Els carrers del Mercat Medieval de Vic plens de vida, història i ambient festiu durant aquesta 28a edició

El Mercat Medieval de Vic reafirma el seu atractiu amb més de 240.000 visitants a la 28a edició, de tres dies de durada

El Mercat Medieval de Vic, amb més de 400 parades, espectacles i activitats, bat rècord d’assistència en un sol dia amb 109.113 visitants el primer divendres de fira

La 28a edició del Mercat Medieval de Vic ha comptat amb la bona acollida habitual demostrant, un any més, que és un dels esdeveniments més destacats del Pont de la Puríssima i reafirmant el seu paper com una de les fires més concorregudes i autèntiques del territori.

 

Durant els tres dies de mercat, del 6 al 8 de desembre, els carrers de Vic s’han omplert de visitants que han gaudit d’un ambient únic, que combina història, gastronomia i tradició. El

primer dia de mercat ja es va marcar un rècord històric amb 109.113 visitants, un indicador de l’atractiu creixent d’aquest esdeveniment. El dissabte, la xifra es va situar al voltant de les 80.000 persones, i el diumenge, últim dia de fira, s’ha situat al voltant dels

60.000 visitants que s’han passejat pels carrers medievals de la ciutat.

 

En aquesta edició, els expositors han manifestat la seva satisfacció amb les vendes i han destacat la bona organització de la fira, que ha garantit una experiència molt positiva per a paradistes i públic en general. En total, més de 240.000 persones s’han passejat pels carrers del centre històric, descobrint les més de 400 parades, espectacles i activitats repartides entre els diferents espais del mercat i que han fet viatjar grans i petits a l’Edat Mitjana.

 

Enguany, el Mercat Medieval de Vic ha fet un pas important cap a la sostenibilitat, aconseguint el certificat B GREENLY, que l’acredita com a esdeveniment sostenible i reforça el seu compromís amb el medi ambient.

 

La regidora de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, Bet Piella, ha valorat molt positivament la 28a edició del Mercat Medieval de Vic, destacant l’èxit d’assistència i la qualitat de l’oferta: “Hem comptat amb 408 parades i una àmplia programació d’activitats que han omplert els carrers del centre de Vic, un escenari natural únic per a aquest esdeveniment. El mercat ha demostrat, una vegada més, que el nombre de dies no condiciona l’afluència de visitants, ja que la gent que vol venir, ve igual”. Piella també ha subratllat el perfil del públic assistent, majoritàriament procedent de l’àrea metropolitana de Barcelona. “Solen venir en parella o en família, són persones de mitjana edat i moltes d’elles repeteixen any rere any com a tradició, convertint el Mercat Medieval de Vic en una cita anual imprescindible”, ha afirmat. Aquesta fidelitat, segons la regidora, reflecteix l’arrelament i la capacitat del mercat per esdevenir un referent cultural i turístic.

Aquest any, el Mercat Medieval ha comptat amb paradistes provinents de Vic i la comarca d’Osona, així com de diferents punts de Catalunya i altres regions com Aragó, Andalusia, Comunitat de Madrid, Extremadura, Navarra, Múrcia, Galícia, Cantàbria, Euskadi, Castella-la Manxa, Castella i Lleó, País Valencià i Illes Balears. També hi han participat expositors internacionals procedents de Portugal i la Catalunya Nord, que han ofert articles d’artesania, herbes, alimentació, decoració, joieria, cosmètica natural, complements de roba i productes gastronòmics. També tavernes i dos zocos àrabs amb oferta de menjar.

Diversió, emoció i espectacles únics al Mercat Medieval de Vic

 

Les activitats del Mercat Medieval han tingut una excel·lent acollida per part del públic, destacant especialment les propostes per als més petits a la zona de les Adoberies. El Campament Medieval, amb l’oferta de tallers, les atraccions medievals, els recorreguts amb ponis, rucs i someres, el Carro de Trementinaires, les mostres d’esgrima i armes i les exhibicions de vol d’aus rapinyaires, ha estat un punt de trobada ple de diversió i aprenentatge per a les famílies, consolidant-se com un espai imprescindible per gaudir en companyia dels més petits.

