Adif estima que la borrasca Glòria ha provocat danys en la infraestructura ferroviària per valor de prop de 20 milions d'euros

S'han detectat 52 zones amb severes afectacions, fonamentalment al nord de la província de Barcelona i a la de Girona

Línia R3. Foto: Adrà Costa.
Línia R3. Foto: Adrà Costa

Adif estima que la borrasca Glòria ha provocat danys en la infraestructura ferroviària per valor de prop de 20 M €Els danys en la infraestructura ferroviària que ha provocat la borrasca Glòria al seu pas per Catalunya podrien ascendir a aproximadament uns 20 milions d'euros, segons les primeres estimacions realitzades pels equips tècnics d'Adif.

 

Des del primer moment i en aquells punts en els quals era possible accedir-hi, Adif va iniciar les inspeccions i reparacions necessàries per a reposar les instal·lacions afectades i així poder restablir progressivament la circulació en els diferents trams.

 

Es dona la circumstància que, durant aquest temporal, els efectes s'han estès per bona part del territori, afectant a la pràctica totalitat de les línies d'ample convencional de Catalunya, cosa que dificulta la gestió dels recursos disponibles i els desplaçaments de material i personal, tenint en compte la generalització de les conseqüències del temporal a la resta d'infraestructures i altres zones sobre les quals cal actuar.

 

Després de les primeres avaluacions i actuacions dels tècnics d'Adif, s'han detectat 52 zones amb danys greus o molt greus en les instal·lacions, que es localitzen a les línies Barcelona-Mataró-Maçanet (14 incidències), Barcelona-Vic-Puigcerdà (18 incidències), Barcelona-Sant Celoni-Portbou (14 incidències), Barcelona-Manresa (1 incidència), Barcelona-Móra la Nova-Saragossa (2 incidències), Barcelona-Vilanova i la Geltrú-Sant Vicenç de Calders (2 incidències), i Barcelona-Vilafranca de Penedès (1 incidència).

 

Des del primer moment, els equips tècnics d'Adif van iniciar els treballs per a les reparacions de les infraestructures afectades. D'aquesta manera, s'ha aconseguit restablir la circulació en tots els trams, excepte en el trajecte Malgrat-Blanes, interromput pel col·lapse del pont sobre el riu Tordera, i que, de moment, es manté sense previsió de restabliment fins que els tècnics d'Adif puguin accedir a la zona amb plenes garanties de seguretat i poder realitzar un estudi detallat de les actuacions necessàries per reconstruir-lo.

 

Una de les línies amb major nombre d'incidències, per la seva especial orografia, ha estat la Barcelona-Vic-Puigcerdà, on en 18 zones s'han registrat incidències. Destaquen especialment fins a 9 despreniments, així com la caiguda de desenes d'arbres entre la Garriga i Puigcerdà, així com la inundació de túnel de Vic pel desbordament de la riera i problemes de senyalització en diferents punts.

 

Les reparacions necessàries i el permanent control obliga, per raons de seguretat, a establir Limitacions Temporals de Velocitat (LTV), que s'aniran suprimint en funció del comportament de les infraestructures.

 

Per aquests motius es van establir 37 LTV (16 a la línia Girona-Portbou, 7 a la línia de Mataró, 9 a la línia de Puigcerdà, 4 a la línia de Barcelona-Móra la Nova-Saragossa i 1 a la línia de Manresa) .

 

Actualment, 22 d'elles ja estan suprimides (6 a la línia Barcelona-Portbou, 6 a la línia de Mataró, 5 a la línia de Puigcerdà i les 4 a la línia Barcelona-Saragossa i la implantada a la línia de Manresa).

 

De les 15 que estan pendents, 9 s'eliminaran abans de el 7 de febrer, 5 durant el proper març i l'altra restant, en el tram Sant Quirze-Ripoll, a l'abril.

 

En total, Adif ha mobilitzat més de 220 tècnics propis i d'empreses col·laboradores i unes 30 màquines (dumpers, vaiacares, batedores, perfiladores, vehicles de via), a més de camions i altres tipus de maquinària.