Ple telemàtic de l'Ajuntament de Vic del 4 de maig

Vic accelera la ciutat 30 amb més espai per a vianants i la creació de carrils bici

La proposta d’Osona en bici demana mesures de mobilitat per garantir la distància social entre les persones perquè entri en funcionament a partir d’aquest juny

El ple d’aquest dilluns de l’Ajuntament de Vic va aprovar per unanimitat una moció signada per l’organització Osona en bici i subscrita per tots els grups municipals a l’oposició (ERC, Capgirem Vic i PSC) per ampliar l’espai per a vianants i la creació de carrils bici provisionals. Després de discutir els sis acords en què es basa la moció, l’equip de govern (JxCat) va exposar els acords consensuats amb l’associació Osona amb bici, que no s’havien presentant al ple, i que acceptats per l’oposició van prosperar amb 21 vots a favor.

 

Els acords aprovats són els següents:

 

-Proporcionar més espai als vianants, tenint en compte també les persones amb mobilitat reduïda i eliminant els carrils bici en vorera existents en aquells carrers on es puguin crear carrils bici provisionals en calçada.

-Crear carrils bici provisionals en calçada de baix cost, per exemple en carrers principals que disposin de dos carrils en un mateix sentit de circulació o de carrils d’aparcament. En un primer moment es faria mitjançant una senyalització provisional que es pugui desplegar de forma ràpida i, a mig termini, on sigui adequat, fer una senyalització definitiva.

-Elaborar el disseny de la xarxa de carrils bici provisionals conjuntament amb el Grup Promotor de la Bicicleta de la Taula de Mobilitat de Vic i amb Osona amb Bici.

-Informar a la ciutadania de l’ampliació de l’espai pels vianants i de la creació xarxa de carrils bici provisionals, a través dels mitjans de comunicació i de la pròpia web de l’Ajuntament.

-Inicial els acords de la moció al més aviat possible, perquè la ciutadania pugui disposar de l’ampliació de l’espai pels vianants i dels carrils bici provisionals el juny d’aquest any, amb una durada de xarxa provisional d’un mínim de 6 mesos i realitzar una avaluació de la xarxa amb participació de la ciutadania a final del 2020.

 

El regidor de Capgirem Vic Pere Freixa va presentar la moció dient que “falten accions valentes i decidides que fins ara s’han vist en poca mesura”. Segons ell, aquesta mesura es basa en donar més espai als vianants per garantir les distàncies entre persones i “passa a ser una mesura necessària per complir els mínims de separació”.

 

Josep Lluís García, en nom del grup municipal d’ERC, va lloar la redacció de la moció i va defensar-la dient que  “les mesures excepcionals no poden acabar-se ara, s’han de perpetuar en el temps per aturar la pandèmia i una mesura clau és el distanciament social”. Per aconseguir-lo, “l’única solució momentàniament és prendre una mica d’espai als cotxes i afavorir que la mobilitat no sigui en cotxe sinó en bicicleta”. Garcia va subratllar: “Tenim l’obligació de respondre aquests reptes que ens planteja la pandèmia. Tenim una gran oportunitat de repensar com volem la ciutat”.

 

Des de l’equip de govern, la regidora d’Urbanisme i Mobilitat Fabiana Palmero va contestar dient que alguns punts dels acords inicials no eren aplicables a Vic i va subratllar que per part de l’equip de govern “les solucions que volem per Vic no són provisionals sinó que venen per quedar-se; la voluntat d’assolir una ciutat saludable no és només d’ara sinó d’ara en endavant”. La regidora va dir que es tenen molt clares les prioritats i va argumentar: “Per a nosaltres com a govern hem de garantir l’accessibilitat i mobilitat universal de tota la població, no només de la bici. Hem d’aplicar una cosmovisió en cada decisió que prenem. Tot i la lentitud de l’administració que assumim, hem anat pacificant el trànsit en totes les actuacions portades a terme com a la rambla de l’Hospital, carrer Montserrat o carrer Verdaguer”. Palmero també va recordar que el 14 de maig hi ha prevista una reunió per explicar les accions proposades pel Pla de Mobilitat Urbana Sostenible.

