepció de la ciutat, buscant aquells aspectes diferenciadors i rellevants.
 
El professor i membre de l’equip de professionals de la Universitat que ha liderat aquest projecte, Jordi de San Eugenio va posar accent en el com s’ha executat aquest procés creatiu: “ha estat un treball de baix a dalt” “s’ha passat d’un sistema oligàrquic a democràtic”, va afegir. San Eugenio, però, va remarcar que “ara cal que la gent del territori se la cregui i se la faci seva”.
 
D’altra banda, el director creatiu d’Eumo, Disseny i Comunicació, Jordi Cano va ser l’encarregat de desvetllar la incògnita que havia despertat tanta expectació i va presentar el procés de disseny de la nova marca de ciutat, on pren especial rellevància la paraula “harmonia” i on es recupera el concepte “mesura humana” que ja havia aparegut amb anterioritat.
 
En el torn dels parlaments institucionals, el rector de la UVIC-UCC, Jordi Montaña, va expressar l’orgull de la universitat en participar a la creació de la nova marca de Vic. Per la seva banda, l’alcaldessa en funcions, Anna Erra, va afirmar “volem que la MarcaVic ens singularitzi i en projecti com a territori”. Erra també va voler aplaudir a tots els regidors del consistori per haver estat capaços de trobar el consens en aquest tema important de ciutat. Recordem que el darrer ple municipal del mes de març es va aprovar una declaració institucional a favor d’aquesta marca de ciutat dins del territori.
 
La gala va comptar amb la presència de l’humorista osonenc, Peyu, el Mag Pota i la música de Jazz Band de l’Escola de Música i Conservatori de Vic (EMVIC).
 
(Text aprovat per unanimitat de tots els grups al Ple Municipal del 2 de març del 2015)
 
COMPROMÍS MUNICIPAL PER APROVAR I PROJECTAR EL TREBALL REALITZAT PER LA CIUTADANIA I PER LA UNIVERSITAT DE VIC ENTORN A LA NOVA MARCA DE CIUTAT I DE TERRITORI.
 
El Ple del juliol de l’any 2013 va aprovar el conveni de col·laboració entre l’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic per treballar conjuntament pel projecte de ciutat entorn a la definició de ‘la Marca de Ciutat i de dins del Territori’.
 
La Universitat de Vic, a través del Departament de Comunicació (Facultat d’Empresa i Comunicació) ha aportat la direcció i coordinació tècnica del procés de treball desplegant tots els recursos humans necessaris a cost zero. L’Ajuntament de Vic ha intervingut conjuntament fent d’enllaç amb els agents del territori, fomentant sobretot la participació social.
 
L’objectiu comú que pretenia aquest treball conjunt era que, liderat des de les dues institucions abans esmentades, s’arribés a un espai de consens i participatiu entre els agents, actors, entitats i persones que estimen la ciutat pel que és i representa. Tot per definir i orientar la ciutat cap a una marca unitària de projecció a l’exterior i d’identificació pels habitants de la mateixa ciutat.
 
Després de mesos de treball i de posada en comú de totes les opinions expressades lliurement, la UVIC amb el complement de l’estudi de disseny i comunicació Eumo_d.c en el tram final del procés creatiu, han arribat a unes conclusions que permeten situar la ciutat en un punt d’equilibri entre el que som i el què volem ser:
 
Amb el perfil d’una ‘V’ arrodonida, sòlida però harmònica, es vol identificar la vertebració de la ciutat en els següents recorreguts:
-          del territori, amb harmonia, cap a la convivència
-          de la societat, amb harmonia, cap al civisme
-          de la salut, amb harmonia, cap al benestar
-          de l’educació, amb harmonia, cap a la igualtat
-          de l’urbanisme, amb harmonia, cap al patrimoni
-          de l’empresa, amb harmonia, cap a l’oportunitat
-          etc.
 
Incorporant en tot això els conceptes claus de ‘mesura’ i ‘humana’ es recupera un ‘claim’ que ja havia existit a la ciutat, idea llavors expressada per l’alcalde Ramon Montanyà, però que ara potser es reforçaria, guanyant consistència i sobretot mantenint coherència i autenticitat, tal i com demanaven els participants al procés: ‘feu, sisplau, una marca que respongui a la nostra realitat.’
L’any 2015 és l’any en que de bon principi es va decidir entre tots que fos el de la presentació pública i oficial, coincidint expressament en una de les festes més vigatanes: el Mercat del Ram. La data del proper dilluns 23 de març, en un acte senzill però solemne i d’importància pel futur de la nostra ciutat, serà el punt de sortida a la nova marca de ciutat que esperem que tingui un llarg i eficient recorregut, integrat i valorat des de diverses vessants ciutadanes.
 
Per tot això, l’actual consistori vigatà, declara i es compromet a validar aquest procés de treball participatiu i creatiu i a impulsar els resultats obtinguts; i a la vegada, passa el relleu al proper consistori que es formi després dels comicis electorals, convidant-lo a assumir aquest treball col·lectiu, per consolidar la nova marca de Vic en l’àmbit municipal i territorial.
                                              
(Text íntegre del Ple del 2 de març del 2015 aprovat per unanimitat per tots els grups del consistori)