S’inaugura el nou Arxiu Comarcal d’Osona i Municipal de Vic
L’alcalde de Vic posa de relleu la importància de l’Arxiu Municipal i afirma que això ha de facilitar el coneixement de la nostra pròpia història
La ciutat de Vic va inaugurar ahir l’edifici del nou Arxiu Comarcal d’Osona i Municipal de Vic, situat al carrer de l’Era d’en Sellés –polígon Sot dels Pradals- de Vic. L’edifici compta amb una superfície útil de 1.619,48 m2 i està estructurat a partir de tres plantes. El conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Joan Manuel Tresserras, l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal i el president del Consell Comarcal d’Osona, Miquel Arisa van inaugurar l’edifici davant de més de dues-centes persones. Els tres polítics van coincidir en que era bo posar en funcionament un Arxiu que contribueix ‘a posar ordre a la història de Vic i de la comarca d’Osona’.L’edifici dissenyat per Grammarquitectura ha tingut un cost de 3,1M€ i la seva estructura recorda un plec de papers. Dividit en tres plantes, acull a la primera els espais comuns com una sala d’actes, una espais de consulta i els despatxos administratius. La primera planta està destinada a l’Arxiu Municipal de Vic i la segona a l’Arxiu Comarcal d’Osona. L’alcalde de Vic, va manifestar durant la inauguració ‘que es posa a disposició dels ciutadans la seva pròpia història’ i va posar de relleu el valor de l’Arxiu Municipal de Vic, ‘un dels més importants de Catalunya’ a l’igual de el de l’Arxiu Episcopal de Vic. Aquesta història ‘ha de contribuir a conèixer-nos més a nosaltres mateixos’, va afegir. El conseller Tresserras va dir que equipaments com aquest contribueixen a ‘garantir l’accés a tothom a les fonts del coneixement’ i que les coses endreçades ‘ens permeten treballar millor’. ‘Una memòria endreçada’, va afegir Tresserras, ‘ens projecta un horitzó cap endavant i ens permet fer créixer el país’. El conseller de Cultura també va destacar que un Arxiu d’aquestes característiques ‘ens permet visualitzar la vida del nostre país’. El president del Consell Comarcal va manifestar que el nou equipament ‘era un servei per a totes les persones que busquen la seva història i el seu passat’.El nou arxiu té una capacitat per a 14 quilòmetres de documentació. Té un dipòsit per a formats especials (pergamins, plànols i documentació de formats especials) i un dipòsit de suports especials de preservació per a documents electrònics, suports digitals i arxius que requereixen unes condicions específiques de conservació (fotografies, pel•lícules, etc). Aquest dipòsit permetrà conservar la documentació fotogràfica a una temperatura constant de 10º i una humitat relativa del 40% - 45%. Aquests nous espais garanteixen la protecció del patrimoni documental en les millors condicions ambientalsL’arxiu disposa d’espais moderns per al treball intern com la sala de treball per a la tria i classificació de la documentació, un moll de càrrega i descàrrega equipat amb sistemes automàtics que faciliten l’accés de la documentació i un espai per a la desinfecció, desinsectació i neteja de la documentació. La part pública, sala de consulta i sala d’actes polivalent garanteixen la funció de difusió del patrimoni i la projecció de l’arxiu en el marc de les activitats de difusió cultural i social de la comarca i de Vic. La sala de consulta per a usuaris, pensada no només per a investigadors sinó també per a estudiants, genealogistes i altres usuaris, té una capacitat per a 12 persones. La sala polivalent té una capacitat de 50 persones.L’ARXIU MUNICIPAL DE VICLa referència més antiga a l’Arxiu Municipal de Vic es troba l’any 1450, al privilegi concedit a la ciutat pel rei Alfons el Magnànim on va establir el règim de govern municipal de Vic. En aquest document el rei mana que a la casa de la ciutat hi hagi una cambra que s’anomeni Arxiu de la Ciutat on es guardin tots els documents de la Ciutat.L’augment del volum de la documentació arxivada en el decurs dels segles va fer que les dependències de l’arxiu creixessin en espai per la Casa de la Ciutat fins la reforma de 1987, que va permetre destinar a arxiu la segona planta. En esdevenir insuficient l’espai habilitat per arxiu a causa de l’imparable augment del volum de documentació generada per l’Ajuntament, el 2005 es va haver d’habilitar per dipòsit d’arxiu un espai fora de la Casa de la Ciutat.Els fons documentals de l’Arxiu Municipal de Vic ocupen 1.600 metres lineals de documentació.Testimoni de l’acord d’ordenació dels documents de l’arxiu municipal pres el 1739 són els armaris de l’arxiu fets cap a 1745, que encara avui contenen la documentació històrica. Són peces destacables dels fons de l’Arxiu Municipal de Vic:• El Llibre de Privilegis de la Ciutat de Vic. És un manuscrit en gran foli del segle XIV on es van copiar els privilegis o concessions atorgats a la ciutat pels reis de la Corona d’Aragó. Els fulls són de pergamí i l’enquadernació és del segle XVII amb cobertes de fusta folrades amb pell treballada.• Els Llibres Majors de la Taula de Canvi de la Ciutat de Vic (1583 – 1715). Són 102 llibres de tamany espectacular amb cobertes de fusta folrades amb pell treballada que tenen tancadura amb pany i clau, que contenen la comptabilitat d’aquesta institució, precedent dels bancs.• El Cerimonial de Consellers de la Ciutat de Vic. És un manuscrit on el 1496 el conseller en cap Antoni Vila va compilar les normatives que determinaven el protocol d’actuació dels quatre consellers de la ciutat de Vic per tal que aquests les transmetessin als seus successors en el càrrec.• Els Llibres d’Acords contenen les actes de els sessions del Consell Municipal, que comencen el 1424, i continuen pràcticament sense interrupció fins el nostre temps amb les actes del Ple.Les funcions actuals de l’Arxiu Municipal són organitzar i difondre el patrimoni documental municipal, garantir el dret a la informació i d’accés a la documentació i facilitar la investigació històrica. El fons documental municipal de l’Arxiu Municipal de Vic és format pel conjunt orgànic de documents – independentment de la data de la seva creació i del suport en que es presenten (pergamí, paper, suports informàtics o electrònics, audiovisuals, etc) – que han estat generats per l’Ajuntament en l’exercici de les seves funcions i que integren el patrimoni documental de l’ajuntament. Ja s’ha iniciat el laboriós procés de trasllat de les més de 15.000 caixes que es preveu que duri uns quants mesos.