La gamificació educativa centra la Jornada Projecte Educatiu de Ciutat
130 professionals de l’educació de Vic i Osona participen en una matinal per posar en valor l’educació i que té lloc per novè any consecutiu
La gamificació educativa va ser el fil conductor de la 9a Jornada Projecte Educatiu de Ciutat (PEC), en què van assistir-hi 130 professionals de l’educació de la ciutat i la comarca, i que va tenir lloc el passat dissabte.
L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, va agrair als assistents la seva participació a la Jornada perquè “demostreu l’èxit de la Jornada PEC i la voluntat i importància que ha tingut i té l’educació per a la nostra ciutat”. Erra va posar de relleu la importància que té “la millora de l’educació a les escoles de Vic i trobar-nos per fer projecte de ciutat”.
Després de la benvinguda als assistents a la jornada, l’alcaldessa va donar pas a la conferència sobre gamificació educativa, animant als assistents a treballar el joc com a eina d’aprenentatge curricular i de valors.
La conferència “Joc i Gamificació com a eines per l’aprenentatge”, a càrrec d’Oriol Ripoll, va exposar i posar en valor els elements del joc com a noves experiències per l’aprenentatge. “Aprendre ho fem jugant”, explicava Ripoll, i afegia que “el joc transforma la manera d’aprendre a l’aula”. Les bases de la gamificació educativa posen a l’alumne al centre, motiven als alumnes que se senten reptats a aprendre, aporten aprenentatges reals i permeten introduir elements narratius a l’aula que funcionen. Per últim, Oriol Ripoll va convidar els assistents a compartir, construir conjuntament i a crear comunitat per millorar les experiències en gamificació educativa als centres educatius.
Dos exemples de gamificació a Vic
‘VicInvisible’ un projecte de la Farinera Centre d’Arts Visuals de Vic on es poden descobrir a través d’imatges llocs i moments històrics de la ciutat de Vic i ‘Vicus, una ciutat en joc’, una proposta de gamificació educativa presentada pel Museu Episcopal de Vic, a través del qual l’alumnat de primària i secundària coneixen i treballen l’època medieval.
La jornada va continuar amb tres tallers simultanis d’experiències de joc i gamificació a l’educació infantil, primària i secundària. Els assistents, de la mà de docents en actiu especialitzats en l’ús del joc i la gamificació a l’educació, van poder conèixer diferents experiències de gamificació i aprenentatges basat en jocs i després van poder crear i treballar propostes gamificades per portar a terme a l’aula sota l’assessorament dels especialistes.
La jornada de Projecte Educatiu de Ciutat també va donar espai a les famílies i a la tarda es va organitzar un cafè tertúlia, dinamitzat per Oriol Ripoll, on els assistents van poder conèixer exemples i recursos del joc com a eina educativa a casa, així com resoldre dubtes i preguntes.