D’esquerra a dreta: Albert Colomer, Joan Roca, Pere Prat, Josep Arimany, Antoni Abad

L’Ajuntament de Vic oferirà el servei de Reempresa com un nou model d’emprenedoria i creixement empresarial que incideix en la continuïtat de les empreses

L’acord entre la Diputació de Barcelona i el Centre de Reempresa de Catalunya impulsat per la Cecot facilitarà que l’Ajuntament de Vic pugui oferir assessorament tant a empresaris que cedeixen el seu negoci com als emprenedors disposats a donar-los-hi continuïtat

 

A partir d’aquest mes de juny, Vic disposarà d’un Centre Reempresa dins de l’àrea de Desenvolupament, Ocupació i Comerç de l’Ajuntament de Vic, on s’oferirà assessorament tant als empresaris i empresàries que volen vendre la seva empresa  com a les persones reemprenedores disposades a donar-los-hi continuïtat. L’objectiu és, doncs, impulsar i estructurar la transmissió d’empreses com a via de creixement d’activitat econòmica, evitant així el tancament de negocis econòmicament viables i la destrucció d’ocupació a la ciutat. Així ho va expressar el passat dilluns el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Vic, Josep Arimany en un acte de presentació la Casa de la Convalescència. L’acte  també va comptar amb la presència de l’alcalde de Manlleu, Pere Prat; el diputat delegat de Promoció Econòmica i Ocupació de la Diputació de Barcelona, Joan Roca; el president de la patronal Cecot i del Centre de Reempresa de Catalunya, Antoni Abad; i el director del Centre de Reempresa de Catalunya, Albert Colomer.

 

El regidor de l’Ajuntament de Vic, Josep Arimany va expressar que amb aquest acord “és important, no només aconseguir crear noves empreses i generar nova ocupació, sinó sobretot saber conservar també aquelles empreses que ja existeixen i que han demostrat funcionar, i que com a tal generen llocs de feina”. Arimany va afegir que Reempresa segueix precisament aquesta línia i per aquest motiu “hem decidit sumar-nos-hi junt amb la Universitat de Vic qui també hi juga un paper destacat”

 

Per la seva banda, el diputat delegat de Promoció Econòmica i Ocupació de la Diputació de Barcelona, Joan Roca, va destacar  “ la importància de desenvolupar aquest projecte a la província de Barcelona on s’espera en els propers anys aconseguir 212 Reempreses, el manteniment de 730 llocs de treball i 16 milions d’euros d’inversió induïda després d’haver atès 3.500 emprenedors i cedents. Va afegir: “es tracta d’un repte important, ja que en els propers anys al voltant de 90.000 empreses i més de 190.000 treballadors de la província de Barcelona es podrien trobar involucrats en processos de reempresa.

El president de la patronal Cecot i del Centre de Reempresa de Catalunya, Antoni Abad ha agraït la bona acceptació del projecte per part del Centre de Promoció Econòmica i Serveis a les Empreses Can Calderón, ja que el Reempresa serà possible gràcies a la implicació dels tècnics i tècniques dels Serveis de promoció econòmica dels diferents Ajuntaments de la Província de Barcelona. “El Reempresa comença a ser el mercat català de la compra-venda de negocis petits que és un dels objectius que ens havíem marcat, i això s´ha vist accelerat gràcies a Fons Europeus i, en especial, als fons aportats per la Diputació de Barcelona en aquesta fase d’expansió del Reempresa a Barcelona”.

 

Durant la seva intervenció, el director del Centre de Reempresa de Catalunya, Albert Colomer ha insistit als assistents que cal intentar mantenir les empreses que estan en funcionament tot i que el seu emprenedor hagi o vulgui marxar. En aquesta línia, Colomer va afirmar que “és important que els empresaris siguin capaços de veure que una empresa no és per tota la vida”.  “Al Centre de Reempresa de Catalunya ens estem trobant que persones que van iniciar un negoci i l’han mantingut fins al punt de la jubilació no s’havien plantejat en cap moment cedir o vendre aquest negoci que funciona a un tercer. A vegades, el propi encarregat o alguns dels treballadors se’n podria fer càrrec”. “Les idiosincràsies són moltes i Reempresa té molt sentit en un context com l’actual en el que no ens podem permetre que tanqui cap empresa”.

 

El passat mes de setembre la Diputació de Barcelona i la patronal Cecot van signar un acord de col·laboració per difondre i estendre la Reempresa per aconseguir crear a Catalunya un mercat únic per la compra-venda d’empreses.

La Diputació de Barcelona desenvolupa el treball en xarxa amb els ajuntaments i la incorporació de l’Ajuntament d’Igualada al Centre de Reempresa de Catalunya s’emmarca en l’eix de treballar junts per consolidar el teixit empresarial existent i reforçar la seva competitivitat.

 

94 reempreses d’èxit amb una inversió total de prop més de 4.800.000€

 

El Centre de Reempresa de Catalunya ha aconseguit tancar des de finals de l’any 2011 un total de 94 casos de reempreses que han suposat una inversió total de prop més de 4.800.000€ i que es distribueixen, per sectors de la manera següent: 33% de reempreses d’èxit en el sector comerç; 11% a reempreses d’indústria; 31% pertany al sector serveis i un 25% de la inversió de les reempreses d’èxit pertany al sector de l´hostaleria.

 

La distribució territorial d’aquestes reempreses amb èxit és un 76% de la província de Barcelona, un 10% de la província de Lleida, un 8% pertanyen a la província de Girona i un 6% a la província de Tarragona.

 

És evident que tota economia dinàmica i innovadora provoca una mortaldat corrent i habitual d’empreses per gestió deficient, pèrdua de mercats, problemes personals, discrepàncies societàries, obsolescències diverses o per no tenir successió. Moltes empreses fracassen en la seva trajectòria, no per falta de viabilitat econòmica, sinó perquè no es pensa en la seva transmissió com una alternativa de continuïtat. I així ho demostra el 24% dels casos d’empreses cedents que s’han adreçat al Centre de Reempresa de Catalunya, que ho han fet per jubilació del cedent. En el 31% dels casos el motiu és el canvi de negoci del cedent i en el 11% el canvi de domicili. Altres motius per cedir l’empresa són la impossibilitat de portar el negoci (19%), la malaltia (10%) o les desavinences amb els socis (2%).