 

D’entre les novetats d’aquesta edició, el primer Torneig de Cavalleria al Passeig Pep Ventura ha estat tot un èxit, congregant una gran multitud per veure les espectaculars justes de cavalls, que han transportat els assistents a l’època medieval amb autenticitat i emoció. També han captivat l’atenció del públic l’espectacle de highline, amb un equilibrista travessant el riu Mèder en una combinació de risc i bellesa visual, així com les impressionants demostracions de tir amb arc i l’espectacle de Vall·llobera Terra d'Arquers i Els Arquers de Foc.

Els passacarrers i actuacions de música medieval, recreacions d’oficis, espectacles de foc i dansa, han omplert els carrers de música, colors i ambient festiu, creant una atmosfera vibrant i animada que ha connectat amb els visitants i ha esdevingut una part fonamental de l’èxit del Mercat Medieval d’enguany. Aquesta variada oferta d’activitats ha contribuït a una edició plena de moments únics per a tots els públics.

 

A més, el MEV, Museu d’Art Medieval, ha tingut una bona afluència de públic, que aprofita la celebració del mercat per visitar el museu i endinsar-se en la història i l’art de l’època medieval a través de les visites guiades familiars.

Decoració medieval de premi

 

Les parades més ben decorades i amb productes artesans de qualitat han competit, per desè any consecutiu, per obtenir un reconeixement especial. El primer premi ha estat per a la parada Tandem Manualitats, de productes d’ornamentació nadalenca de Laura Nebot i Montserrat Pellicer, ubicada a la plaça de la Pietat; el segon premi l’ha guanyat Marina Tallada, amb una parada de productes de ceràmica, Marina Tallada Ceràmica, situada al

carrer Dues Soles; i el tercer premi ha estat per a la parada Peluts, de titelles, amb Juan Pedro Pérez com a propietari, també a la plaça de la Pietat.

 

Els guardons consisteixen en una bonificació del 100 %, el 50 % i el 25 %, respectivament, en les inscripcions per a la propera edició de la fira. Aquest concurs té com a objectiu reconèixer les parades més ben valorades segons criteris com la decoració, les vestimentes dels expositors, la qualitat dels productes i altres aspectes que contribueixen a l’excel·lència de l’espai expositiu.

 

Seguint en aquest context, part de la decoració de la fira prové dels tallers que, des de 2016, les regidories de Ciutadania i Igualtat i la de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic organitzen juntament amb diverses entitats socials amb l’objectiu d’involucrar-les i donar-los visibilitat. De fet, el recorregut inaugural de la fira, el divendres al matí, va comptar amb la presència d’aquestes entitats acompanyant les autoritats del consistori vigatà.

El Mercat Medieval: motor econòmic i dinamitzador local

El Mercat Medieval de Vic és un motor econòmic clau per a la ciutat i la seva àrea d’influència, tal com destaca l’estudi d’impacte econòmic. Segons les dades de l’edició de 2023 i a l’espera de la seva actualització, el mercat va generar un impacte total de 38,3 milions d'euros, dels quals 8,7 milions es van destinar directament a l'economia local. Amb 343.661 visitants, en una edició de 5 dies de mercat, un 91% dels quals van manifestar la intenció de tornar, l’esdeveniment també va impulsar la creació de 418 llocs de treball a temps complet.

 

Cada euro públic invertit va produir un retorn de 151,47 euros, mentre que els visitants van deixar una despesa mitjana de 89,5 euros a la ciutat, beneficiant el comerç i la restauració locals. Aquestes xifres mantenen el Mercat Medieval com un esdeveniment d’alt valor cultural i econòmic per a Vic i la seva comarca.