Àlvar Solà, Vinyet Estalella i Salvador Simó

Els alumnes de primària de l’Escola Santa Caterina de Vic participen en el projecte Sentx100

L’objectiu de la iniciativa és assegurar el benestar psicosocial dels infants d’aquest centre per ajudar-los a assolir l’èxit escolar. El projecte de la UVic-UCC té el suport de l’Ajuntament de Vic i la Vetllada Cuiners a Taula. El projecte SENTX100 ja ha arribat a més de 500 alumnes de Vic després de desenvolupar-se a la Sínia l’any passat

 El projecte SENTx100 de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) s’ha començat a aplicar a l’Escola Santa Caterina de Vic després que el curs passat es desenvolupés a l’Escola La Sínia de Vic. Enguany, el projecte s’està portant a terme a tots els cursos de primària del centre i cada un treballarà un aspecte diferent de la pràctica artística. Es tracta, segons ha explicat el coordinador del projecte i investigador de la UVic-UCC, Salvador Simó, “d’apoderar els nens i les nenes, a través de l’art i la dansa, perquè tinguin instruments per gestionar i canalitzar les seves emocions i assolir el benestar emocional per garantir l’èxit escolar”. 

Per Simó, tots els infants disposen de talent i només cal “demostrar-los les seves capacitats”. En aquest sentit, el projecte que es desenvolupa a l’escola Santa Caterina, ofereix diferents propostes per assolir-ho. Els grups de primer i tercer, per exemple, faran art per emocions on coneixeran autors i moviments artístics de l’art contemporani per desenvolupar les seves pròpies creacions amb el suport d’alguns artistes que els guiaran en el plaer de la creació artística. Els alumnes de cinquè i sisè desenvoluparan projectes d’art urbà, coneixeran creadors que exposen als carrers de les ciutats per denunciar injustícies i problemes que els preocupen. Finalment, els de segon i quart s’endinsaran en el món de l’expressió a través de la veu, la dansa i el teatre per canalitzar emocions i la seva gestió.

 

Segons la directora del centre, Vinyet Estalella, és un projecte que “dóna força als alumnes perquè se senten creadors i els permet millorar l’expressió emocional”. En aquest sentit, Estalella ha explicat que un alumne es preguntava si aquell dibuix l’havia pintat ell quan mirava el dibuix que havia fet basat en el quadre El Crit d’Edvard Munch. “És una proposta que vetlla pel benestar emocional dels nens i per això estem contents i agraïts d’acollir el projecte” ha conclòs la directora del centre.


  

Projecte de ciutat


Des de l’Ajuntament de Vic es dóna suport a aquesta iniciativa ja que suposa “situar a l’alumne al centre del procés, a més, ajuda a millorar l’educació i els èxits escolars de la ciutat” ha explicat el regidor d’Educació, Àlvar Solà. En aquest sentit, el projecte ja ha arribat a 500 alumnes de Vic després que l’experiència s’apliqués el curs passat a l’escola La Sínia. La idea, segons Simó, és continuar aplicant aquest projecte a escoles de Vic o de la comarca o de la demarcació de la Catalunya central. A més, aquest curs, el projecte SENTx100 també s’ha començat a desenvolupar entre els alumnes de cinquè i sisè de l’escola Congost de Canovelles del Vallès Oriental. 

SENTx100 és un projecte interdisciplinar del grup de recerca de Salut Mental i Innovació Social del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) de la UVic-UCC, que aborda aspectes psicosocials per garantir l’èxit escolar i prevenir el fracàs escolar que és la porta a l’exclusió social. Ho fa des d’una estratègia d’apoderament i capacitació, partint de les potencialitats i capacitats dels infants, professors i pares. En el projecte, a més, també hi participen alumnes del grau de Teràpia Ocupacional de la UVic-UCC a través del qual realitzen una docència aplicada o també dit, aprenentatge servei. El projecte compta amb la col·laboració d’artistes com les cantants Ju, l’escriptora Asha Miró, el músic Guillem Roma o l’artista Nan Orriols. A més, de la Fundació Atlàntida o la Big Band Jazz de l’Escola de Música de Vic.


L’Escola Santa Caterina de Vic és el centre més antic de Vic, té 325 anys. És una escola concertada amb 272 alumnes i 23 mestres que compta amb alumnes de 20 nacionalitats diferents.