 

La regidora va explicar que la intervenció definitiva per habilitar un carril bici que connecti totes les rambles del centre històric serà a finals d’any i que a la segona anella ja s’hi ha començat a treballar per vincular els barris del sud amb l’avinguda Països Catalans, la qual també comptarà amb un carril bici per enllaçar amb la plaça de l’Estació. Entre altres mesures va anunciar la senyalització d’una franja amb seguretat per a bicis al carrer Pla de Balenyà que enllaci el carrer Manlleu i la ronda Camprodon, la qual caldrà redefinir. Per un altre cantó també està previst començar a pacificar el trànsit a l’entorn de les escoles de Vic, començant per centres com ara el Guillem de Mont-rodon o el col·legi Sagrat Cor per crear entorns més segurs i amples.

 

 

 

 

Moció per garantir la seguretat en els desplaçaments laborals

 

La segona moció presentada per Capgirem Vic i la Coordinadors Obrera Sindical (COS) per garantir la seguretat en els desplaçaments laborals, arran dels fets ocorreguts la setmana passada en què una persona va perdre la vida i una altra va desaparèixer a l’intentar creuar el riu Gurri després d’una crescuda sobtada del cabal,  va ser rebutjada amb els 10 vots a favor de l’oposició (ERC, Capgirem Vic i PSC). La regidora Carla Dinarès (Capgirem Vic) va exposar a l’equip de govern: “No volem que ni una persona més es jugui la vida i molt menys que la perdi per arribar a la feina. Tinguin cura que els camins més transitats no siguin una trampa mortal per a ningú”.

 

En aquest punt tots els grups del consistori van lamentar la pèrdua i la desaparició de les dues persones. El regidor Roger Mas (ERC) va apuntar que “està a les mans de l’Ajuntament garantir les mesures per accedir al lloc de treball amb seguretat “ i va afegir: “La qualitat de les infraestructures pot generar desigualtat”.

 

Des de l’equip de govern, la regidora Palmero va lamentar el tràgic incident i va explicar que dos dies abans el camí s’havia netejat i que el mateix dia de l’accident el camí estava tancat des de les tres de la matinada. “S’està treballant perquè aquest camí rural continuï sent-ho però salvar la inundabilitat d’aquest camí és totalment inviable i cal un viaducte d’un mínim de 70 metres segons els paràmetres tècnics de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA)”. Palmero va assumir deficiències en el transport urbà i va exposar que per això s’està treballant amb la nova concessió del transport urbà amb l’objectiu que també es pugui oferir transport a demanda. L’alcaldessa Anna Erra va afegir que s’està treballant en la resolució d’aquest problema. “S’ha parlat amb l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga; sabem que aquest pas que és complicat i sobretot els dies de pluja”.

 

 

Aprovació de crèdits extraordinaris per pal·liar l’actual crisi

 

El ple de Vic també va aprovar, amb els 17 vots a favor de JxC, ERC i PSC  i l’abstenció dels 4 regidors i regidores de Capgirem Vic, l’expedient de crèdits extraordinaris per mesures econòmiques contra la crisi de la COVID-19. Així es podran oferir un total de 600.000 euros per ajudar comerços, petits empreses i autònoms. La regidora de Promoció Econòmica, Ocupació i Comerç, Bet Piella, va explicar que en el sector del comerç s’està treballant en les bases reguladores per donar ajuts directes i finalistes per al petit comerç i autònoms. Es treballa en dues línies: per ajudar els comerços obligats a tancar per decret i per als comerços que han pogut obrir però han tingut moltes pèrdues per diverses circumstàncies. ”Estem parlant d’uns 800-900 comerços i petits autònoms que tinguin negocis”, subratllava Piella, la qual va explicar que es mira que els ajuts no siguin incompatibles amb els d’altres administracions..

