Presentació de la proposta d'illa de vianants pel nucli antic.
Presentació exposada ahir (09/01/2014) a la reunió explicativa pels veïns del nucli antic a l'Edifici del Sucre. És la proposta de mobilitat per fer una illa de vianants.
PRESENTACIÓ ILLA VIANANTS CENTRE HISTÒRIC.
Diapositiva 1.-
Quant als aspectes de mobilitat i accessibilitat, el Centre Històric presenta molt bones condicions d’accessibilitat en el seu perímetre degut a l’estructura radiocèntrica de la ciutat. La circulació s’estructura al nord per la Rambla del Passeig i la Rbla. Del Carme, a l’oest per la Rbla. Davallades i la Rbla. Hospital, al sud per la Rambla Sant Domènec i la Rambla del Bisbat i a l’est per la Rambla dels Montcada.
La rambla del Bisbat i la rambla dels Montcada han reduït recentment a la meitat la seva força estructuradora del trànsit a la ciutat que ha passat a estructurar-se en direcció al carrer Soledat, Hospital d’En Cloquer i Francesc Maria Masferrer.
La mobilitat però, és molt limitada a l’interior del centre històric.
32 illes urbanes
En l’actualitat es pot accedir amb vehicle al casc antic pels següents accessos:
Carrer Jacint Verdaguer.
Carrer Sant Just.
Carrer de la Ramada.
Carrer Santa Maria.
Plaça Santa Elisabet.
arrer Dues Soles.
Pel que fa a la sortida dels vehicles del casc antic es pot realitzar pels següents carrers:
Carrer Jacint Verdaguer.
Carrer Sant Josep.
Carrer Sant Just.
Carrer Sant Antoni Maria Claret
Carrer Santa Maria.
Plaça Santa Elisabet.
Carrer Progrés.
Diapositiva 2.- Pel que fa a la senyalització presenta disparitat de criteris, zona de prioritat invertida per als vianants, on està restringit l’accés de vehicles, permetent només l’accés de vehicles autoritzats, com són els veïns dels carrers i el titulars dels guals de la zona. Es prohibeix l’aturada i l’estacionament i es regula un horari de càrrega i descàrrega de mercaderies.
Diapositiva 11.- Destaca la manca d’ordenació dels sentits interns del casc antic, el que provoca incòmodes maniobres i perill per als vianants que hi circulen, amb problemes de mobilitat important, ja que s’intercepten els desplaçaments entre els diferents modes, la coexistència entre el vianant i el vehicle pot provocar veritables problemes de seguretat viària.
Diapositiva 12.- El centre històric presenta una gran varietat de paviments pel que fa als itineraris per vianants, existint un predomini generalitzat de paviments amb llamborda antiga. Es tracta d’un paviment força antic i en condicions de pluja o boira pot esdevenir lliscant
D’altra banda la imitació de llamborda, predomina en molts trams de carrer situats al casc antic de la ciutat i consisteix en peces prefabricades de formigó que imiten la llamborda antiga.
Diapositiva 13.- En general, tot l’entorn de la Plaça Major de Vic concentra tots els valors de desplaçaments a peu més elevats.
Contràriament, al sector sud – est del casc antic és on s’enregistren les intensitats més petites de desplaçaments de vianants, amb volums que varien entre 80 i 200 desplaçaments/hora.
Objetius:
Adaptar l’espai intern als futurs requeriments de mobilitat.
Potenciar el confort i la comoditat en el desplaçament a peu i/o bicicleta dels usuaris.
Dotar de continuïtat els itineraris adaptant-los als criteris d’accessibilitat universal.
Revitalitzar l’espai públic i dimensionar-lo com el punt de trobada de la població.
Descripció:
Caldria definir la viabilitat de transformar la secció del carrer de la Riera, entre la Plaça Major i el carrer del Pont, en plataforma única, potenciant el confort i la comoditat dels usuaris, que en l’actualitat presenta una secció amb calçada central i dues voreres laterals inferiors al metre d’amplada.
Caldria definir la viabilitat de transformar la secció del carrer Sant Antoni Maria Claret, entre el carrer de la Ramada i la Rambla Sant Domènec, en plataforma única, potenciant el confort i la comoditat dels usuaris, que en l’actualitat presenta una secció amb calçada central i dues voreres laterals, de les quals la vorera esquerre segons el sentit del trànsit, presenta una amplada inferior al metre.
Diapositiva 14.- Les operacions de càrrega i descàrrega en general no es troben gaire controlades i destaca el desordre i la manca de control de l’estacionament il·legal.
