El programa MID arrenca amb la voluntat d’oferir “la formació escolar del futur”
El programa de Mentoratge i Identitat Docent (MID) implica les 11 escoles de Vic i 120 estudiants de la UVic. Tots els estudiants de primer dels graus de Mestre en Educació Infantil i Primària fan estades d’un matí setmanal durant tot el curs a les escoles de Vic
El rector de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Jordi Montaña i la presidenta de la Fundació Universitària Balmes i alcaldessa de Vic, Anna Erra, han presentat aquest dimecres el programa en Mentoratge i Identitat Docent (MID) a mestres i estudiants, així com professors universitaris implicats en el projecte. Tal com ha explicat el rector Montaña, el MID és una proposta que “ve a reforçar, ampliar, sistematitzar i aprofitar totes les possibilitats formatives per a les diverses parts que hi intervenen: mestres, professors i estudiants” i que demostra el compromís de la Universitat i l’Ajuntament amb “la formació escolar del present i del futur”. De la seva banda, Erra, ha destacat “la valentia de la Universitat per presentar aquest repte i la implicació de les escoles per tornar a posar Vic com a ciutat pionera i sense por a avançar”.
L’acte que ha tingut lloc a l’Aula Magna de la UVic, també ha servit per reconèixer la participació i implicació d’escoles i administracions en aquest projecte inèdit que vincula a 120 estudiants de primer dels graus de mestre de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes amb les 11 escoles de Vic. El degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), Eduard Ramírez, ha recordat que el MID s’inclou dins la recerca educativa vinculada a la innovació docent i a la voluntat de trobar espais de trobada amb els centres que acullen estudiants: “sense el compromís de les escoles, la regidoria d’educació i el departament d’Ensenyament això no tindria sentit”.
El MID es proposa avançar cap a la creació de la figura del professorat mentor que pugui acompanyar millor els estudiants durant els períodes d'estada i pràctiques a les 11 escoles d’educació infantil i primària a la ciutat de Vic, i ajudar a formar, alhora, la identitat docent dels estudiants dels graus de Mestre de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC. Segons la directora general d’Educació Infantil i Primària de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll, “el MID enfoca la qualitat dels processos per ajudar a ser mestre i no només a fer de mestre ja que ser mestre implica un concepte artesanal de la formació”. L’acte va acabar amb una conferència de la professora de la Universitat de Barcelona, Juana Sancho que va parlar sobre la construcció de les identitats docents en el món actual.
Dos àmbits d’actuació
El programa MID contempla dos àmbits d’actuació. Per una banda, proposa a tots els estudiants de primer curs dels graus de Mestre en Educació Infantil i Mestre en Educació Primària, i del doble grau en Educació Infantil i Primària, que facin una estada d’un matí setmanal durant tot el curs en una escola de Vic. Aquesta iniciativa, pionera a Catalunya i que ja està en marxa des de principis de curs, permet a l’estudiant de Mestre establir un primer contacte amb l’escola i conèixer-la des de l’inici del grau; aprendre amb l’acompanyament d’un mestre tot donant suport en les tasques quotidianes de l’aula; posar en pràctica els coneixements apresos a la Universitat; i aproximar-se al funcionament de l’escola fent una immersió en la vida escolar. Aquesta estructura en alternança permet que hi hagi una reflexió constant des de les aules de la Universitat en relació a la realitat escolar.
Per altra banda, el programa MID també inclou la realització de sis seminaris de formació sobre la construcció de la identitat docent i el mentoratge destinats a professors de la Universitat i als mestres de les 11 escoles de Vic per tal de definir conjuntament com millorar l'acompanyament dels futurs mestres i el seu perfil professional. D’aquests seminaris en sorgirà un equip de treball estable format per mestres d’escoles i professorat de la FETCH que promourà la presència i participació de mestres en actiu a les aules de la Facultat.
Un reconeixement a les escoles de Vic
El degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez, va reunir-se a principi de curs amb totes les directores i directors de les 11 escoles d’Educació Infantil i Primària de Vic per compartir aquest programa, que és un els principals eixos del seu mandat. Segons Ramírez, l’objectiu és “ampliar la relació que ja hi ha amb tots i cadascun dels centres escolars i que esdevingui un pont de doble direcció: no només que els estudiants vagin a les escoles, com ja estan fent, sinó també que les escoles vinguin a la Universitat”.
El programa que està inspirat en les pràctiques universitàries que es realitzen en els graus de Mestre de les universitats del nord d'Europa, també permetrà reconèixer les bones pràctiques que es duen a terme a les escoles de Vic. És a dir, no només es tracta de compartir l’expertesa acadèmica de la Facultat amb els centres, sinó també saber què esperen les escoles dels futurs mestres, tot reconeixent el paper dels centres en la formació inicial dels mestres.
40 anys formant mestres
Aquesta presentació s’emmarca en el context dels actes de commemoració del 40è aniversari de l’Escola de Mestres d’Osona, embrió de l’actual Facultat i de la Universitat. Durant tot el curs s’aniran succeint diversos actes de commemoració, els quals culminaran amb una acte central previst per al 18 de maig al teatre Atlàntida de Vic.