Vic comença el curs amb projectes referents a nivell nacional
Se simplifica la tramitació d’ajuts, amb més de 2.000 sol·licituds, que destinaran 210.000 euros a beques de material escolar i activitats esportives i educatives dins l’horari lectiu
Total normalitat en l’inici de curs escolar que ha començat amb uns centres educatius actius i uns claustres amb ganes de tirar endavant projectes compartits i propis, ha manifestat el regidor d’Educació, Àlvar Solà, en una ciutat que compta amb un total de 7.061 places -4.850 places ofertades a educació infantil i primària que engeguen avui i 2.211 a secundària, que començaran entre demà i demà passat-
Solà ha remarcat que l’Ajuntament de Vic seguirà donant suport als centres educatius amb recursos econòmics per garantir la igualtat d’oportunitats, amb recursos materials per adequar els centres educatius a les seves necessitats i amb recursos acadèmics i formatius a través de projectes perquè “tenim l’objectiu de treballar el dia a dia i la realitat de la ciutat en els diferents centres”. El regidor ha posat èmfasi en la particularitat que en una ciutat com Vic “es garanteix la formació en totes les etapes educatives, des de les escoles bressol acabant a l’etapa universitària o de formació post-obligatòria”.
Enguany s’han destinat 210.000 euros a beques de material escolar i activitats esportives i educatives dins l’horari lectiu en què, com a novetat, s’ha simplificat la sol·licitud per acollir-s’hi rebent més de 2.000 peticions; i se seguirà aportant una dotació econòmica per complementar les beques de menjador de la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, un total de 49 famílies s’han adherit a la tarifació social de les escoles bressol municipals i 29 ho han fet a la beca menjador.
Les millores de les instal·lacions del menjador a l’Escola Andersen, la cuina a l’Escola Doctor Joaquim Salarich o l’aïllament tèrmic de la teulada de l’Escola Guillem de Montrodon se sumen a d’altres millores que s’han efectuat en d’altres centres, ja siguin municipals o no.
Solà ha afegit que cada centre educatiu seguirà disposant d’una educadora social municipal de referència per treballar conjuntament amb les famílies que ho sol·liciten i donar suport en situacions complexes. Per la seva banda, Marta Vilà, directora de l’Escola Andersen, ha valorat molt positivament aquesta acció afirmant que se seguirà treballant des de les direccions en aquest àmbit i se seguirà rebent formació per resoldre i prevenir possibles problemàtiques.
Novetats pioneres a nivell de país
Vic tornarà a ser referent en un projecte innovador a nivell nacional, en què juntament amb l’Institut del Teatre, es permetrà als centres educatius incloure la disciplina artística de dansa i teatre a les aules de manera coordinada i amb professionals de qualitat.
“L’aposta per l’etapa de 0 a 3 anys, que tantes vegades s’ha demostrat a nivell de ciutat, comptarà amb el nou format d’espais familiars abans de Nadal”, ha dit Àlvar Solà. D’aquesta manera, es demostra que la ciutat segueix sent un model de ciutat en temes educatius; una bona salut que es podrà visualitzar a la Jornada PEC del mes de febrer en què un any més els centres de la ciutat exposaran projectes i propostes innovadores que s’estan portant a terme.
Aquest curs també es comptarà amb un nou projecte conjunt amb la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) vinculat al mentoratge en la construcció de la identitat del professorat per dotar de qualitat les estades de pràctiques als estudiants, i per fer de l’experiència del professorat de les aules una eina d’aprenentatge dins la Universitat.
A més, se segueix apostant per projectes formatius a professorat que replantegin el model educatiu i que permetin ensenyaments de qualitat i equitat per a tots els alumnes: formació vinculada a l’etapa de 0 a 6 anys i el projecte de competència lectora.
Escoles bressols amb places vacants
El curs a les Escoles Bressol, tant municipals com privades, va començar la setmana passada. Un total de 531 places -243 de les quals són municipals- donaran cobertura aquest any als infants més petits amb el nou espai familiar que arribarà abans d’acabar l’any. Aquest curs la lleugera baixada de cens ha fet possible que encara es disposi de places lliures a les diverses escoles bressol.
Tots els centres són una opció
El Departament d’Ensenyament, qui té les competències respecte les dades de preinscripció, informa que un 94% de les 517 sol·licituds presentades han estat satisfetes en alguna opció de demanda. D’aquestes, un 91% han estat ateses en primera opció. Així, tot i que s’ha de tenir en compte que les dades poden variar sensiblement degut al procés de matriculació viu, la valoració és molt positiva.
La bona campanya informativa portada a terme per la regidoria, amb unes jornades de portes obertes molt concorregudes, ha estat un factor indispensable per facilitar una tria conscient i la visualització de totes les escoles de la ciutat, en què han pogut exposar i mostrar el seu projecte i la forma de treballar. Per això, a nivell municipal se seguirà treballant perquè tots els centres educatius siguin una opció per a les famílies.
Pel que fa a les preinscripcions a 1r d’ESO, el procés varia ja que part dels alumnes ja disposen d’una plaça al seu centre perquè ofereix primària i secundària. Dels 305 alumnes que es van preinscriure -258 alumnes hi estaven obligats i la resta ho va fer voluntàriament-, a un 94% se’ls va assignar una de les opcions demandades i a la resta, se’ls va donar plaça al seu municipi de residència.
Amb la visió en els estudis post-obligatoris
“La regidoria d’Educació no es limita a l’educació obligatòria i segueix treballant, com fa anys, per opcions coordinades en l’etapa post-obligatòria. Així, segueix l’aposta per les segones oportunitats amb els Programes de Formació i Inserció (PFI) d’auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic i el d’auxiliar en establiment del sector càrnic i una casa d’oficis pròpia amb tres itineraris adaptats al mercat laboral.
En la mateixa línia, Vic desenvolupa un paper actiu a la taula de Formació Professional comarcal amb l’objectiu de coordinar millor tota l’oferta formativa de la ciutat i comarca, que aquest any s’amplia amb el cicle de transport de l’Institut de Vic que es desenvoluparà a polígons de la ciutat per tal que la formació del jovent de la ciutat no s’acabi en l’etapa obligatòria. És per això que s’implementaran nous projectes de mentoria pels joves que inicien cicles formatius a la ciutat, es va donant forma als projectes d’orientació acadèmica i se seguirà treballant de forma coordinada entre institucions i els agents educatius l’abandonament en fase d’estudi post-obligatori.