L’oficina municipal del Síndic rebrà les primeres visites concertades de la ciutadania el proper dilluns

Joan Sala, síndic de Vic, va prendre possessió el passat 15 de febrer per un període de 5 anys

Joan Sala davant la porta d’accés a l’Oficina del Síndic.
Joan Sala davant la porta d’accés a l’Oficina del Síndic

Ja està tot a punt perquè Joan Sala, síndic municipal de greuges de Vic, comenci a atendre la ciutadania a partir del dilluns 5 de març a l’oficina ubicada a la planta baixa de l’Ajuntament, amb accés adaptat per la plaça del Pes. Quan el síndic consideri que la queixa procedent de la ciutadania reuneix els requisits per poder ser mediada, se li concertarà visita per ser atesa els dilluns, de 4 a 8 de la tarda, i els dijous, de 10 del matí a 2 del migdia. 

 

Sala ha explicat que aquest dies ha treballat per conèixer l’Ajuntament per dins, tant pel que fa a responsables tècnics com amb regidors de l’equip de govern, a fi de saber a qui dirigir-se per resoldre els conflictes que se li plantegin. “És un contacte que imprescindible per guanyar agilitat a l’hora de donar resposta i que vull que guiï la meva etapa al capdavant de la sindicatura. Si puc solucionar un problema en dos dies, no ho faré en tres”, ha afegit.

 

Joan Sala té previst convocar els presidents de les associacions de veïns i veïnes de la ciutat, amb qui vol establir una relació estreta perquè, per una banda, ell pugui conèixer quins són els problemes que els preocupen, i, per l’altra, des de les associacions puguin assessorar i dirigir els veïns allà on pertoqui per poder resoldre’ls. En aquest sentit, la setmana passada ja va participar al consell de convivència i seguretat de la ciutat.

 

Un servei municipal gratuït

 

El síndic municipal de greuges és un servei municipal gratuït que defensa els interessos de la ciutadania de Vic davant les actuacions o omissions de l’Ajuntament, de forma transparent, autònoma i objectiva. Aquest servei no és obligatori per mandat legal, però la voluntat política dels diversos grups municipals al consistori, i promogut per l’equip de govern i Vic per a tots, ha permès que fos una realitat.

 

El Síndic resol situacions que no s’hagin solucionat per la via habitual en assumptes que són competència de l’Ajuntament i dels organismes autònoms i les empreses municipals. Per tant, només es pot acudir al síndic quan no s’hagi obtingut resposta d’un procediment o quan la resposta no hagi estat satisfactòria. Aquesta institució municipal també actua d’ofici, sense que ningú hagi fet cap queixa, perquè considera que hi ha motius per intervenir-hi.

 

Per presentar una queixa i ser rebut pel síndic municipal s’ha d’emplenar un formulari amb les dades personals i de contacte de la persona o col·lectiu, explicant el motiu de la queixa, les accions fetes en relació la queixa i si hi ha hagut resposta de l’Ajuntament, i presentar-lo a les Oficines d’Atenció al Ciutadà de la plaça Major o del Remei. El formulari es pot obtenir al web sindic.vic.cat o físicament a les Oficines d’Atenció al Ciutadà.

 

“Cada cas quedarà registrat, i al cap de l’any s’inclourà en la memòria d’actuacions anual que presentaré al ple municipal durant el primer trimestre de 2019”, ha exposat Sala. Una memòria en què no s’hi inclouran detalls personals per complir amb la Llei de Protecció de Dades.

 

Quan no pot mediar el Síndic?

 

El Síndic municipal de Greuges no pot mediar en conflictes entre particulars que no impliquin l’Ajuntament, ni en litigis pendents de resolució judicial o quan la queixa sigui anònima, formulada amb mala fe o poc fonamentada. Tampoc podrà actuar quan les queixes estiguin relacionades amb l’Ajuntament i els denunciants siguin treballadors del mateix ens municipal.

 

Quan el síndic no pot intervenir-hi, orienta i assessora sobre les gestions que es puguin fer: “La derivació de casos a altres organismes també forma part de la meva feina i de fet, tant des del Síndic de Greuges de Catalunya com des del Fòrum de Síndics i Síndiques i Defensors i Defensores Locals de Catalunya ja s’han posat a la meva disposició per tot el que pugui necessitar, encara que no hi hagi dependència jeràrquica entre nosaltres”, ha detallat Sala.

 
 

Proactivitat en la resolució de conflictes

 

Joan Sala ha explicat que un dels elements que vol destacar durant la seva etapa com a Síndic municipal de Greuges és la proactivitat en la solució dels problemes per part de tots els actors implicats, fruit de la seva àmplia trajectòria professional com a director del Centre Residencial d'Osona i de l'Associació de Mediadors de Catalunya, a més de ser professor a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) durant 18 anys.

 

“De vegades, quan una persona té un problema, entra en un bucle i s’ofusca només amb aquest problema. Per això, quan atengui un ciutadà o ciutadana miraré de fer-li veure que ha de tenir una actitud proactiva envers el conflicte i que, a part de queixar-se, ha d’aportar de la seva part per afavorir el seu propi benestar”, ha afegit.

 

En aquesta línia, Sala s’ha plantejat organitzar xerrades trimestrals o semestrals sobre la gestió dels conflictes, a fi de poder donar eines a la ciutadania per poder resoldre’ls més satisfactòriament.