Places d’estacionament en pàrquings públics i/o privats a prop del casc antic:
Pàrquing del carrer Sant Just: 40 places.
Pàrquing de la Plaça Major: 282 places.
Pàrquing del Passeig: 332 places.
Diapositiva 16.- Principals equipaments del casc antic:
S’han identificat els principals equipaments, ja siguin turístics, culturals o de serveis que ofereix el centre històric de la ciutat, amb l’objectiu de definir els itineraris d’accessos tant en vehicle com a peu.
Diapositiva 18.- Guals i serveis.
69 guals amb una estimació de 737 places d’aparcament incloent el pàrquing de plaça Major.
Zones estacionament bicicletes:
En l’actualitat els estacionaments per a bicicletes es troben ubicats en els següents carrers:
Plaça del Pes.
Pl. Pompeu Fabra.
Carrer dels Arcs.
Plaça de la Catedral.
Pl. Santa Elisabet.
Pl. Don Miquel de Clariana.
Hi ha suficients zones destinades a l’estacionament de bicicletes al llarg del casc antic.
Ubicacions de contenidors de deixalles:
En l’actualitat els contenidors de deixalles es troben ubicats en els següents carrers:
Plaça Pietat.
Plaça del Pes.
Carrer Call Nou
Carrer Sant Just.
Carrer Sant Antoni Maria Claret.
Carrer Escola.
Manca de zones d’estacionament per a persones de mobilitat reduïda.
Millora de la senyalització viària i orientativa.
Objectius:
Actualitzar la senyalització viària existent, adaptant-la als nous requeriments de trànsit.
Senyalitzar els itineraris en relació amb els aparcaments públics i privats de l’entorn (ja inclòs al projecte de senyalització d’orientació urbana).
Millorar la senyalització d’itineraris històrics i comercials, adequant-los a la composició del teixit urbà.
Augmentar la informació vinculada als usuaris, fomentant la seva comoditat i seguretat per l’espai intern del casc antic.
Descripció:
El sistema de senyalització s’estructurarà a partir de tres elements diferenciats:
Elements de senyalització dels accessos i sortides:
Mitjançant la instal·lació d’elements verticals als accessos i sortides, s’informarà de les restriccions de pas existents pel que fa als vehicles, el sistema de control fotogràfic i els horaris d’entrada vinculats a la càrrega i descàrrega.
La senyalització als accessos també incorporarà informació referent als requeriments de circulació interns fixats, tal com ara velocitat màxima, dimensions i vehicles autoritzats.
Elements de senyalització orientativa:
Es recomana instal·lar elements verticals de senyalització orientativa a tots aquells punts que facilitin la creació d’un itinerari continu a peu cap als principals punt d’interès especialment els turístics.
La senyalització haurà de ser clara, senzilla, breu i concreta per tal de que sigui fàcil de retenir per part dels usuaris.
S’articularà a través de plafons informatius que poden incorporar un disseny particular pel casc antic, producte del consens entre tots els actors implicats.
Elements de senyalització viària:
Es plantegen millores en els sentits de circulació dels carrers que componen el casc antic, reduint el doble sentit de molts vials que passarien a ser d’un sol sentit i per tant s’hauran de senyalitzar, d’aquesta manera es genera continuïtat en els itineraris que afavoreix la desviació de vehicles cap a l’exterior i faciliten la sortida dels vehicles del casc antic.
Diapositiva 24.- En l’actualitat la circulació interior del casc antic es majoritàriament de doble sentit, que juntament amb la poca amplada dels carrers comporta perill especialment per als vianants, en aquest sentit, i un cop analitzat el recorregut dels vehicles del servei de recollida de deixalles com d’accés i sortida a pàrquings i guals, es proposa suprimir els dobles sentits de circulació dels carrers del casc antic per tal d’ordenar la circulació al mateix i només restant de doble sentit de circulació, per facilitar l’accés a serveis i veïns, els següents carrers:
Carrer Jacint Verdaguer, tant d’accés com sortida de la Plaça Major.
Carrer Sant Just (fins a la cruïlla amb el carrer Call Nou).
Carrer Call Nou (entre el carrer dels Arcs i el carrer Sant Just.
Carrer Sant Miquel dels Sants, entre el carrer Ciutat i Sant Just.
Carrer Santa Maria.
Carrer Vergós.
Plaça Pietat.
Carrer Cardona, entre la Pl. Paradís i el carrer Progrés.
