Mestres i educadores de tot Catalunya s’han interessat pel model educatiu de les Escoles Bressol Municipals de Vic

55 mestres i educadores d’escoles bressol de diferents punts de Catalunya es van desplaçar aquest dissabte passat, 10 de gener, per conèixer “in situ” el treball educatiu que es realitza a les EBMVic

Marta Casellas explicant el projecte a l’escola bressol de la Serra-de-Senferm.
Marta Casellas explicant el projecte a l’escola bressol de la Serra-de-Senferm

 La Coordinadora d’Escoles Bressol de Catalunya ha inclòs dins les activitats pedagògiques d’aquest curs una visita a les EBMVIC, raó per la que el passat dissabte, dia 10 de gener, es van mobilitzar en aquesta activitat unes 30 mestres i educadores d’educació infantil d’arreu de Catalunya, a més de 25 professionals dels equips educatius de tres escoles bressol, Quitxalla de Navàs, Caspolino de Barcelona i Mag Maginet de Cornellà, activitat en la que van poder visitar les tres EBMV Horta Vermella, Serra de Senferm i Caputxins.

 

El treball realitzat sobre el projecte dels espais i materials com a element educatiu dins les tres EBMV ha anat generant interès tant a col•lectius d’estudiants com a col•lectius de professionals de l’entorn de l’educació infantil. Tant és així que al llarg dels darrers tres anys s’han rebut visites provinents de les comarques del Berguedà, la Garrotxa, la Selva, el Barcelonès i el Bages.

 

La jornada es va iniciar amb una petita conferència on es va presentar el procés d’implementació a les EBMV d’aquest projecte dels espais i materials com a element educatiu. Un projecte que, com va exposar la directora de les EBMVIC, Marta Casellas té una forta influència de la pedagogia de Loris Malaguzzi, pedagog Italià de Reggio Emilia. Per garantir i fer possible la implementació es va comptar amb el suport i assessorament de Francesca Daboli i Paola Soggia professionals del Centre d’Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la Universitat de Vic-Universitat de la Catalunya Central.

 

Durant la sessió es va explicar que aquest treball havia suposat un canvi profund del concepte d’escola, d’infant i del paper de l’educador respecte al que es tenia inicialment. L’equip de les EBMV expressa que els ha impactat, i els continua impactant, el poder i influència que exerceix l’espai i la qualitat d’aquest, així com dels materials proposats, en el comportament, el benestar, les relacions i l’autonomia dels infants.

 

En el transcurs de la trobada van afirmar que els infants poden desplegar amb moltes més garanties, i en tots els seus matisos, les seves capacitats i potencialitats quan l’organització dels espais per ambients i els materials que posem al seu abast responen, acullen i respecten els seus interessos i les seves necessitats de manipular, experimentar, pensar, comunicar, temptejar, provar, observar, explorar, crear, jugar, d’intimitat, de relacionar-se, de seguretat, d’afectivitat i d’estètica. Es tracta d’un model educatiu que parteix de l’aprenentatge actiu, dinàmic i, sobretot, molt autònom de l’infant a la vegada que respecta i permet donar una resposta més ajustada als diferents moments evolutius i als interessos dels infants.

 

Després de la presentació els mestres van poder visitar els espais de cada una de les Escoles Bressol Municipals i conversar, preguntar i aclarir dubtes amb els tres equips educatius de les escoles bressol Serra de Senferm, Horta Vermella i Caputxins.