Anna Erra i Núria Homs

L’Ajuntament visitarà més de 500 persones majors de 80 anys que no utilitzen els serveis socials

S’implanta el programa “Els serveis socials més a prop” per detectar necessitats, prevenir situacions de risc i derivar-les cap als recursos més adients, si és necessari

 

L’Ajuntament de Vic implanta el programa “Els serveis socials més a prop”, un recurs de la Diputació de Barcelona adreçat a persones majors de 80 anys no usuàries dels serveis socials bàsics de la ciutat. El programa s’ha presentat avui al migdia a l’Ajuntament de Vic i ha comptat amb l’assistència de l’alcaldessa Anna Erra i de la regidora de Benestar i Família, Núria Homs.

 

La finalitat del programa “Els serveis socials més a prop” és:

  • Ampliar el coneixement dels ens locals en relació a la situació de les persones majors de 80 anys, per tal de facilitar la prevenció i l’actuació professional.

  • Detectar de manera proactiva les necessitats actuals de les persones majors de 80 anys i anticipar futures necessitats de suport.

  • Prevenir situacions de risc, vulnerabilitat o aïllament social.

  • Informar de l’oferta de prestacions, serveis i entitats socials del territori.

 

El programa es realitza de forma coordinada amb els serveis socials bàsics, els quals identifiquen les persones majors de 80 anys no usuàries dels seus serveis i, per tant, susceptibles de ser entrevistades, i traspassen la informació a l’entitat prestadora i a la Diputació de Barcelona.

L’entitat prestadora del servei, mitjançant professionals de l’àmbit social realitzen entrevistes a domicili per valorar les necessitats, detectar possibles situacions de risc, i informar i orientar la persona sobre recursos i serveis al seu abast. Un cop fetes les entrevistes, s’elabora un informe individual de cada persona entrevistada que s’envia als serveis socials de referència. També es redacta un informe global i descriptiu de les situacions detectades al municipi.

 

En la presentació del programa, l’alcaldessa Anna Erra ha explicat que “és un reconeixement a una part de la nostra societat perquè pugui tenir una millor qualitat de vida”. De la mateixa manera que des de l’Ajuntament s’està posant el focus en altres col·lectius com ara els adolescents i els joves per ajudar-los a trobar feina en aquest context de pandèmia, per exemple, una de les prioritats de l’equip de govern reflectida al Pla d’Actuació Municipal (PAM) 2019-2023 és atendre el col·lectiu de gent gran. Aquest col·lectiu a Vic suma unes 7.000 persones -xifra que representa un 15% de la població- i majoritàriament està format per dones majors de 75 anys que viuen soles però amb xarxa familiar al seu entorn.

 

“La gent gran és una franja d’edat que ens preocupa i ocupa, i la voluntat és treballar amb ella, fer-li un seguiment i oferir-los serveis d’acompanyament, ja sigui per cobrir sentiments de solitud o resoldre demandes diverses que tinguin”, ha dit l’alcaldessa. “Com a ciutat els hem de revertir tot allò que ens han donat i oferir-los atenció i estima”, ha afegit Erra.

 

En la mateixa línia, Homs ha subratllat que l’atenció a les persones grans “és una de les prioritats” i ha destacat que el seu objectiu és “treballar més des de la prevenció que no pas des de la reacció”. Segons dades facilitades per la mateixa regidora, en aquest moment a Vic hi ha unes 2.000 persones majors de 80 anys, de les quals des de Serveis Socials se n’atenen unes 1.500. Per tant, “n’hi ha unes 500 que no tenim controlades i amb aquest programa veurem si hi ha necessitats amagades que no tenim detectades”. Concretament es faran visites a 541 persones de Vic majors de 80 anys no usuàries dels serveis socials bàsics de la ciutat. La idea és fer-los una visita al domicili per saber com estan, detectar mancances i així poder-les derivar a algun dels serveis que hi ha a Vic, si és necessari.

 

Homs ha recordat que durant els primers mesos de pandèmia, l’Ajuntament de Vic va estar al costat de la gent, “un dels col·lectius més vulnerables”, fent unes 4.000 trucades a persones majors de 65 anys.  En aquesta ocasió l’actuació es restringeix a la població més gran de 80 anys, a la qual s’ha fet arribar una carta explicant el programa i un imant amb un telèfon mòbil operatiu bona part del dia excepte per a consultes que siguin pròpiament de teleassistència per a casos urgents.

 

La teleassistència és, precisament, el servei social més utilitzat, ja que actualment en fan ús unes 700 persones però amb una cobertura que arriba a un miler de ciutadans i ciutadanes. Aquest servei és un dels que s’oferiran a les persones més grans de 80 anys si el cas ho requereix, així com també el servei d’atenció a domicili, el Centre de Dia –amb 48 places ocupades de les 50 disponibles- i serveis preventius com ara els tallers de memòria o el programa d’activitat física Vicactiva’t. A més a més, a les persones més grans de 80 anys també se’ls oferirà tota la xarxa de voluntariat de la ciutat, part de la qual va sorgir arran de la pandèmia, per donar cobertura tant a necessitats de companyia com de tasques del dia a dia.