Diapositiva 25.- Carrers d’accés al casc antic que haurien d’estar limitat el seu accés:
Dues Soles
Jacint Verdaguer
Carrer Sant Just
Carrers de sortida del casc antic:
Progrés.
Jacint Verdaguer.
Sant Josep.
Sant Just.
Carrer dels Dolors.
En relació als accessos al Palau Episcopal es realitzaran pel carrer Santa Maria, que serà de doble sentit de circulació d’entrada exclusiva al palau episcopal i que restarà tallat per mitjà de jardineres fixes o difícils de desplaçar a tocar de la plaça de la Catedral.
Diapositiva 26.- En relació als vehicles que han de poder accedir tant a la guarderia de l’Esquitx, a l’escola de Santa Caterina de Siena, com els vehicles que portin persones amb problemes de mobilitat i que hagin d’accedir al consultori mèdic Bayés, es crea un circuit d’accés i sortida del casc antic que no es trobarà subjecte a limitació d’accés entrant pel carrer de la Ramada, facilitant l’estacionament al carrer Sant Antoni Maria Claret i sortint per aquest carrer, sense poder accedir a cap altre carrer del casc antic de la ciutat. L’estacionament hauria de ser d’horari limitat, com a màxim 30 minuts, per a vehicles autoritzats i les places d’estacionament existents també haurien de ser limitades a la utilitat que se’ls hi vol donar.
Els carrer Call Moltó, Carrer del Pont i carrer de les Basses haurien de ser de direcció única al carrer de la Ramada i el carrer de la Ramada a l’arribar al carrer Sant Antoni Maria Claret hauria d’obligar a girar a la dreta per a tot tipus de vehicles, de manera que no es facilités el fet de poder circular pels altres carrers del casc antic.
Diapositiva 27.-
El sistema de control amb càmeres, s’estructura a partir de dos elements diferenciats:
Dispositius de captació de vehicles:
Els dispositius de captació de vehicles es situen als accessos de la zona restringida sense la necessitat d’incorporar cap element invasiu, com ara les pilones, reduint les seves avaries i els accidents i abaratint els costos d’instal·lació.
Els dispositius estan dissenyat específicament per al reconeixement continu de matrícules i per tal de proveir una imatge de qualitat en totes les condicions d’il·luminació
El dispositiu ha d’estar basat amb tecnologia web, facilitant l’accés a les dades des de diferents llocs i agilitzant la tramitació.
Sistema de gestió de dades:
Permet el control i la gestió del trànsit als accessos mitjançant el reconeixement continu de matrícules, incloent cinemòmetres, controls d’accessos, foto – vermell, etc.
Incorpora la gestió de sancions generades, la configuració dels sistemes, la recepció d’alarmes, la tramitació de sancions, la generació d’informes i estadístiques de trànsit.
També incorpora la gestió de llistes blanques/negres de vehicles.
L’aplicació permet l’accés des d’un navegador web i pot generar permisos de diferent nivell segons l’usuari.
iZ 3'es`�t p ecció única al carrer de la Ramada i el carrer de la Ramada a l’arribar al carrer Sant Antoni Maria Claret hauria d’obligar a girar a la dreta per a tot tipus de vehicles, de manera que no es facilités el fet de poder circular pels altres carrers del casc antic.
Diapositiva 27.-
El sistema de control amb càmeres, s’estructura a partir de dos elements diferenciats:
Dispositius de captació de vehicles:
Els dispositius de captació de vehicles es situen als accessos de la zona restringida sense la necessitat d’incorporar cap element invasiu, com ara les pilones, reduint les seves avaries i els accidents i abaratint els costos d’instal·lació.
Els dispositius estan dissenyat específicament per al reconeixement continu de matrícules i per tal de proveir una imatge de qualitat en totes les condicions d’il·luminació
El dispositiu ha d’estar basat amb tecnologia web, facilitant l’accés a les dades des de diferents llocs i agilitzant la tramitació.
Sistema de gestió de dades:
Permet el control i la gestió del trànsit als accessos mitjançant el reconeixement continu de matrícules, incloent cinemòmetres, controls d’accessos, foto – vermell, etc.
Incorpora la gestió de sancions generades, la configuració dels sistemes, la recepció d’alarmes, la tramitació de sancions, la generació d’informes i estadístiques de trànsit.
També incorpora la gestió de llistes blanques/negres de vehicles.
L’aplicació permet l’accés des d’un navegador web i pot generar permisos de diferent nivell segons l’usuari.