Vic entre les 8 primeres ciutats catalanes que reben els distintius de ‘Ciutats i Viles amb Caràcter’
L’Agència Catalana de Turisme ha encarregat a un comitè d’experts format per reconeguts professionals de diferents àmbits que validin que les ciutats compleixen els requisits per obtenir aquesta certificació
El Palau Moja de Barcelona va acollir ahir la primera entrega dels distintius de ‘Ciutats i Viles amb Caràcter’ en què la regidora de Turisme de l’Ajuntament de Vic, M. Carme Bover, va ser l’encarregada de rebre’l de mans del director general de Turisme, Octavi Bono, i el director de l’Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa.
Durant l’acte de lliurament, Bono va declarar que “distingim unes ciutats que volen crear un espai d’influència en el seu entorn més immediat, perquè són ciutats que es reconeixen a elles mateixes amb un punt d’autoestima i aquest és un element clau configurador de la identitat”. Així mateix, el director general de Turisme va voler destacar que “amb el distintiu de Ciutats i Viles amb Caràcter activem ara una nova eina per afavorir una millor projecció d’aquests altres espais urbans de Catalunya que, amb el seu caràcter, contribueixen a configurar el caràcter del país”.
Aquesta marca té com a objectiu posar en valor el patrimoni urbà de Catalunya –més enllà de Barcelona- i promocionar aquelles ciutats que combinen diferents aspectes (cultura, art, gastronomia, arquitectura o innovació) per oferir al visitant una experiència completa. Hi poden optar ciutats mitjanes –pel que fa al volum de població- i amb una forta personalitat marcada per alguns aspectes com ara el caràcter històrico-cultural, enogastronòmic o artístico-creatiu, entre d’altres.
La distinció de Ciutats i Viles amb Caràcter és una marca de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), del Departament d’Empresa i Coneixement, que també van rebre les ciutats de Lleida, Tarragona, Girona, Terrassa, Reus, Vilafranca del Penedès i Tortosa.
Sis requisits per ser una ‘Ciutat amb Caràcter’
- Caràcter de ciutat o vila. Han de destacar com a mínim per un dels quatre eixos de caràcter: històrico-cultural (que es manifesti tant en el seu patrimoni urbà com en les seves tradicions i festivitats); eno-gastronòmic (tant des d’un punt de vista tradicional com innovador i que reflecteixi la importància econòmica del sector); artístico-creatiu (acollidores i inspiradores d’artistes, de nous corrents i estils i de noves tendències); qualsevol altre caràcter que la defineixi i diferenciï de la resta (esportiu, sostenible, etc.).
- Tipologia de ciutat o vila. Han de ser capital de comarca o tenir una població compresa entre 10.000 i 50.000 habitants. Excepcionalment es podran acceptar ciutats amb una població superior que no siguin capital de comarca, sempre i quan la xifra de Béns Culturals d’Interès Nacional sigui significativa en nombre i importància o la ciutat aporti un valor afegit notori a la marca Ciutats i Viles amb Caràcter.
- Existència de Béns Culturals d’Interès Nacional. Han de disposar de com a mínim tres Béns Culturals d’Interès Nacional en el nucli urbà o menys si algun d’ells és un conjunt històric.
- Vocació turística. Han de tenir unes infraestructures i serveis turístics, com per exemple una oferta àmplia d’allotjament i restauració (preferiblement d’una cuina catalana i amb productes de proximitat), una oficina de turisme amb atenció mínima en tres idiomes, un web turístic en idiomes, perfils a les xarxes, o senyalització turística dins la ciutat, entre d’altres requisits.
- Vocació de futur. Han d’estar orientades a la sostenibilitat i la innovació potenciant polítiques de recollida selectiva d’escombraries i gestió de residus, incentivant la recerca, el desenvolupament i la innovació (R+D+I), oferint punts wi-fi públics de lliure accés o disposant d’una seu electrònica de l’ajuntament per fer tràmits, entre d’altres.
- Criteris d’equipament de ciutat i paisatge urbà. Han de tenir un mínim d’equipaments i serveis orientats a millorar la vida dels ciutadans, com per exemple espais verds, comerç de proximitat, una xarxa de transport públic amb horari ampli, places d’aparcament al centre de la ciutat o equipaments públics (biblioteques, centres sanitaris, instal·lacions esportives, etc.), entre d’altres.
Pla de promoció específic
Les ciutats i viles que aconsegueixen aquesta distinció entren a formar part d’un pla de promoció específic de l’Agència Catalana de Turisme, i adquireixen una sèrie d’avantatges com són: visibilitat en els canals de on-line de l’ACT, ús per utilitzar el distintiu exclusiu de Ciutats i Viles amb Caràcter, participació en accions promocionals de l’ACT (fires, workshops, presentacions, viatges de familiarització, etc.), accés al pla de formació de l’ACT, o accés a informes d’intel·ligència de mercat elaborats per l’Agència Catalana de Turisme, entre d’altres.
La marca Ciutats i Viles amb Caràcter forma part del programes de treball de l’Agència Catalana de Turisme en l’àmbit del turisme cultural. El seu objectiu és atraure aquells turistes interessats pel turisme cultural i posicionar Catalunya com una destinació de referència en aquest segment.
Els nous programes de treball de l’ACT es caracteritzen per estar orientats a la demanda, per apostar per la innovació i el màrqueting online, per basar-se en un profund coneixement dels mercats, i per buscar una clara orientació a resultats.