Joan Sala

El Síndic de Vic amplia les vies per concertar visites personalitzades

A més de poder-ho fer a través d’instància a les Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC), a partir d’ara es posa a disposició de la ciutadania una adreça de correu i un telèfon des d’on poder fer les sol·licituds

Les persones que vulguin concertar una visita amb el Síndic de Greuges Municipal, Joan Sala, ho podran fer per dues noves vies complementàries: escrivint un correu electrònic a sindic@vic.cat o bé trucant al 938 862 100 extensió 11272.
 

Aquestes dues vies d’accés al Síndic municipal de Greuges complementen la presentació d’una instància, l’única via que hi havia fins ara. D’aquesta manera s’agilitzaran els tràmits i s’evitarà que la ciutadania entri instàncies al síndic per casos on no es compleixen els requisits perquè hi pugui mediar. Segons Sala, amb aquestes noves vies d’accés es podrà fer una primera valoració j en cas que es compleixin els requisits es requerirà que s’entri una instància a les Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC).

 
 

Més de 40 casos en 7 mesos

 

En poc més de mig any, Joan Sala ha atès més de quaranta casos. Alguns d’ells els ha pogut solucionar directament i d’altres els ha derivat a altres organismes.

 

El Síndic ha destacat tres casos: el dels indicadors municipals de Sentfores-La Guixa —gestionat directament—; la relació telemàtica de les persones jurídiques amb l’Ajuntament —solucionat parcialment i derivat al Síndic de Greuges Català, que al seu torn el derivarà al Defensor del Pueblo—; o el cas d’una menor desapareguda —que es va poder resoldre al cap de pocs dies gràcies a la col·laboració amb el Servei de Benestar, la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) i la policia—.

 

En el cas dels indicadors de Sentfores-La Guixa, un veí va presentar una queixa perquè en algunes senyalitzacions municipals de Vic només s’hi feia constar el nom de La Guixa, que es refereix només a una part de l’antic nucli municipal i no en la seva totalitat. En aquest sentit, el Síndic de Greuges va instar a la regidoria de Serveis a esmenar-ho dels cartells de senyalització, i així es farà.

 

El segon cas que ha destacat el Síndic de Greuges és l’aplicació de la normativa espanyola que obliga a totes les persones jurídiques a relacionar-se amb l’administració telemàticament de forma exclusiva. “Aquesta normativa no només afecta a empreses, sinó a altres tipus de persones jurídiques com poden ser les comunitats de veïns i veïnes i això els dificulta molt la gestió administrativa”. En aquest sentit, s’han programat dues sessions de tallers pràctics als Centres Cívics destinats a aprendre com funciona l’aplicatiu. Paral·lelament, el Síndic de Greuges municipal ha derivat aquest cas al Síndic de Greuges de Catalunya, que ho derivarà al seu torn al Defensor del Pueblo.

 

Per últim, el Síndic de Greuges ha explicat també com es va poder resoldre positivament un cas d’una desaparició d’una menor, que va poder ser localitzada i ha passat a la tutela del DGAIA.

 

Des del mes passat, el Síndic de Greuges de Vic forma part de la xarxa d’Ombudsman, que agrupa els síndics, síndiques i defensors i defensores de tot Europa. A Catalunya, 21 dels 41 síndics municipals que existeixen estan adherits a aquesta associació.