La gamificació educativa centra la Jornada Projecte Educatiu de Ciutat

130 professionals de l’educació de Vic i Osona participen en una matinal per posar en valor l’educació i que té lloc per novè any consecutiu

Assistents a la 9a Jornada PEC de Vic.
Assistents a la 9a Jornada PEC de Vic

La gamificació educativa va ser el fil conductor de la 9a Jornada Projecte Educatiu de Ciutat (PEC), en què van assistir-hi 130 professionals de l’educació de la ciutat i la comarca, i que va tenir lloc el passat dissabte.

 

L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, va agrair als assistents la seva participació a la Jornada perquè “demostreu l’èxit de la Jornada PEC i la voluntat i importància que ha tingut i té l’educació per a la nostra ciutat”. Erra va posar de relleu la importància que té “la millora de l’educació a les escoles de Vic i trobar-nos per fer projecte de ciutat”.

 

Després de la benvinguda als assistents a la jornada, l’alcaldessa va donar pas a la conferència sobre gamificació educativa, animant als assistents a treballar el joc com a eina d’aprenentatge curricular i de valors.

 

La conferència “Joc i Gamificació com a eines per l’aprenentatge”, a càrrec d’Oriol Ripoll, va exposar i posar en valor els elements del joc com a noves experiències per l’aprenentatge. “Aprendre ho fem jugant”, explicava Ripoll, i afegia que “el joc transforma la manera d’aprendre a l’aula”. Les bases de la gamificació educativa posen a l’alumne al centre, motiven als alumnes que se senten reptats a aprendre, aporten aprenentatges reals i permeten introduir elements narratius a l’aula que funcionen. Per últim, Oriol Ripoll va convidar els assistents a compartir, construir conjuntament i a crear comunitat per millorar les experiències en gamificació educativa als centres educatius.

 

Dos exemples de gamificació a Vic

 

‘VicInvisible’ un projecte de la Farinera Centre d’Arts Visuals de Vic on es poden descobrir a través d’imatges llocs i moments històrics de la ciutat de Vic i ‘Vicus, una ciutat en joc’, una proposta de gamificació educativa presentada pel Museu Episcopal de Vic, a través del qual l’alumnat de primària i secundària coneixen i treballen l’època medieval.

 

La jornada va continuar amb tres tallers simultanis d’experiències de joc i gamificació a l’educació infantil, primària i secundària. Els assistents, de la mà de docents en actiu especialitzats en l’ús del joc i la gamificació a l’educació, van poder conèixer diferents experiències de gamificació i aprenentatges basat en jocs i després van poder crear i treballar propostes gamificades per portar a terme a l’aula sota l’assessorament dels especialistes.

 

 9a Jornada PEC de Vic


 

La matinal de la 9a Jornada PEC de Vic adreçada als professionals de l’educació va concloure amb una trobada a l’espai plenari per presentar de forma breu les propostes de gamificació sorgides als tallers realitzats. El regidor d’Educació, Àlvar Solà, va agrair la participació a la jornada i també la col·laboració dels alumnes de la Casa d’Oficis especialitat en Cuina, que van ser els responsables de preparar l’esmorzar dels assistents, així com els alumnes del PFI d’auxiliar en vendes, oficina i atenció al públic que van ser els responsables d’atendre els assistents al llarg de la jornada.
 

La jornada de Projecte Educatiu de Ciutat també va donar espai a les famílies i a la tarda es va organitzar un cafè tertúlia, dinamitzat per Oriol Ripoll, on els assistents van poder conèixer exemples i recursos del joc com a eina educativa a casa, així com resoldre dubtes i preguntes.