Vic, ciutat saludable a 30 km/h
El tram experimental a la Ronda Camprodon un pas més per una ciutat pacificada
Vic camina cap a una ciutat pacificada, amb velocitat màxima a 30 km/h, on es prioritzen les persones i els desplaçaments saludables. Aquest és un dels objectius de l’Ajuntament de Vic per avançar cap a una ciutat encara amb més qualitat de vida, més segura i, fins i tot, més dinàmica pel comerç de proximitat i l’hostaleria ja que es compta amb més espais per a caminar, amb menys volum de cotxes en les travesses urbanes, i més facilitats per aparcar els vehicles.
Per això, es progressa cap a una ciutat pacificada i connectada on és fàcil arribar a peu i amb bicicleta al centre, o qualsevol altre punt de la ciutat, després d’aparcar el cotxe en una de les més de 20.000 places d’aparcament lliures o de pagament repartides per tot Vic.
Paral·lelament, se segueix treballant per obtenir un transport públic eficient, net i a l’abast de tothom per gaudir d’una mobilitat compromesa amb la millora de la qualitat de vida i contra la crisi climàtica que situa els desplaçaments actius (a peu o amb bicicleta) al centre de les polítiques municipals.
Limitar la velocitat a 30 km/h és una de les millors eines per gaudir d’una ciutat encara més segura, més saludable i, fins i tot, més dinàmica pel comerç de proximitat i l’hostaleria amb més espais per a caminar, amb menys cotxes circulant, i més facilitats per aparcar-los.
Vic, ciutat 30 és més salut
- Es redueixen les emissions atmosfèriques i els sorolls.
- S’evita el sedentarisme.
- Es guanya espai per a les persones, les bicicletes i l’arbrat en detriment de cotxes.
Vic, ciutat 30 és més segura
- Es redueix el volum de vehicles que circula per travesses urbanes
- Es disminueix el risc d’accidents i la seva gravetat.
Vic, ciutat 30 és més dinàmica
- Es reimpulsa el comerç de proximitat i l’hostaleria.
Vic, ciutat 30 és més autònoma
- Es promouen els desplaçaments actius i segurs a l’entorn de centres educatius.
- Es facilita la socialització i cohesió social d’infants i joves.
Vic disposa de 20.000 places d’aparcament
L’Ajuntament convida a practicar la mobilitat saludable aparcant el cotxe en una de les més de 20.000 places d’aparcament i arribar a peu o amb bicicleta al centre de la ciutat o en qualsevol altre punt.
Aparcar a Vic és fàcil ja que es compta amb 20.000 places repartides per tota la ciutat. Aquestes places es troben en aparcaments lliures, de pagament o a la via pública en zones regulades (taronja, blava o verda) i sense regular, per aparcar-hi sense pagar, i permeten deixar el cotxe i arribar al centre o a d’altres punts de la ciutat en molt poc temps, anant-hi a peu o amb bicicleta.
- Saps que pots deixar el cotxe a l’aparcament del Sucre i arribar a la plaça Major a peu en 8 minuts o 3 minuts amb bici?
- O aparcar a l’aparcament de Sant Miquel Xic, al costat de l’Hospital, i arribar al Passeig en 13 minuts a peu o en 4 minuts amb bici?
- O deixar el cotxe l’aparcament de l’Era d’en Sellés, al costat del tanatori, i arribar al carrer Veraguer en 10 minuts a peu o en 4 minuts amb bici?
APARCAMENTS LLIURES
- Sot dels Pardals
- Era d'en Sellés 1
- Era d'en Sellés 2
- Arxiu Osona (davant Era d’en Sellés)
- Av. Olímpia
- Torre dels Frares
- Miquel Llor
- Estació
- Joan Serrallonga
- Sucre
- Països Catalans
- Prat d'en Galliners
- Atlàntida
- Can Pau Raba
- Sant Miquel Xic
- Horta d'en Canellas
- La Sínia
- Joan Maragall
APARCAMENTS DE PAGAMENT
- Plaça Major
- Passeig Portal de la Rambla
- L'Atlàntida
- Ronda - Pare Coll
- Pàrquing del Remei
- Mercat Municipal
- Mil·lenari
- Seminari Vic
- Mastrot
- Hospital Universitari de Vic
APARCAMENT A LA VIA PÚBLICA REGULAT
- Zona blava
- Zona taronja
- Miramarges
- Josep Maria Sert
- Zona verda
PREGUNTES FREQÜENTS
- Què vol dir ser una ciutat 30 o ciutat pacificada?
