Vic és la ciutat catalana amb més establiments comercials per habitant

L’Ajuntament de Vic fa balanç del primer any del programa ‘Vic Activa Locals’

El Regidor de Comerç, Consum i Món Rural, Jaume Puig i el consultor, Jaume Angerri, han presentat aquest matí les dades corresponents al balanç del primer any del programa ‘Vic Activa Locals’ que va ser pioner en el seu moment i que ara s’està aplicant a altres ciutats catalanes. Malgrat que la crisi econòmica ha fet disminuir el nombre d’altes, Vic és la ciutat catalana amb més establiments comercials per habitant empadronat. ‘Vic és un pol comercial important’ ha manifestat Puig i per això l’Ajuntament de Vic desenvolupa ‘una política més activa’ a nivell comercial. 1. Les altes d’activitats l’any 2009.L’any 2009 s’han donat d’alta a la ciutat de Vic, 66 noves activitats comercials, de restauració i serveis. Malgrat la crisi econòmica general, Vic consolida la seva capacitat d’atracció de noves iniciatives econòmiques urbanes. Les noves activitats l’any 2009 representen però, una disminució del 16,7 % respecte el conjunt dels mateixos sectors l’any 2008. El nombre de nous locals per estrenar, buits, s’ha reduït a 22 d’addicionals, la meitat dels que varen registrar-se l’any 2008.Font: Ajuntament de Vic. Servei de rendes. Dades avançades 20102. Vic lidera les ciutats catalanes amb més activitats comercials, per persones empadronades Les dades s’obtenen de l’Anuari de La Caixa, 2010. Són dades a 1 de gener de 2009..Vic lidera, en el conjunt de les ciutats catalanes amb més població, el nombre d’establiments comercials per habitant. També lidera, la densitat comercial per habitant (superfície de venda/ habitant).Font: Elaboració pròpia, sobre dades de l’ Anuari comercial. La Caixa, 2010Malgrat el descens, del 7,7 % en el nombre d’establiments -superior a la mitjana catalana, del 6,7 %-, Vic disposa d’una dotació comercial de 33,23 establiments/1.000 habitants, més de 30 punts percentuals superior a la mitjana catalana (20,29 establiments/ 1.000 habitants).En les activitats de restauració i bars, Vic disposava de 256 establiments, amb un creixement del 5,4% en el període 2004-2009, superant la mitjana catalana de creixement (2,4 %) en el mateix període.3. Bona arrencada del programa “Vic activa locals”.Amb la voluntat d’impulsar l’activitat econòmica en els diferents carrers i places de la ciutat, l’Ajuntament de Vic va ser pioner l’any 2009, amb la iniciativa “Vic activa locals”, com a mesura anticíclica i proactiva. Iniciativa que ara ja es desenvolupa en altres ciutats catalanes. El programa, presentat el juliol de 2009, es va proposar en primer lloc censar els establiments tancats de les dues grans concentracions urbanes: la zona central (Vic Centre) i l’àrea de Remei- Estadi (Vic Sud). Es varen detectar 85 locals tancats a la zona central i 119 a l’àrea del Remei- Estadi. En col·laboració amb els agents immobiliaris (API) i administradors de finques de la ciutat, es va iniciar el programa, que en l’actualitat inclou 120 locals.“Vic Activa Locals” ha merescut el suport de la Diputació de Barcelona i, va ser seleccionat com a programa innovador. El regidor Jaume Puig, va ser convidat a explicar la metodologia del programa en les Jornades de Comerç Urbà celebrades a Barcelona, el 30 de novembre de 2009. La iniciativa s’està desenvolupant ja a ciutats com Castelldefels, El Vendrell i Ciutat Vella, a Barcelona.La web www.vicactivalocals.cat com a eina per a divulgar els locals buits de la ciutat de Vic, va entrar en funcionament el 3 de març de 2010. Des de la seva posada en funcionament ha rebut 7.500 visites, un 53% de les quals de fora de Catalunya i fins i tot algunes de l’estranger com la Gran Bretanya o la Xina. Des del juliol de 2009 es va iniciar la presentació de la iniciativa a empreses i persones, més enllà de la comarca d’Osona. En un treball dirigit per Angerri Consultors SL s’ha fet el seguiment a 75 empreses líders en diferents sectors d’activitat, que no estan instal·lades a la ciutat, per interessar-les en el potencial de Vic, i en la disponibilitat de locals a la ciutat. A més de significatives empreses presents en altres ciutats i centres comercials, s’ha fet una acció particular a empreses amb seu a la comarca de la Garrotxa, aprofitant la millora de comunicació de la carretera C-37, i l’àrea de Girona. Els resultats s’han situat, en el primer any, per sobre de les previsions L’objectiu inicial era interessar a instal·lar-se en un període de 12 mesos. un 5% de les empreses contactades.. Més enllà de les empreses efectivament captades, Vic s’ha situat com un objectiu de possible expansió.Vic és una capital comercial. La seva àrea d’influència, contrastada per diferents estudis públics i privats és de prop de 200.00 persones, residents en 175 municipis, amb una gravitació directa superior a les 130.000 persones.4. Noves iniciatives generades pel programa “Vic activa locals”.Durant el darrer trimestre de 2010 es reforçaran els seguiments iniciats l’any 2009, i s’ampliaran a noves empreses, arribant a les 125. En la zona del nucli històric, s’ha generat la iniciativa de posar a disposició d’artistes formats en l’Escola d’Arts, els locals que conflueixen a la Plaça Gaudí. Així doncs es crearia ‘un clúster d’artistes’ o el que eren abans ‘els carrers dels oficis’, ha matisat Angerri.Atenent la demanda recollida per emprenedors de la ciutat, es preveu celebrar una jornada amb empreses interessades en trobar franquiciadors a Vic. La Jornada, promoguda per IMPEVIC, permetrà posar directament en relació les empreses amb un model de negoci en funcionament a altres ciutats, amb possibles franquiciats.