El comerç de proximitat de Vic se suma al residu zero

‘Soc un comerç + sostenible’ és el primer pas d’una campanya perquè Vic esdevingui un model pioner en la prevenció de residus i s’avanci cap a una ciutat més sostenible i saludable

Albert Fabà, Bet Piella i Assumpta Grabolosa.
Albert Fabà, Bet Piella i Assumpta Grabolosa

La confiança, la proximitat i el compromís són els tres eixos de la campanya ‘Soc un comerç + sostenible’ que es promou des de l’Ajuntament de Vic per aquestes festes de Nadal i que s’ha treballat conjuntament amb Vic Comerç i el grup Residu Zero Osona perquè Vic sigui un exemple a seguir en la prevenció de residus, ha exposat la regidora de Promoció econòmica, Ocupació i Comerç, Bet Piella.

 
‘Soc un comerç + sostenible’ és una de les primeres accions visibles de la campanya de prevenció de residus ‘Suma’t al zero’, que s’anirà desplegant mica en mica, i que arriba en una època on el consum augmenta i, en conseqüència, també ho fan els residus que generem. Piella ha exposat que la campanya té l’objectiu de sensibilitzar i fomentar els bons hàbits en el comerç i, paral·lelament, continuar fomentant el comerç de proximitat.
 
Per això, ‘Soc un comerç + sostenible’ també vol reconèixer la confiança del comerciant que assessora en la quantitat de producte que es pot comprar per evitar el malbaratament, la proximitat que incideix en tenir uns hàbits més saludables gràcies als productes de proximitat i de temporada, i el compromís per la sostenibilitat ajudant a reduir l’ús del plàstic d’un sol ús.
 
Piella espera que la campanya de comerç ajudi a promocionar els comerços més sostenibles i que ja treballen per facilitar la prevenció de residus i, al mateix temps, animi a més comerços a afegir-s’hi per fer la transició cap a un model més sostenible. Per altra banda, es premiarà els clients que hi compren i que fan possible prevenir la generació de residus i que segueixen el lema “Suma’t al zero”.
 
Les persones que comprin de forma sostenible en la quinzena de comerços que ja hi ha adherits per fomentar les bones pràctiques podran entrar en el sorteig d’un lot de productes per evitar la generació de residus.
 
Tots els comerços més sostenibles es podran reconèixer gràcies a un distintiu d’argila elaborat artesanalment i sense residus.
 

Distintiu elaborat artesanalment pels comerços adherits a la campanya
 

15 comerços més sostenibles

A hores d’ara una quinzena de comerços compleixen tres d’aquests requisits per participar en la campanya: no disposar de bosses de plàstic d’un sol ús, utilitzar bosses compostables, facilitar la compra de productes a granel, facilitar l’ús d’envasos reutilitzables com carmanyoles o altres envasos reutilitzables, o premiar l’ús de l’envàs reutilitzable amb descomptes, productes de regal o campanyes pròpies que potenciïn la prevenció de residus.
 
Bet Piella també ha exposat que també han de complir dues de les següents condicions: suposar una diversificació de l’oferta comercial existent al sector delimitat i que resolgui una mancança real dins del sector; que es tracti d’establiments singulars, ja sigui pel seu caràcter innovador o per la capacitat d’atracció de clients; que es tracti d’activitat amb marca pròpia; o bé, que es tracti d’activitats desenvolupades per artistes, persones professionals artesanes o dissenyadores.
 
 

Suma’t al zero: Objectiu residu zero

Des de l’Ajuntament s’està treballant transversalment des de totes les àrees municipals perquè Vic sigui pionera en l’àmbit de la prevenció de residus i s’anima a tota la ciutadania a seguir la campanya “Suma’t al zero” per seguir avançant cap a una ciutat encara més saludable i sostenible.
 

En aquest sentit, totes les accions estan incloses dins del Pla de Prevenció de Residus i s’aniran desplegant en els propers mesos, com ara accions destinades a prevenir el malbaratament alimentari, residus assimilables, compostatge comunitari en format de pla pilot, o bé la utilització de caramels embolicats en paper compostable durant la cavalcada de Reis.

 
 

Comerç de qualitat en català

Durant la presentació que ha tingut lloc aquest migdia també s’han donat a conèixer les dades d’un anàlisi dels usos lingüístics del comerç i el Pla d’Acció pel Comerç per continuar fomentant la qualitat del comerç de proximitat, tal com ha indicat la regidora Bet Piella

El responsable d’anàlisi i avaluació del Consorci per la Normalització Lingüística, Albert Fabà, ha presentat les conclusions d’un estudi iniciat fa 12 anys on s’analitza l’oferta lingüística dels comerços de 34 ciutats de perfils molt diferents, en què Vic s’hi ha inclòs per primer cop. Fabà ha detallat que s’ha analitzat la llengua identificativa del comerç a nivell extern –aparador i rètols del comerç-, i també es comprova l’adequació al català dels comerciants si la primera atenció no és en català.

A Vic, l´ús del català oral i de la retolació és molt alta en comerços autòctons, però la dada és molt millorable en el cas dels comerços regentats per persones d’origen estranger. Si bé la retolació sol ser en català, només un 7% fa la primera atenció en català i tan sols un 30% s’adequa al català quan la primera atenció és en un idioma diferent.
 
Per tot això, el repte és incrementar el nivell de coneixements de català de la gent estrangera que atén el públic i millorar la qualitat del comerç i l’ús de la llengua catalana, ha remarcat Piella.
 
Per la seva banda, la directora del Consorci per la Normalització Lingüística a Osona, Assumpta Grabolosa, ha exposat el Pla d’Acció que s’ha posat en marxa per millorar l’ús del català en els comerços regentats per persones d’origen estranger. Així, les primeres accions han tingut lloc a zones properes al centre històric, on es van fer observacions a peu de carrer i visites individualitzades als comerços acompanyats d’un intermediari que parla la llengua del comerciant, amb l’objectiu de facilitar la introducció i la sensibilització vers la llengua catalana. L’any 2020 se centrarà en els barris del Remei i de l’Estadi amb l’horitzó posat al 2022, per millorar l’adequació oral dels comerços.