Vic, ciutat pilot en el foment de la lectura
El projecte planteja un canvi metodològic que millorarà la competència lectora de tots els alumnes. 6 escoles de Vic s’inicien en el projecte i està previst que de cara al curs vinent s’apliqui a altres escoles del territori català.
Ahir es va formalitzar l’acord de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Vic i els 6 centres educatius de la ciutat que participaran aquest curs a la prova pilot.
A la reunió hi van assistir representants de totes les parts implicades, Anna Erra, Regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vic, Alba Espot, Directora General d'Educació Infantil i Primària, Josep Ramírez, Director dels Serveis Territorials a la Catalunya Central, Cristina Pellisé, Subdirectora General d'Ordenació i Atenció a la diversitat i les direccions dels 6 centres participants: Escola Andersen, Escola Doctor Salarich, Col·legi Escorial, Escola Guillem de Mont-rodon, Col·legi Pare Coll , Col·legi Sagrat Cor.
L’acte també va comptar amb la presència del Director de l’Escola d’Educació Especial l’Estel , Josep Font, que ha estat un dels principals impulsors del projecte i que serà, també, la persona que farà els assessoraments als centres educatius perquè puguin aplicar aquesta nova metodologia.
En l’actualitat un dels reptes més importants que tenen les escoles i els sistemes educatius és com respondre millor a les necessitats diverses que presenten els alumnes. La proposta que s’ha presentat aquest curs 2013/2014 a les escoles de la ciutat correspon a l’experiència de l’escola Estel en la seva tasca de donar suport a les escoles ordinàries per tal de millorar les seves pràctiques educatives a l’hora d’aconseguir millors resultats en els seus alumnes, siguin quines siguin les seves característiques.
El projecte de col·laboració per a la millora de la competència lectora de tots els alumnes pretén assolir, de forma progressiva els següents objectius.
Millorar el nivell de lectura dels alumnes (fluïdesa i comprensió), de manera que un percentatge cada vegada més elevat dels alumnes mostrin el nivell corresponent als seu curs.
Proposar i aplicar estratègies d’organització interna de les escoles per tal de respondre a les necessitats diverses dels alumnes en l’àmbit de l’aprenentatge i el domini de la lectura.
Millorar la capacitat dels mestres i de les escoles per fer front als reptes actuals que suposa l’aprenentatge de la lectura en contextos d’alumnat divers.
Proporcionar i establir enfocaments i estratègies per a l’aprenentatge i el domini de la lectura i per l’avaluació continuada del progrés dels alumnes.
Crear una xarxa d’escoles que potenciï l’intercanvi d’experiències i materials així com la reflexió i la cooperació conjunta.
Avaluar de forma periòdica el grau d’impacte en les escoles i els alumnes de les mesures de millora proposades.