34 joves finalitzen el programa ‘9aVic’ d’aquest curs de forma activa

Uns 150 joves han après català i han conegut la ciutat de Vic i el seu entorn gràcies a la vinculació amb aquest projecte municipal

Cloenda del curs ‘9aVic’.
Cloenda del curs ‘9aVic’

Aquest matí s’ha celebrat l’acte de cloenda del programa ‘9aVic’, en què els joves participants han recollit els certificats de les diferents activitats on han participat.

 

Al llarg d’aquest curs, 149 nois i noies s’han vinculat al projecte. D’aquest, 48 hi han assistit de forma regular, i 34 han acabat el curs activament participant en totes les activitats programades. La procedència dels participants és variada; així s’hi troben joves del Marroc, Bolívia, Síria, Colòmbia, Senegal, Ghana, Veneçuela, Brasil, Equador, República Txeca, Índia, Nigèria, Benín, Hondures, Mali, República Dominicana, Romania, Geòrgia, Paraguai, Ucraïna, El Salvador i Pakistan.

 

Els joves del ‘9aVic’ han assistit regularment a l’Aula de Formació Continuada per aprendre el català, on reben un assessorament personalitzat per part de dues professionals, i també a cursos normalitzats del Consorci de Normalització Lingüística, o de l’Escola d’Adults, sempre en funció del seu nivell d’estudis i de les seves capacitats d’aprenentatge.

 

Cada divendres el grup ha pogut participar en les activitats per conèixer Vic, que durant aquest curs han estat molt variades, i que tenen per objectiu crear un vincle amb la ciutat, trobar espais de relació amb els joves de Vic i tractar temes que preocupen als joves.

 

Després de la consolidació del projecte, amb l’impuls tant del seguiment permanent que es fa als joves i les seves famílies com de les activitats socials, el proper mes de setembre es reprendrà el curs amb la incorporació de nois i noies de nova arribada a la ciutat.

 
 

Intercanvi amb la UVic-UCC i la Casa d’Oficis

 

Cal destacar el projecte d’intercanvi lingüístic dut a terme amb la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), on hi han participat 40 joves del programa i els estudiants de segon curs del Grau en Educació Social. El projecte ha suposat un enriquiment cultural per a tots.

 

Una altra de les accions més ben valorades d’aquest cicle ha estat la participació amb la Casa d’Oficis en activitats com la cursa d’orientació i jocs d’animació. Una col·laboració que s’espera que segueixi el curs vinent en ambdós casos.

 

 

Diverses activitats per conèixer el territori

 

Al llarg del curs els diversos joves han participat en la neteja d’un tram del riu Gurri en el dia “Let’s clean up Europe”; en accions de sensibilització com la campanya “Casa nostra, casa vostra”; en l’elaboració d’espots de violències de gènere en motiu del 25 de novembre; en una sessions amb diverses entitats com un curs de primers auxilis a Creu Roja, i també amb el Curs de Coneixement de la Societat Catalana i el de coneixements laborals, inclosos en el Servei de Primera Acollida, entre d’altres.

 
 

Què és 9aVic?

 

‘9aVic’ és un projecte que va ser creat per l’Ajuntament de Vic l’any 2012 amb l’objectiu de donar sortida als nois i noies d’entre 16 i 24 anys d’origen estranger que no es poden incorporar ni a la formació reglada, per haver superat l’edat obligatòria d’escolarització, ni tampoc a la post obligatòria o formació laboral per motius de desconeixement de la llengua o bé de convalidació d’estudis.

 

El programa està gestionat a través de l’Oficina Municipal d’Acollida (OMA), i compta amb un professional que fa el seguiment constant dels joves, l’entrevista inicial, organitza les diferents activitats, i alhora gestiona la diversitat i la cohesió del grup, tenint en compte les diferents nacionalitats i realitats, tant personals com de formació. L’arribada dels joves a la ciutat és continuada i tant l’entrada com la sortida del projecte és dinàmica i flexible. La durada és de dos anys i la permanència de cada jove depèn de les circumstàncies i de l’evolució personals.

 

Els objectius del ‘9aVic’ són aprendre el català, amb un nivell que els permeti ser autònoms, i aconseguir les eines per a la seva inserció acadèmica i laboral, així com que coneguin els recursos de la ciutat adreçats a joves i puguin relacionar-se amb nois i noies autòctons.