 

Piella va dir que s’està treballant amb Vic Comerç campanyes de reactivació del comerç de proximitat i amb els comerciants estan preparant sessions de formació i webinars, tant per a propietaris/es de negocis com per a les persones que hi treballen. També va anunciar que es vol donar continuïtat a la plataforma de comerços de lliurament a domicili, vist l’èxit que ha tingut durant el confinament, i la reactivació del mercat sedentari, “perquè és un actiu no només per si mateix sinó també turístic”. La regidora també va repassar totes les accions que està fent Creacció de promoció econòmica i informació per a microempreses i pimes, així com també la tasca del Servei Local d’Ocupació, el qual té la intenció de treballar de manera conjunta amb els altres serveis municipals.

 

Maria Balasch, regidora d’ERC, va allargar la mà i va manifestar la voluntat de “poder-ho treballar conjuntament per poder tornar a reeixir la nostra ciutat; creiem que és un moment d’urgència que no havíem passat mai, que serà llarg, i cal l’esforç de tothom i tot el que sigui reconstruir hi serem”.

 

Pere Freixa (Capgirem Vic) va justificar l’abstenció del seu grup dient: “Tenim poca informació al respecte de com seran les bases. Les hem demanat i ens han dit que ens les farien arribar, de moment encara no les tenim. Ens deixa sense capacitat per decidir si van en la línia del que pensem”. La línia d’ajut serà de 600.000 euros, dels quals 300.000 euros provindran del fons de contingència.

 

 

Aprovació de les bases per a la concessió de subvencions per a activitats esportives

 

Un altre punt que va prosperar malgrat l’abstenció dels quatre regidors i regidores de Capgirem Vic va ser l’aprovació de les bases reguladores específiques per a la concessió de subvencions en règim de concurrència per activitats esportives aquest any. El regidor de Capgirem Vic Joan Coma va exposar: “Fa molts temps que es diu que s’han de perfeccionar les bases i aquesta tampoc és la versió definitiva i això ens va situant en una mena d’estat d’alerta. Hi pot haver garanties que es farà abans del proper exercici?”. Per això va demanar “que s’acceleri el procés de redacció de les bases definitives”.

 

El regidor d’Esports, Titi Roca va aclarir: “Les bases no es canvien, es tornen a passar. No hi ha cap modificació per explicar de nou o per debatre”. I va afegir: “Agafo el compromís que l’any que ve tinguem les bases treballades amb les entitats. La Taula d’Esports s’ha de tornar a posar a treballar”.

 

 

Altres dictàmens aprovats

 

El ple també va aprovar per unanimitat ratificar el decret d’alcaldia d’aprovació inicial de la modificació de l’ordenança fiscal número 9: taxa de prestació de serveis en cementiris locals, conducció de cadàvers i altres serveis funeraris de caràcter local. Albert Castells, regidor de Manteniment i Serveis, va explicar que “coincidint amb la pitjor setmana de la pandèmia vam haver d’habilitar d’urgència la inhumació de cadàvers d’altres municipis de la comarca i col·laborar amb altres confessions religioses que no poguessin repatriar”. En aquest context, va avançar: “Estem treballant en el Pla Director del Cementiri que ha de permetre incorporar nous hàbits funeraris”.

 

Un altre punt que va prosperar malgrat l’abstenció dels quatre vots de Capgirem Vic “per falta d’informació”, segons el regidor Pere Freixa, va ser la ratificació del decret d’alcaldia de crèdit extraordinari per aplicació de part del superàvit pressupostari de 2019. En aquest punt, l’alcaldessa Anna Erra va aprofitar l’ocasió per fer un toc d’atenció “perquè només podem fer servir un 20% del nostre romanent de superàvit. Tant de bo se’ns pogués permetre als ajuntaments fer servir més percentatge del romanent”.