Les relacions empresarials entre Osona i la Xina, tema central de la 1a Trobada Empresarial
Minkang Zhou, Joan Manuel Cabezas, Josep M. Cervera i Eduard Morillo han estat els ponents.
Sota el títol “Osona i la Xina, pautes per convertir oportunitats en negocis” experts en la matèria han parlat de com entendre la complexitat d’aquests dos territoris per crear teixit empresarial dins el marc de la 1a Trobada Empresarial que s’ha portat a terme avui dimarts 2 de març a l’auditori Marià Vila d’Abadal, a l’edifici el Sucre de Vic.La inauguració ha anat a càrrec de Mercè Vidal, vicepresidenta de l’Institut Municipal de Promoció i Economia de Vic (ImpeVic) i regidora de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Vic. Mercè Vidal ha remarcat que les Trobades “són un element de discussió empresarial que han de servir com a eina orientativa per a tots els emprenedors de Vic i comarca” i ha afegit que “l’objectiu d’aquesta primera és conèixer la Xina, un referent en la producció a nivell mundial i gran oportunitat per intercanviar i establir negocis”.Minkang Zhou, ha estat l’encarregat d’iniciar la jornada amb la conferència “Introducció a la cultura empresarial xinesa: mercat i oportunitats” en què ha explicat les característiques de l’economia xinesa i el perfil cultural emprenedor dels seus ciutadans.La Xina, que actualment és un país en via de desenvolupament econòmic, ha registrat una tendència a un creixement exponencial els últims anys i apunta a ser la pròxima potència econòmica mundial. El coordinador del Màster Unió Europea-Xina de Cultura i Economia de la UAB ha afirmat que la clau de l’èxit són “els principis empresarials xinesos i el seu capital humà disciplinat, competitiu i alhora barat”. Segons Zhou actualment la Xina “és un mercat d’oportunitats per fer-hi negocis” i “cal fer un esforç per entendre el seu esperit emprenedor”.Tot seguit, ha estat el torn de Joan Manuel Cabezas amb la ponència “Civilitzacions i interculturalitat: la funció de l’antropologia en les relacions Osona-Xina”. El director de l’empresa Etnosistema ha mostrat els codis de la comunicació intercultural per conèixer i entendre el caràcter dinàmic, diferenciat i complex de la realitat humana. Cabezas ha remarcat que “tenir una formació antropològica actualitzada és imprescindible per establir relacions empresarials” i ha afegit que “cal entendre la lògica i la dinàmica dels dos territoris per sistematitzar recursos simbòlics per atreure Catalunya a la Xina”.Després d’una pausa, Josep M. Cervera, director d’Internacionalització de la Cambra de Comerç de Barcelona i Eduard Morcillo, soci d’Interchina Consulting, han presentat l’estudi “Xina 2010-2015, perspectives econòmiques i empresarials”. Cervera ha explicat que, tot i que molta gent pensa el contrari, la Xina continua estan molt lluny de ser el mercat principal de Catalunya. No obstant això, demana “prudència i la capacitat de cercar informació rellevant per poder prendre bones decisions” en cas que una empresa hi vulgui invertir. Morcillo, per la seva banda, ha centrat la seva exposició en els canvis en el model de creixement i d’estructura de la Xina en els pròxims 10 anys. El soci d’Interchina Consulting ha assegurat que “la Xina serà un dels cinc factors que desenvoluparan el ‘nou món’ en els pròxims anys”. Per fer-ho possible, és necessari l’augment dels salaris, que forçaran l’aparició de la classe mitjana; i l’increment de la confiança dels consumidors xinesos per comprar més. Morcillo ha afegit també que un impacte important del país asiàtic en l’economia mundial serà “la capacitat de produir producte patentat en comptes de copiat, tal com passa en l’actualitat”. Així, un cop es produeixi hi haurà una reestructuració de les empreses, tant a nivell català com europeu. La taula rodona formada per Xavier Torredà, representant de Torredà Lathes, David Roura, director d'operacions de la Fundició Dúctil Benito, Joan Aymerich, representant de Triposona i M. Antònia Pujol, responsable de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic, ha estat moderada per Xavier Espasa, cap per als mercats d’Àsia pacífic Acció. Tots els participants han compartit amb els assistents la seva experiència amb el mercat xinès. Torredà, que ha intervingut a la taula rodona per videoconferència, ha explicat que avui dia la Xina “potencia el mercat infield, perquè els mercats europeus i americans són més lents”. Roura, per la seva banda, ha volgut deixar clar que “no tots els productes fabricats a la Xina són de baixa qualitat, sinó que molts tenen un valor afegit”. Aymerich ha emfatitzat la part més casolana del comerç internacional, tot i que ha remarcat que “quan es vulguin establir contractes amb la Xina és molt important la confiança entre empresaris”. En la mateixa línia, M. Antònia Pujol ha remarcat “la necessitat d’acostar la cultura xinesa als alumnes de la Universitat de Vic, al mateix temps que s’apropa la cultura catalana al país asiàtic”. Aquesta 7a edició de les Trobades Empresarials està organitzada per ImpeVic, la Universitat de Vic (UVic), Caixa Manlleu i la Cambra de Comerç amb la col•laboració d’ACC1Ó i el suport de la Diputació de Barcelona. La 2a Trobada, centrada en com gestionar la innovació per millorar els resultats de l’empresa, és previst que es porti a terme a finals del mes de maig. Més informació a: impeempresa.vic.cat