Les competències comunicatives i la seva gestió, elements clau per a la presa de decisions a l’empresa

Sebastià Serrano ha explicat a la Trobada Empresarial d’avui que invertir en comunicació és la millor inversió que poden fer avui les empreses i les institucions

 

A les 9 d’aquest matí ha començat una nova sessió del cicle Trobades Empresarials Vic 2007, en aquesta ocasió dedicada a la comunicació. Les 190 persones que s’han concentrat a l’Auditori Marià Vila d’Abadal han seguit amb atenció les explicacions dels dos ponents, el professor Sebastià Serrano i l’expert en comunicació personal, Ferran Ramon-Cortés. Sebastià Serrano ha dedicat una primera part de la seva conferència a esmentar l’evolució que ha tingut la comunicació al llarg de la història, una trajectòria que no havia tingut canvis significatius a finals dels 90 quan encara eren referents manuals clàssics com la Retòrica d’Aristòtil. Per Serrano, però, “avui la comunicació ja té solidesa i coneixements i s’han fet avenços importants com ara el descobriment que es va fer a Itàlia sobre les neurones mirall”, aquelles que intervenen per sota del nivell de la consciència i que fan que l’estat d’ànim de les persones s’encomani a la resta del seu entorn. Per això mateix en la segona part de la seva intervenció, Sebastià Serrano ha insistit en la importància de saber gestionar les competències comunicatives de cadascú per direccionar aquelles emocions més negatives (situades a la dreta del cervell) cap a estats més positius que aporten benestar (a l’esquerre del cervell). “Les decisions preses sota estats d’ànim negatius i emocionalment desmotivats poden porten conseqüències nefastes”, d’aquí la necessitat que tenen les empreses de motivar les persones i crear contextos d’intercanvis de comunicació basats en l’afecte. Sebastià Serrano ha dit que afavorir la comunicació vol dir establir harmonia entre la comunicació verbal i la no verbal, “de fet una tercera part de la comunicació que s’estableix entre dues persones es basa en la veu, no en les paraules sinó en el to de la veu”. És imprescindible doncs, cuidar molt la forma com s’estableixen les relacions, “especialment com es fan les preguntes perquè no siguin enteses com un interrogatori”.La segona ponència ha tractat del perill dels rumors a les organitzacions. Ferran Ramon-Cortés ha explicat que a cada fase de la transmissió del rumor, cada persona hi aporta un element en base a la seva situació personal i les seves expectatives “i quan un rumor no té un sentit concret, qui el rep li dóna”. El ponent ha defensat el mecanisme de desacreditar el rumor com el més efectiu per posar-hi fi, “no hi ha res millor que proposar un acte de celebració dels bons resultats de l’empresa per desmentir el rumor que el balanç econòmic dels últims mesos ha anat malament”.Ramon-Cortés ha continuat la seva ponència subratllant la necessitat que els directius i caps d’àrea de les empreses coneguin la gent de l’organització per entendre millor els comportaments que puguin tenir en moments donats. Aquesta coneixença i una bona gestió de la informació són les claus per prevenir (o “vacunar”, com ell ha manifestat creant un símil amb les epidèmies víriques) els rumors a l’empresa.El ponent ha dit que l’organigrama comunicatiu no coincideix amb l’organigrama funcional. Aquest últim sol estar ben planificat i previst però en canvi el primer no sol estar escrit enlloc però cal una bona observació per detectar aquelles persones que són catalitzadores de comunicació i que sovint no tenen res a veure amb els caps de l’organigrama funcional. Ramon-Cortés ha advertit que les persones que tenen aquest perfil tenen molta capacitat per crear harmonia i bones relacions socials “però alerta, cap tenir-les motivades perquè si no, l’efecte serà el contrari”.Les properes sessions del cicle de Trobades Empresarials Vic 2007 estan previstes per després de l’estiu. A l’octubre hi haurà una xerrada de 90 minuts sobre el nou pla general comptable i una sortida al Fòrum de la Innovació de Barcelona.