Eduard Ramírez i Elisabet Franquesa

L’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC vetllen per una formació inicial de qualitat dels futurs mestres amb el projecte Creuant mirades

Les dues institucions signen un acord per posar en marxa la tercera edició del projecte, que fomenta el diàleg entre la universitat i les escoles del seu àmbit d’influència

 

L’Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), han signat avui un nou acord per desenvolupar el projecte Creuant mirades, que vetlla per una formació inicial de qualitat dels futurs mestres, posant la mirada en el territori. L’acord signat per la regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, i pel degà de la FETCH, Eduard Ramírez, servirà per desenvolupar la implementació dels programes Mentoratge i innovació docent (MID), Escola i Universitat (EU) i Docència i alternança a Centres (DAC), amb una aportació per part de l’Ajuntament de Vic de 8.000 euros aquest any i 12.000 euros el vinent.

 

La regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, en la seva intervenció ha mostrat la seva satisfacció per donar continuïtat al projecte Creuant mirades. “Aquest és un acte festiu, perquè donem a conèixer un projecte amb tres programes molt potents i molt rics, i es bo fer visible que és important per a la ciutat”, ha destacat.

 

Franquesa ha remarcat que els tres programes que engloba el projecte “fan que anem teixint una xarxa de ciutat educativa; com a Ajuntament volem que el valor educatiu sigui la base del que ens depara el futur”. I ha afegit: “Volem que hi hagi nous moviments pedagògics, volem que hi hagi recerca i la gràcia és saber teixir aquesta xarxa”. La regidora s’ha mostrat molt satisfeta de la resposta positiva dels catorze centres educatius de la ciutat a aquest projecte: “Estem molt contents de la ciutat que tenim, amb una oferta educativa molt extensa, des de les escoles bressol fins a la Universitat, i que ens permet entrar a tots els àmbits de la formació”.

 

La regidora ha destacat la participació tant de l’Ajuntament com de les escoles al projecte, ja que “de seguida va haver-hi molt bones sinergies”. La seva intervenció ha acabat amb una felicitació a la UVic-UCC “per aquestes portes obertes, pel projecte de futur que aporteu a la ciutat i a la societat”.

 

El degà de la FETCH, Eduard Ramírez, ha destacat del projecte que “es tracta de debatre plegats sobre la formació de mestres creant una xarxa estreta entre facultat, escoles i ajuntament, i això permet obtenir una formació autèntica i real gràcies a l’acompanyament dels professionals en actiu en què tots els implicats actuen com a agents educatius”.

 

Després que Franquesa i Ramírez hagin signat el conveni, s’ha pogut escoltar el testimoni de dues persones que participen al Creuant mirades. Jordi Martí, professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències, ha explicat que “per a un professor universitari veure com els alumnes aprenen a fer de mestres és un goig, veure’ls en acció fa adonar-te que no són els mateixos, canvien de dalt a baix”. Martí també ha destacat de Creuant mirades la vessant de la recerca, ja que Escola Universitat i “ens dóna un context nou”, i la codocència o docència compartida que es posa en pràctica a l’aula.

 

L’estudiant Chadia Rammou ha expressat que “aquestes experiències són importants i necessàries perquè et permeten aplicar un coneixement, i són enriquidores perquè comences a créixer com a professional, veus la complexitat de la gestió dins l’aula i et comences a fer una idea del que et trobaràs fora de la Universitat”.

 

Creuant mirades, que compta amb el suport de l’Ajuntament de Vic des de 2017, és un projecte ampli que inclou tres programes amb l’objectiu de fomentar un espai de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn, amb la vista posada en la innovació educativa. D’una banda, Mentoratge i Innovació Docent, permet des de fa tres anys que tots els estudiants de mestre de primer curs puguin fer estades d’un matí a la setmana durant tot l’any en una escola de l’entorn. D’altra banda,  el programa Docència en Alternança a Centres, adreçat als estudiants del Màster Universitari de Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, ofereix als estudiants aplicar els continguts teòrics en un  context real i autèntic en cinc centres educatius d’Osona.

 

 

Convertir les classes de la Facultat en aules d’escola

 

L’últim dels programes,  Escola i Universitat, es proposa convertir per segon any consecutiu les classes i els laboratoris  de la Facultat en aules d’infantil i primària. Així doncs, un total de 220 nens i nenes de cinc centres escolars d’Osona d’edats compreses entre 5 i 12 anys,  es desplaçaran un matí o una tarda a la setmana a la Universitat, durant mig semestre (de 5 a 9 sessions), per fer-hi activitats formatives que prèviament hauran dissenyat i treballat els i les estudiants, posant el focus en la innovació educativa. Més concretament, aquestes activitats estaran relacionades amb la comprensió lectora, la investigació científica en temes de  matèria i energia o bé es treballaran recursos literaris, artístics i digitals. “És una proposta que inspira a tots els agents que hi participen: als professors universitaris que han d’actualitzar els continguts, als mestres que acompanyen els infants que són testimonis d’utilització  d’uns espais dissenyats amb finalitats educatives, als infants i als estudiants de mestre, que han de gestionar una aula real”, afirma Ramírez.

 

Les escoles que enguany participaran en el aquest programa són l’escola Andersen, Doctor Joaquim Salarich, Guillem de Mont-rodon, Sagrat Cor, Sentfores, Vedruna Escorial i com a novetat, les Escoles de Gurb. Amb totes elles s’ha establert una estreta col·laboració entre el professorat universitari per una part i els mestres dels centres per l’altra part, per garantir que la planificació de les matèries es basi en un context el més real possible. El programa, que es posa en marxa aquest octubre, també compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, que ha concedit mitja comissió de serveis a la mestra Anna Garcia, de l’Escola Quatre Vents de Manlleu, que vetllarà per la seva correcta organització.

 

Els nens i nenes que participaran al programa Escola i Universitat faran classe a les aules d’educació visual i plàstica i a l’aula de ciències, ja dissenyades amb finalitat pedagògica amb mobiliari modular, per treballar d’una manera oberta i creativa. També utilitzaran el Laboratori de Formació i Recerca en Educació Infantil.  Enguany, però, a causa de la situació excepcional de pandèmia, es prendran mesures especials per preservar la salut i contenir l’expansió del virus.

 

Dins del projecte Creuant mirades també s’hi incorporen els Tallers formatius d’Educació Infantil, pensats com a eina formativa per als mestres d’Educació Infantil en actiu que vulguin aprofundir en aspectes concrets, com primeres literatures, llenguatges, ciències experimentals, art i joc, vida quotidiana i pensament matemàtic, entre altres.