El nou enfocament del Servei d’Intervenció Socioeducativa de Vic, pioner a Catalunya i model a seguir per altres ciutats
El servei, conegut també com a Centre Obert –La Caseta del Guarda, atén a infant, adolescents i a les seves famílies amb risc d’exclusió social
Ahir a la tarda va tenir lloc la inauguració del nou espai municipal on s’ubicarà el Servei d’Intervenció Socioeducativa – Centre Obert, adreçat a infants i adolescents i a les seves famílies amb risc d’exclusió social. Actualment aquest servei està atenent a 25 usuaris i la gestió del mateix és pioner i referent a seguir per altres municipis catalans.
L’acte va comptar amb la presència del regidor de Benestar i Família, Xavier Farrés que durant la seva intervenció va remarcar que “en aquesta darrera legislatura l’Ajuntament de Vic ha apostat fermament amb l’atenció a les persones”, a banda de “l’encert en el treball en xarxa amb altres entitats socials per a desenvolupar múltiples projectes”, va afegir.
La coordinadora de l’àrea social de l’Ajuntament de Vic, Núria Homs, va afirmar que aquest servei és competència de l’administració local, però com en altres projectes, es compta amb la col·laboració d’altres entitats. Aquest és el cas de la Fundació Projecte i Vida que des de fa temps gestiona el servei dotant-lo amb professionals (1 coordinadora i 4 educadors socials) que treballen en diferents dinàmiques educatives amb l’objectiu de poder millorar la qualitat de vida d’aquestes persones i, a la vegada, facilitar eines per aconseguir una plena autonomia. En aquesta línia, s’ha establert que el temps estimatiu per atendre aquestes persones oscil·la entre 6 mesos i 2 anys.
Homs va remarcar que des dels darrers anys l’àrea Social de l’Ajuntament de Vic ha canviat l’enfoc per atendre aquestes persones amb certa vulnerabilitat: per una banda, s’ha dignificat l’espai on s’atenen les persones (amb la remodelació de la Caseta del Guarda) i d’altra banda, fent un acompanyament global amb tota la unitat familiar.
La coordinadora de la Fundació Projecte i Vida, Laura Vilà va explicar de forma resumida els programes socioeducatius que se segueixen: desenvolupament psicosocial on es treballen les emocions; un suport al procés d’escolarització, reforçant hàbits d’estudi; desenvolupament comunitari informant d’altres recursos municipals; treball amb la salut introduint hàbits d’higiene i alimentació sana; i finalment, el lleure.
Per la seva banda, Francesc Reverter, en representació de l’àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, va explicar que aquest servei va ser analitzat, a partir de la voluntat del mateix Ajuntament, el 2012 amb una diagnosi i on es va poder redefinir amb l’objectiu de donar un servei global i integrador per a les persones. Reverter va afirmar que Vic és la primera ciutat a posar en pràctica aquest model i esdevé així, un referent per altres municipis.
El centre obert és un servei que pertany per llei a la Xarxa de Serveis Socials Bàsics. Des del seu inici, l’any 1986 s’ha anat evolucionant en el model d’intervenció passant d’un model més centrat en l’infant i/o jove, al model de treball actual més global i integral que té en compte l’infant/jove dins el seu sistema familiar i comunitari.
L’ objectiu del servei és promoure la inserció social a través de la millora de les capacitats, habilitats i competències (socials, personals, educatives, formatives, emocionals) dels infants i joves i les seves famílies, minimitzant les dificultats o mancances a fi d’aconseguir l’autonomia plena.
El recurs del Centre Obert està destinat a famílies en situació de risc social conegudes per Serveis Bàsics d’Atenció Social de Vic amb menors entre 6 i 18 anys, que necessiten i accepten una intervenció socioeducativa intensa i continua per a la millora de la seva realitat personal, familiar i social.
Així doncs, el Servei d’Intervenció Socioeducativa – Centre Obert, és un servei diürn preventiu que dóna suport, estimula i potencia l’estructuració i el desenvolupament de la personalitat, la socialització, l’adquisició d’aprenentatges bàsics i l’esbarjo, i compensa les deficiències socioeducatives dels infants i adolescents atesos mitjançant el treball individualitzat, el grupal i el familiar, treballant en xarxa amb la resta de recursos de la ciutat.