Vic aplica diferents mesures socials
Erra: “Les persones: una gran prioritat en aquesta legislatura”
L’Ajuntament de Vic està desplegant un conjunt de mesures preventives per fer front a la l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, segons la llei del 24/2015 del 29 de juliol. En aquest sentit i seguint la legislació actual es treballa amb l’objectiu d’atendre a les persones i en concret per a millorar la qualitat de vida d’aquelles persones més desfavorides.
L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, en roda de premsa, va exposar que “l’Ajuntament de Vic sempre ha estat sensible en les polítiques socials, i en aquesta legislatura es marca com a gran prioritat l’atenció a les persones, en la que la convivència i el progrés seran fonamentals”. En aquest sentit, l’alcaldessa va posar de relleu que a través de diferents departaments de l’Ajuntament (Benestar i Família, Oficina Local d’Habitatge i Servei de Mediació i Intermediació Hipotecària) es treballa en xarxa i de forma transversal amb l’objectiu de poder abordar aquesta necessitat.
A nivell del Servei de Mediació i Intermediació Hipotecària, la tècnica municipal, Anna Aumatell va exposar que des de l’any 2012 s’està treballant preventivament amb persones i famílies que no poden fer front al pagament de les seves hipoteques o lloguers. D’aquesta manera l’Ajuntament de Vic intervé amb les entitats bancàries amb l’objectiu de trobar acords que derivin en solucions satisfactòries i que puguin posar fi a un possible desnonament. En aquest sentit, la tècnica ha exposat que al llarg d’aquest 2015 s’han gestionat 60 casos de dificultats en el pagament de la hipoteca i 27 casos relacionats en el lloguer. D’altra banda és important destacar que després de l’entrada en vigor de la llei 24/2015 es dota a l’administració de més recursos per ajudar a aquestes famílies i obliga a les entitats financeres i grans tenidors a oferir a aquestes famílies un lloguer social abans d’interposar qualsevol demanda d’execució hipotecària o desnonament. D’altra banda, Aumatell també ha exposat que en el cas de trobar-se en situacions d’emergència en habitatge de famílies que no són titulars d’un crèdit hipotecari l’Ajuntament de Vic, a través de l’Oficina Local d’Habitatge ofereix un nou recurs per afrontar aquesta necessitat. En aquest punt ho ha explicat de forma detallada la tècnica de l’Oficina Local d’Habitatge, Míriam Foradada que ha posat èmfasi que tots aquests casos estan analitzats de forma transversal amb el departament de Benestar i Família que és qui determina el grau d’emergència de cada cas. La tècnica municipal d’Habitatge ha exposat que actualment es disposa de tres ajudes: ajut al pagament de deutes de lloguer; ajut al pagament de quotes d’amortització o préstec hipotecari; i ajuts orientats en la pèrdua d’habitatge per desnonament o execució hipotecària. No obstant, aquestes tres categories d’ajudes, l’Ajuntament de Vic a través de l’Oficina Local d’Habitatge disposa d’altres recursos:
- Parc públic d’habitatges que en aquests moments es disposa de 285 pisos: adreçat a persones amb necessitat d’habitatge i ho han de tramitar a través del registre de sol·licitants.
- Habitatges al municipi de Vic fruit de convenis entre Agència Catalana d’Habitatge i entitats financeres i que actualment hi ha 5 pisos de Caixa Catalunya i 12 adjudicats aquest mes de la Sareb.
- Un nou recurs que atorga la llei 24/2015 és la possibilitat d’obligar a grans tenidors i entitats financeres que han de cedir obligatòriament durant tres anys els pisos buits a l’Administració. En aquest sentit s’està treballant amb el registre de pisos buits a la ciutat per tal de fer les comprovacions necessàries i que aquests estiguin en els condicions òptimes.
- Mesa d’emergència: aquest recurs s’utilitza en casos urgents i excepcionals.
Finalment, i en l’àmbit de la pobresa energètica l’Ajuntament de Vic també està aplicant diferents accions amb l’objectiu de garantir el dret d’accés als subministraments bàsics d’aigua, gas i electricitat a totes aquelles persones en risc d’exclusió residencial. La tècnica de Benestar i Família, Sílvia Mateu, va exposar que al llarg de 2015 s’han evitat 103 interrupcions de subministrament. Paral·lelament s’ha gestionat ajuts d’urgència puntuals per cobrir factures de subministrament que al llarg d’aquest any s’ha pogut beneficiar 330 unitats familiars. D’altra banda, i com a acció preventiva, l’Ajuntament de Vic realitza tallers “d’economia de subministres” amb l’objectiu de facilitar una formació pràctica de com llegir o interpretar les factures, així com donar a conèixer mesures d’estalvi energètic. En aquests moments s’ha realitzat 8 grups amb un total de 40 sessions i amb la participació de 117 assistents. Finalment, Mateu, va explicar que “amb l’entrada en vigor d’aquesta llei es permet actuar amb una visió més poblacional i dirigir les intervencions preventives”.
“Des de l’Ajuntament de Vic existeix un clar compromís amb les polítiques socials”, així ho va recalcar l’alcaldessa de Vic, Anna Erra. En aquest sentit Erra va explicar altres accions que fa el consistori en aquest àmbit com són les beques de llibres amb 103.000 euros i les beques menjador amb 114.000 euros. D’altra banda l’alcaldessa va anunciar que “a principis de l’any vinent, intensificarem també, la feina al carrer, treballarem des de la prevenció, detectant aquelles situacions que no ens arriben als despatxos”. “Sobretot pel que fa a la detecció de col·lectius de joves que ni estudien ni treballen i que tot i els recursos que disposem (casa d’oficis, Programes de Formació Inicial, Programa Via Jove o el mateix Servei del Vicjove) no en fan ús”.
Anna Erra va destacar que tots aquests recursos es poden desenvolupar gràcies els professionals de la casa que treballen cada dia per a donar al major servei a totes aquelles persones que ho necessitin.