CentreVic presenta el baròmetre de l’activitat comercial del 2013
Anna Erra: "tot i la difícil situació actual, podem continuar dient que Vic abandera el comerç propi i proper i som un reclam per la ciutat i la comarca"
Aquest matí s’ha presentat el primer baròmetre de l’activitat comercial del centre de Vic. La presentació ha anat a càrrec de Pere Trasserra, president de CentreVic, Anna Erra, regidora de Comerç de l’Ajuntament de Vic i de Roger Noguer, gerent de CentreVic.
Aquest baròmetre ha estat realitzat a partir del cens de totes les activitats comercials de 39 carrers del centre de Vic i la comparativa amb les dades recollides l’abril de l’any passat en motiu del llançament del portal www.vicreactiva.cat, un portal creat per CentreVic per generar nova activitat comercial.
Les dades que s'han presentat mostren la difícil situació econòmica que estem vivint, tot i així, la regidora de Comerç, Anna Erra, ha destacat que "podem continuar dient que Vic abandera el comerç propi i proper i som un reclam per la ciutat i la comarca". També ha afegit que “estem treballant conjuntament perquè s’animi la gent a obrir comerços”. En referència a la proliferació de locals buits ha destacat que en alguns casos el motiu és pel preu del lloguer: “a vegades hi ha locals estratègics on és complicat que s’ocupin perquè la pròpia dificultat rau en els seus propietaris”.
Situació actual: tancaments, obertures i sectors més perjudicats
Actualment al centre de Vic hi ha 707 activitats comercials i 100 locals buits, que representen un 12% sobre l’àrea estudiada. Al llarg d’aquest any hi ha hagut 70 establiments que han abaixat la persiana i 56 que han obert. Els sectors que més tancaments han patit al llarg d’aquest període han estat els de l’equipament de la persona (fent esment a la moda home i dona, que n’han tancat 15 botigues), els serveis (sobretot bancs, perruqueries i agències de viatges, que sumen un total de 14 establiments) i l'equipament de la llar (amb un total de 9 entre informàtics, decoració, mobles i altres).
Locals buits i zones fredes
Diverses zones del centre estan patint greus problemes d’ocupació que provoca que el circuit de compra s’estigui reduïnt. Hi ha carrers amb més d’un 15% de desocupació dels seus locals, com són el Portal de la Rambla, el Carrer Cardona i la Plaça Santa Teresa, entre d’altres. I hi ha carrers que han entrat en zona d’alerta com són les Rambles Davallades i Passeig o la zona sud de la Plaça Major.
Sectors emergents i amb gran moviment
El sector que més ha crescut aquest últim any ha estat el de l’alimentació, destacant l’obertura de 5 noves pastisseries especialitzades i forns de pa.
També cal remarcar que un dels sectors que ha tingut més moviment ha estat el de l’hostaleria on han tancat 7 establiments entre restaurants, bars i cafeteries però se n’han obert 9.
Vic, centre comercial urbà
El centre de Vic manté intacte la combinació de sectors que generen una oferta locomotora i de pol d’atracció territorial: l’equipament de la persona (que malgrat la davallada continua essent el sector més representatiu amb un 25%), l’alimentació (un 16%) els serveis (20%) i l’hostaleria (10%), que sumen més del 70% de totes les activitats.
Pla de propostes
En funció d’aquests resultats, l’Associació ha presentat un pla de propostes:
Entre d’altres, ha demanat que el comerç estigui més present en la promoció i dinamització de la ciutat i en el debat polític. També ha demanat més mesures d'estímul i incentius per obrir un nou comerç a la ciutat i màxima agilitat en els tràmits d’obertura.
L’Associació també ha insistit en la necessitat de donar un tractament als locals buits i buscar-los noves funcionalitats com puguin ser l’art, permetre-hi publicitat o que s'incentivi el fenòmen pop-up (botigues efímeres). També ha demanat que es vetlli per la seva estètica exterior, que continua essent bastant precària.
També ha proposat que s’augmenti el vincle entre l’emprenedoria, l’accés al crèdit, l’assessorament empresarial i la propietat, que li recomana que flexibilitzi les condicions de lloguer.
En la darrera proposta ha demanat a l’Ajuntament que segueixi apostant per la cerca professionalitzada de nous operadors comercials que vulguin invertir a la ciutat i que es posicionin els webs www.vicactivalocals.cat i www.vicreactiva.cat als portals de referència d'emprenedoria, franquícies,...a nivell de tot l’estat.
Pere Trasserra, president de CentreVic ha destacat que “CentreVic estem molt sensibilitzats amb el nostre comerç i per això necessitem conèixer i saber que està passant a la nostra ciutat. Aquesta és la manera de poder, amb dades a la mà, treballar per fomentar i mantenir viva l’activitat comercial, i en conseqüència mantenir viva la nostra ciutat. Vic, representa un dels millors models de comerç urbà i de proximitat del país, i hem de treballar perquè continuï essent així.”