El vincle entre família i escola, eix central de la inauguració del curs escolar 2015/16

Jordi Collet va inaugurar el curs escolar amb la ponència "Comprendre i transformar les incomprensions entre escola/institut i famílies”

Fotografia de l'acte d'ahir.
Fotografia de l'acte d'ahir

 Ahir dijous dia 8 d’octubre, la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic va acollir l’acte d’inauguració del curs escolar 2015/16, presidit per l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, i amb la presència del regidor d’educació, Àlvar Solà.

 

Solà va fer èmfasi en la difícil tasca encomanada als professionals de la comunitat educativa, a la seva “responsabilitat en l’educació d’infants, joves i no tan joves de la ciutat” posant de relleu la voluntat de l’Ajuntament en donar suport als centres i institucions educatives per fer front a aquesta feina que els ha estat confiada.

 

En la seva intervenció, Jordi Collet, va fer una primera aproximació analítica sobre la relació les famílies vers l’entorn escolar, i viceversa. Prenent com a base la recent publicació per part de la Fundació Jaume Bofill, “Famílies, escola i èxit. Millorar els vincles per millorar els resultats” (coordinada pel mateix Jordi Collet i Antoni Tort), segons Collet, sovint es viu una situació de desafecció per ambdues parts, en tant que la visió, expectatives i vivència de les famílies dins l’escola a vegades divergeix de la realitat que s’hi troben. En aquest sentit, Collet va parlar del concepte famílies estrangeres, en què les famílies i alumnat a vegades es poden trobar molt allunyades de la realitat dins els centres educatius, la qual cosa els allunya cada vegada més de l’èxit escolar.

 

La ponència de Collet, va cloure amb algunes propostes i exemples per tal de facilitar l’acostament entre cultura escolar i cultura familiar, com ara treure la família de la perifèria situant-la al centre, fer accions concretes com ara facilitant espais de temps per poder compartir visions i preocupacions entre família i mestres/professors, millorar les entrevistes i reunions donant espais de temps per a conèixer-les, entre d’altres.

 

L’alcaldessa, Anna Erra va posar fi a l’acte posant en valor la responsabilitat de la comunitat educativa, sovint malmesa i poc compresa per la pròpia societat. En aquest sentit, Erra va afegir que “la ciutat té un paper important a l’hora de donar valor als professionals que dediquen la seva vocació en educar a infants i joves i, al mateix temps, oferint recursos i ajudant a teixir aquest vincle positiu entre família i escola/institut”, amb la finalitat de garantir l’èxit educatiu de l’alumnat.