Francesc Torralba proposa una reflexió sobre com fomentar l’esforç entre els joves i els infants
El conferenciant va definir el sentit de l’esforç com el millor llegat que es pot donar als alumnes i als fills i filles
Educar en el sentit de l’esforç va ser el tema de la conferència del catedràtic de filosofia a la Universitat Ramon Llull, Francesc Torralba, que es va fer ahir a l’Ajuntament de Vic. En primer lloc, una dissecció d’aquest concepte; en segon lloc, les dificultats per tal que l’esforç sigui un valor per als joves i els infants; i en tercer lloc, les possibles solucions per fomentar-lo a través de l’educació. En definitiva, una visió global de l’esforç que va finalitzar amb un toc positiu: la visió de la crisi actual com un temps d’oportunitats.La conferència, que es va fer ahir dijous, dia 26 de març a les 20.00h la Sala de la Columna, va ser presidida per l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal i va comptar amb la participació de la presidenta CCAPAC (Confederació Cristiana d’Associacions de Pares i Mares de Catalunya), Mercè Rey, i el coordinador CCAPAC del Bisbat de Vic, Jordi Ordeig.La presidenta de la CCAPAC, Mercè Rey, va explicar que la confederació que presideix està al servei de les AMPES i defensa els drets dels pares i mares de les escoles cristianes de Catalunya. Rey també va explicar que l’entitat organitza actes com el d’aquesta conferència, en el qual va agrair la col·laboració de l’Ajuntament de Vic. El coordinador CCAPAC del Bisbat de Vic, Jordi Ordeig, va destacar que l’educació “és un element que s’ha de compartir entre les escoles, la societat i les institucions”, i va explicar que les escoles de Vic i les AMPES de Vic són un exemple de suma d’esforços per a l’educació i la transmissió de valors.La conferència de Francesc Torralba, va definir l’esforç com “el millor llegat que podem donar als nostres fills i alumnes” i va expressar que “es tracta d’un valor que des del món educatiu es veu molt migrat en la mainada”. Tot seguit, Torralba va analitzar les barreres existents a la nostra societat i que impedeixen que l’esforç es vegi com un valor positiu: el desenvolupament tecnològic, que “atrofia el sentit de l’esforç per la facilitat amb què podem obtenir tota mena de coses”; la societat de la hiperabundància i el paternalisme; la no existència de límits, que minva l’educació en l’esforç; el sistema educatiu vigent, que ha de tendir a “la màxima inclusió amb l’aspiració a la màxima excel·lència”; i els arquetips existents als mitjans de comunicació.Un cop exposades les dificultats, Torralba va oferir idees que poden servir per educar en el sentit de l’esforç com a valor: introduint contrarietats als fills i als alumnes, que puguin assumir en funció de les seves capacitats; generar-los confiança; fer visibles les figures o arquetips de l’esforç; un sistema educatiu exigent i “l’estimulació de l’esforç en ocasió de la crisi, ja que es poden treballar valors com l’austeritat i la sobrietat”. Així doncs, Torralba va definir l’element conjuntural de la crisi actual com una altra eina per fomentar l’esforç en el seu sentit més clar de virtut.Per cloure, l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal, va esmentar el model Vic de les escoles de la ciutat com una eina “que treballa per una ciutat més justa” i va fer una crida a tots els agents socials “per tenir una ciutat educadora”. Vila d’Abadal, finalment, va posar la vida de la pagesia, de tradició a la comarca d’Osona, com un exemple d’esforç “que s’ha de conservar i fomentar”. Francesc Torralba (Barcelona, 1967) va néixer a Barcelona el 15 de maig de 1967. Va estudiar filosofia a la Universitat de Barcelona i teologia a la Facultat de Teologia de Catalunya. Posteriorment va ampliar estudis a la Universitat de Copenhaguen. També va realitzar la llicenciatura en Teologia (1993) Ha rebut diferents premis d’assaig en llengua catalana i ha publicat més de quaranta llibres de filosofia sobre temes molt variats. En l’actualitat és professor de la Universitat Ramon Llull de Barcelona i imparteix cursos i seminaris en moltes altres universitat d’Espanya i de Sud Amèrica. Actualment és director de la Càtedra Ethos d’ètica aplicada a la Universitat Ramon Llull. És vicepresident de la Societat Hispànica d’Amics de Soeren Kierkegaard (SHAK).