Els vehicles tindran la velocitat limitada a un màxim de 30 km/h a tota la xarxa viària urbana. A més, es crearan noves zones de prioritat per a vianants en els barris residencials, on la velocitat estarà limitada a un màxim de 20 km/h.
- Què s’ha fet per pacificar la ciutat?
- Reduir els carrils a la ronda Francesc Camprodon en un tram experimental per evitar el volum de vehicles en les travesses urbanes i afavorir el benestar.
- Limitar la velocitat a 30 km/h i ampliar les voreres en les darreres obres portades a terme a Vic com la de la Rambla de l’Hospital i del Bisbat, el carrer Montserrat o Verdaguer que afavoreix els desplaçament saludables.
- Nous aparcaments a les afores i a l’interior de la ciutat.
- Què més es farà per continuar pacificant Vic?
- Millores en la pacificació i espais de trobada amplis i segurs al voltant de les escoles. Per exemple, el tram experimental de la ronda Camprodon o les voreres més amples al voltant de les escoles Andersen, l’escolla Guillem de Mont-rodon o el col·legi Sagrat Cor.
- Nous aparcaments dissuasius.
- Continuar ampliant de voreres per fomentar els desplaçaments saludables a peu. Per exemple, al carrer Nou.
- Increment de les zones pacificades. Per exemple, el nou pulmó al costat del riu a la rambla dels Montcada a tocar del centre històric i que permetrà fer un recorregut saludable a peu o amb bici els dissabtes, de moment, en horari de mercat.
- Actualitzar el model de bus urbà i les rutes i incorporar busos híbrids per incrementar-ne usuaris.
- Renovar els punt de càrrega de vehicles elèctrics.
- Ampliar els carrils bici de la ciutat i millorar la connexió dels existents. Per exemple, la millora de les connexions del sud de la cuitat cap al centre històric, la zona universitària i esportiva.
- Projectar la construcció d’una nova estació de busos intermodal al sud de la ciutat per a facilitar la connexió i els desplaçaments a Barcelona.
- Com puc arribar al centre o a d’altres punts de la ciutat de forma saludable i fàcil?
Aparcar a Vic és fàcil ja que es compta amb més de 20.000 places repartides per tota la ciutat. Aquestes places es troben en aparcaments lliures, de pagament o a la via pública en zones regulades (taronja, blava o verda) i sense regular, per aparcar-hi lliurement, i permeten deixar el cotxe i arribar al centre o a d’altres punts de la ciutat en molt poc temps, anant-hi a peu o amb bicicleta.
- És cert que encara es construiran més places d’aparcament a Vic?
Sí, s’augmentarà el nombre d’aparcaments en diferents punts de la ciutat per promocionar els desplaçaments a peu, en detriment del vehicle privat, i també es crearan aparcaments per a bicicletes als aparcaments públics soterrats per fomentar el canvi de mode de transport.
6. Quins beneficis té que Vic sigui una ciutat 30 o ciutat pacificada?
- A 30 km/h es redueix la gravetat de les lesions en els accidents de trànsit.
- A 30 km/h es redueix el volum de vehicles a les travesses urbanes.
- A 30 km/h es dinamitza el comerç de proximitat i l’hostaleria.
- A 30 km/h es canvien els hàbits, amb la promoció dels desplaçaments a peu o en bicicleta i del transport públic i la reducció de l’ús del transport privat
- A 30 km/h es redueixen els sorolls.
- Sabies que Vic és pionera com a ciutat saludable i incorporar la salut en l’urbanisme?
Vic juga un rol pioner en quant a les pacificacions i la reducció de la velocitat. Cal destacar la nova illa de vianants en què es convertirà la rambla del Bisbat i dels Montcada, al costat de les Adoberies i del riu Mèder, un nou pulmó al costat de múltiples equipaments.
- Què és la mobilitat activa?
La mobilitat activa és aquella que generem amb l’energia del nostre propi cos, és a dir, caminant o pedalejant. Aquest tipus de mobilitat és la més neta, la més silenciosa, la més barata i la més saludable, ja que alhora que ens desplacem estem fent exercici físic que ajuda a disminuir el risc de patir certes malalties. Moure’ns activament també millora la salut mental de qui la practica ja que és lúdic, facilita la socialització i cohesió social, fa sentir-nos part de l’entorn i permet trobar un ritme més calmat en el nostre dia a dia.
