Fernando Fantova, Xavier Farrés i Núria Homs a la presentació de la memòria de Benestar i Família

L’Ajuntament de Vic aposta pel servei a les persones

Es consolida el treball en xarxa amb altres entitats socials de la ciutat

 Ahir més de 100 persones van assistir a l’acte de presentació de la memòria de Benestar i Família de l’Ajuntament de Vic del darrer any 2014. Professionals de l’àmbit social, persones vinculades a entitats del tercer sector, responsables del centres educatius de la ciutat i ciutadania en general van tenir la oportunitat de conèixer de primera mà totes les dades que es desprenen d’aquesta memòria. L’objectiu de l’acte d’ahir és fer més visible aquesta tasca i, a la vegada, fomentar la transparència en les accions socials públiques que es fan a la ciutat.

 

Segons el regidor de Benestar i Família, Xavier Farrés, “l’Ajuntament de Vic, des de fa temps, aposta per garantir i mantenir la societat del benestar a partir dels Serveis Socials i és per aquest motiu que prioritza moltes accions dirigides a l’atenció a aquelles persones vulnerables o amb un risc d’exclusió social”. Amb aquest objectiu, i des de fa uns anys, la regidoria dóna prioritat i importància el treball en xarxa amb les entitats socials del territori que contribueixen amb aquesta mateixa finalitat, a banda de l’equip de 37 professionals –interns i externs- del mateix departament.

 

Al llarg del 2014 s’han atès 3.542 unitat familiars

 

De les dades exposades a la memòria es destaca que al llarg de l’any 2014 es van atendre un total de 3.542 unitats familiars (pot ser una sola persona o més membres de tota una família), que representen un 26,5% de la població total de la ciutat. La majoria de persones ateses són famílies en un 68% i persones adultes, soles o parelles són el 32%. Totes elles presenten diferents realitats socials amb diferents necessitats detectades: des d’econòmiques; socials o familiars; laborals o de salut; d’habitatge; per discapacitat; i d’aprenentatge. Una altra de les dades que es desprèn és que les persones ateses per primera vegada al servei durant aquest any 2014, són de nacionalitat espanyola amb un 57 % i un 27% provenen de diferents països del continent africà.

 

Esforç constant per a l’atenció a la infància i les famílies:

 

La regidoria, des de fa tres cursos escolars, posa a disposició dels centres escolars un professional tècnic de referència amb l’objectiu de fer una atenció més integral i propera a la infància i a les seves famílies.


L’acompanyament a les famílies es fa a partir de la combinació de 5 elements que afavoreixen l’atenció integral de les persones: atenció individualitzada, atenció grupal, treball comunitari i en xarxa amb els recursos i serveis de la ciutat, recursos de suport específics per atendre aquelles situacions que requereixen de més intensitat ( Servei d’Intervenció socioeducativa i Servei d’Atenció al domicili) i, finalment, la gestió de prestacions econòmiques i ajuts de suport. L’accés a totes aquestes mesures de suport es fa sota el paraigües del Pla Local d’Inclusió Social, amb uns criteris i barems comuns, amb unes valoracions socials acreditades pels professionals competents i amb la mirada i la voluntat d’aconseguir una ciutat amb recursos accessibles per a tothom.

Destacar que dins el marc d’aquest darrer element es desprèn el treball que s’ha fet amb la Xarxa Alimentària Vic-Osona que dóna resposta a totes aquelles necessitats alimentàries de la població i els ajuts destinats a fer front a la pobresa energètica.

 

Promoció de l’autonomia i atenció a la dependència

 

Actualment i dins el programa d’actuació a la dependència, l’Ajuntament de Vic ha atès durant el 2014 735 usuaris a partir del Servei d’Atenció Domiciliària. Aquest dóna resposta a les persones que, per raons de manca o pèrdua d’autonomia física, psíquica o intel•lectual, tenen necessitat d’assistència i ajut per dur a terme les seves activitats diàries. D’altra banda, el Centre de Dia és un altre dels serveis municipals adreçat a les persones grans i que durant l’any 2014 ha donat servei a 100 usuaris. Pel què fa al servei de teleassistència,726 usuaris han pogut disposar-ne. A banda, i dins aquest mateix context, l’Ajuntament de Vic promou l’envelliment actiu amb l’organització de 13 tallers de memòria i 7 de psicomotricitat que han comptat amb la participació de 318 persones. En aquesta línia, també s’organitza el Dia Internacional de la Gent Gran o la Festa de la Primavera que se celebra cada maig amb una àmplia participació de les persones grans de la ciutat.

 

Serveis i recursos per aquelles persones amb necessitats entorn a l’habitatge

 

A nivell d’habitatge l’Ajuntament de Vic també posa en marxa un engranatge per donar servei i recursos a totes aquelles persones que ho necessiten. El Departament de Benestar i Família ha treballat coordinadament amb altres serveis municipals de la ciutat per donar resposta a les problemàtiques relacionades amb l’habitatge. S’han abordat 253 situacions amb l’Oficina Local d’Habitatge, 27 amb el Servei de Mediació i 21 amb l’Oficina d’Intermediació Hipotecària. D’altra banda, a nivell de recursos, l’Ajuntament de Vic disposa d’un alberg, d’habitatges socials d’emergència, estades d’emergència, habitatges d’estada temporal i pisos de lloguer a baix cost a partir d’un conveni signat amb Catalunya Banc.

 

Suport a la inserció social i laboral

 

Al llarg de l’any 2014, s’han impulsat programes específics de suport a la inserció social i laboral de les persones ateses. L’objectiu d’aquest programes és apoderar a les persones, treballar la seva autonomia i oferir-los la possibilitat de preparar-se o d’incorporar-se al mercat laboral. S’han impulsat dos programes adreçats a perceptors de la renda mínima d’inserció i un altre adreçat a joves en situació d’atur i sense graduat.

 

Voluntat de millorar tant en el servei extern com intern dels Serveis Socials

 

Un 7.3 (sobre 10) és la nota mitjana de valoració que consideren els professionals que treballen dins la regidoria de Benestar i Família després d’una enquesta que es fa cada any. Destacar que els professionals i tècnics municipals reben formació continuada amb l’objectiu de facilitar-los eina i mecanismes per millorar la seva tasca diària. D’altra banda, un 9 és la nota mitjana que valora l’usuari dels serveis socials, en relació a l’atenció i l’acompanyament rebut per part dels diferents serveis que conformen el Departament. L’any 2014 es van realitzar més de 500 enquestes de satisfacció als ciutadans i ciutadans.

Podeu consultar la memòria complerta clicant aquí

 

El consultor social, Fernando Fantova posa accent al valor dels serveis socials

 

Després de l’exposició de la memòria de l’any 2014, va tenir lloc la conferència del consultor social, Fernando Fantova que al llarg de 30 minuts d’exposició va posar èmfasi a la tasca dels professionals dels serveis socials. En aquesta línia va concloure la seva ponència remarcant el gran repte que té la nostra societat davant el valor dels serveis socials, com a “valor afegit i encara molt poc reconegut per la societat”.