El paper dels cotxes a les ciutats a debat en la Setmana Europea de la Mobilitat a Vic

Màrius Navazo: "L’objectiu no és eliminar els cotxes si no racionalitzar-ne l’ús i fer que la majoria dels nostres carrers siguin un lloc d’estada i no de passada"

Conferència “Què hem de fer amb els cotxes?”.
Conferència “Què hem de fer amb els cotxes?”

Ahir, la Sala Coll i Bardolet de l’edifici del Sucre va acollir la conferència “Què hem de fer amb els cotxes?” a càrrec de Màrius Navazo, expert en mobilitat sostenible i segura, en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat.

 

En un primer bloc, Navazo va reflexionar sobre com el cotxe a les ciutats s’ha convertit en un invent descol·locat, ja que en poc temps ha conquerit l’espai públic dels nostres pobles i ciutats: “Tot i que els nostres carrers tenen un espai limitat i finit, en el qual hi ha de conviure molts usos diferents, els grans lobbies del món del motor i de la política a nivell global, juntament amb el consentiment ciutadà, han afavorit que el vehicle privat sigui el gran protagonisme del l’espai públic”, atorgant-li així la major part de l’espai, ja sigui per circular com per aparcar, i deixant l’espai residual per la resta de modes de desplaçament i altres usos (vianants, bicicletes, espais de lleure i oci, etc.).

 

Així doncs, els vehicles, que passen prop del 95% de la seva vida útil sense ser utilitzats i que ocupen una gran superfície, són els grans amfitrions a la majoria dels nostres carrers, i de forma inconscient, els ciutadans hem adquirit com a drets el fet d’anar en cotxe i d’aparcar-lo on vulguem gratuïtament. “En realitat, el que tenim de dret és a arribar els llocs, però no necessàriament ha de ser el vehicle privat, ja que és el responsable de col·lapsar les infraestructures i contra tot el que pensem, dins de l’àmbit urbà, és el mode que ens fa anar més lents en els nostres desplaçaments envers altres modes com la bicicleta o a peu”, apuntava Navazo.

 

El segon bloc es va centrar a buscar el lloc que pertoca als vehicles privats dins de la ciutat i pobles, tenint en compte que normativament cal complir amb la legislació sobre qualitat de l’aire i acústica, amb la seguretat viària i que cal combatre el sedentarisme, així com que s’ha de potenciar l’autonomia de les persones i establir polítiques de diversificació i de cohabitació d’usos en els diferents espais de la ciutat.

 

Per últim, i a mode de conclusió, es va transmetre la idea de la necessitat que la ciutadania i políticament es decideixi si el cotxe ha de passar de ser l’amfitrió a convidat dins de la nostra ciutat, i això passa perquè tots perdem la por de treure l’espai que els vehicles privats han anat conquerint i convertir-lo en un espai on es pugui compartir amb tots els usos i per a tots els modes de transport.

 

“L’objectiu no és eliminar els cotxes, sinó racionalitzar-ne l’ús, i fer que la majoria dels nostres carrers siguin un lloc d’estada i no de passada”, va concloure Navazo.