- Les ambulàncies podran passar amb un sentit de circulació per a vehicles motoritzats en cada sentit a la ronda Camprodon?
Les ambulàncies poden fer servir el carril bici com a via d'emergència per arribar a l’Hospital Universitari de Vic gràcies a la seva amplada i també està garantit el gir a l'esquerra a l'alçada de l'hospital. Cal recordar que l'avinguda Bernat Calvó, a hores d'ara, ja disposa d'un carril de circulació i els vehicles d'emergència sempre hi han pogut passar.
- Suprimir dos carrils de trànsit permetrà reduir la contaminació a la ronda Camprodon?
Els estudis científics afirmen que amb la reducció de carrils es provoquen canvis en les rutes i horaris en vehicles motoritzats, que s'utilitzi amb menys freqüència o que les persones que condueixen es passin a la mobilitat activa (anar a peu o amb bici) o utilitzin el transport públic.
- Com puc entrar i sortir en direcció a Manlleu per evitar la ronda Camprodon?
Des de fa anys, existeixen carrers més òptims per sortir i entrar de la ciutat amb cotxe anant o tornant de Manlleu: carrer de l’Era d’en Sallés, per darrera del cementiri. És més ràpid que la ronda Camprodon i la carretera de Manlleu ja que no està regulat amb semàfors.
- Com puc entrar i sortir en direcció a Roda de Ter per evitar la ronda Camprodon?
Des de fa anys, existeixen carrers més òptims per sortir i entrar de la ciutat amb cotxe anant o tornant de Roda de Ter: No cal entrar per l'Avinguda Bernat Calvó ja que es disposa d’altres carrers com la carretera de Roda.
- La mobilitat activa (anar a peu o amb bici) dinamitza el comerç de proximitat?
Diversos estudis fets a ciutats europees i nord-americanes constaten que el desplegament de carrils bici i les zones de vianants impulsen els comerços locals i l’hostaleria. De fet, indiquen que les persones que van amb bici compren un 40% més en el comerç local en comparació amb aquells que van en cotxe o moto. De fet, s’ha demostrat que l’ús del cotxe va en detriment del teixit comunitari i comercial.
- Anar amb bici o a peu augmenta el nombre de compres i la seva freqüència?
Si l'espai públic és més amable, amb menys soroll i còmode per anar amb bici o a peu, les compres augmenten ja que es disposa de més temps per aturar-se a les botigues i entrar-hi.
- La mobilitat activa és més saludable?
Anar a peu o amb bicicleta, en situació de pandèmia, és mobilitat activa que reverteix en el benestar i la salut de les persones. L’opció més saludable és aparcar el cotxe i acostar-se al punt de destí amb mobilitat activa (anar a peu o amb bicicleta) que és més eficient, econòmic i net.
- Una ciutat pacificada és més segura?
Reduir la velocitat màxima a les ciutats a 30 km/h, potenciar la mobilitat activa i ampliar els espais per le persones és una de les grans mesures que ajuda a reduir la sinistralitat viària urbana.
- En una ciutat pacificada hi ha menys gravetat en els accidents de trànsit?
En cas d'atropellament a 50km/h, les possibilitats de patir ferides greus o morir són del 80%. En canvi, a 30km/h son del 10%. A més, segons un estudi danès del 1992 les zones 30 van ajudar a reduir els accidents en un 77% i les víctimes un 88% en tres anys.
- En una ciutat pacificada hi ha menys sorolls?
Les zones 30 redueixen els sorolls, fan més fàcil creuar el carrer i incrementen la seguretat per a infants i persones grans.
- La mobilitat activa és més saludable?
Anar a peu o amb bicicleta ajudar a combatre l’estrés, el sedentarisme i oxigena el cervell ja que es gener endorfines, que suposa més felicitat; dopamina, més plaer; i serotomina, per dormir millor. A més, també ajuda a mantenir els nivells de sucre en sang adequats i unes articulacions més sanes, resistents i protegides.
- La mobilitat activa millora l’autonomia d’infants i joves?
Infants i joves obtenen més autonomia anant a peu o amb bicicleta per voreres més amples i carrils bici segurs i no es depèn d'horaris del transport públic.
- La mobilitat activa cap a l’escola millora el cos i la ment?
Infants i joves guanyen confiança en si mateixos, guanyen capacitat de decisió, i obtenen millores en el rendiment acadèmic i la salut cardiovascular segons estudis científics. Al mateix temps, es redueix la contaminació que pot afectar la quitxalla.