Vic continua millorant la connectivitat dels carrils bici per afavorir la mobilitat sostenible i saludable

L’est i l’oest de la ciutat quedaran enllaçats per quatre passos ciclables al llarg dels carrers Mossèn Josep Gudiol i del Pare Gallisà i l’avinguda dels Països Catalans

Carrer Mossèn Josep Gudiol.
Carrer Mossèn Josep Gudiol

L’Ajuntament continua ampliant i millorant la connectivitat dels carris bici per augmentar la xarxa ciclable contínua en el marc del projecte Vic, ciutat 30 que té per objectiu pacificar el trànsit i potenciar la mobilitat sostenible i saludable.

La regidora d’Urbanisme i Mobilitat, Fabiana Palmero, remarca que després dels vianants, la bicicleta continua sent una prioritat. Així ho demostren les actuacions portades a terme fins ara i que s’aniran fent les propers setmanes per ampliar els carrils bici, adequar creuaments de carrers i senyalitzar en carrers residencials la prioritat de la bicicleta.

Palmero recorda que són unes actuacions que ja estaven previstes i planificades, però que s’han accelerat arran de la necessitat de disposar d’espais més amples a la ciutat per poder garantir les distàncies sanitàries i, al mateix temps, potenciar un altre tipus de mobilitat no contaminant.

Vic és una ciutat amb molts quilòmetres de carrils bici i vorera-bici, així com zones pacificades on la bici pot conviure amb altres modes de transport, però fins ara hi havia molts punts de discontinuïtat entre ells, remarca la regidora.

En aquest sentit, el regidor de Serveis i Manteniment, Albert Castells, exposa que per salvar aquesta mancança s’estan ampliant els passos de vianants i rebaixant voreres per potenciar la mobilitat sostenible connectant l’est amb l’oest de Vic, i a l’inrevés en diversos punts dels carrers Mossèn Josep Gudiol i del pare Gallissà i l’avinguda dels Països Catalans. Serà durant les properes setmanes quan els passos ciclables quedin completament senyalitzats amb pintura, per completar una nova anella del carril bici.

Tal com explica Castells, en alguns dels carrers amb llambordes es farà una zona central més còmode per anar en bicicleta i es marcarà a terra el símbol de les bicicletes per recordar al cotxe que per allà hi poden passar bicicletes. Es començarà pel carrer Pla de Balenyà, entre el carrer de Gurb i el carrer Pare Coll, on també està previst eliminar les pilones que separen la calçada de les voreres, amb l’objectiu de deixar clar que és un carrer amb prioritat per als vianants i que aquests poden caminar per tota l’amplada del carrer. Si en aquest tram la prova pilot funciona, la mesura s’acabarà estenent a tota la via fins al carrer Pare Gallissà.

Ambdós regidors recorden que s’està treballant per pacificar el voltant de diverses escoles de cara al nou curs que ha de començar el setembre, sempre i quan les mesures sanitàries ho permetin.

 

Mobilitat sostenible i saludable

Una de les actuacions que ja s’han portat a terme és la creació de passos de creuament de bicicletes al costat dels passos de vianants a l’avinguda dels Països Catalans, entre el passeig de la Generalitat i la plaça Mialet, per a separar l’espai destinat a vianants de les bicicletes i augmentar la seguretat dels desplaçaments. També s’ha adequat un pas ciclista al carrer Sentfores per unir l’avinguda dels Països Catalans amb el barri del Remei i s’ha habilitat un carril bici a l’avinguda dels Països Catalans, entre la plaça Mialet i el parc Santa Anna. Aquestes actuacions han millorat la connectivitat de la xarxa ciclable perquè el sud de la ciutat quedés enllaçat amb el centre, augmentant la seguretat viària dels desplaçament entre el barri de l’Estadi, barri del Remei, centre històric, estació de bus i tren, zona esportiva, i UVic-UCC.

D’acord amb l’ordenança de mobilitat i seguretat viària de Vic, aprovada fa un any, en tots els carrers regulats com a residencials (senyalitzats amb el cartell S-28), la bicicleta pot circular en dos sentits de circulació, tot i que el cotxe només tingui permès circular en un sentit. En aquests espais, el cotxe ha d’aturar-se i respectar el pas de la bicicleta. A les entrades d’aquests carrers, sota el senyal de prohibit entrar-hi s’especificarà que aquesta prohibició no afecta les bicicletes. La senyalització, doncs, es reforçarà als carrers residencials per explicar que la bicicleta pot anar en els dos sentits de circulació mentre que el cotxe només pot fer-ho en un. És el cas, per exemple, del senyal que hi ha a la confluència del carrer Arquebisbe Alemany amb el carrer Pare Gallissà.