Vic es reafirma com Ciutat Educadora amb motiu del 30è aniversari d’aquesta commemoració

La ciutat ha programat diversos actes com un col·loqui-debat, un taller de material reciclat o l’enregistrament d’una cançó per part de l’EMVIC al voltant del 30 de novembre, Dia Internacional de la Ciutat Educadora

Cartell del 30è aniversari de Ciutats Educadores.
Cartell del 30è aniversari de Ciutats Educadores

 

Vic s’adhereix a la celebració, el proper dilluns 30 de novembre, del Dia Internacional de la Ciutat Educadora per commemorar que, en aquesta mateixa data del 1990, ara fa exactament 30 anys, es va proclamar la Carta de Ciutats Educadores. Per aquest motiu, el lema d’aquesta edició és “Ciutats Educadores, 30 anys transformant ciutats i persones, per a un món millor”. Amb l’objectiu de reflexionar i visibilitzar les millores que la mirada de Ciutat Educadora ha generat en la vida de la ciutat, a Vic s’han programat diverses activitats durant els propers dies en format presencial i virtual.

 

Entre els actes més institucionals, per reafirmar el compromís amb la nova Carta, en el proper ple municipal de Vic del 14 de desembre es llegirà un manifest institucional. Per commemorar el 30è aniversari, també s’ha programat per al 26 de novembre una trobada virtual internacional de les ciutats educadores. Aquest col·loqui-debat servirà per presentar la nova Carta i hi participarà el professor Joan Manuel del Pozo i la professora, investigadora i activista Yayo Herrero, ambdós membres del Comitè de Redacció de la Carta i la nova comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó.

 

A banda d’aquests actes també se n’han previst d’oberts per a tota la ciutadania. Un d’ells és el taller familiar de reciclatge de plàstics que es farà el 29 de novembre, d’11 del matí a 1 del migdia a l’ACVIC Centre d’Arts Contemporànies. Aquesta activitat gratuïta, organitzada entre l’Ajuntament de Vic, ACVIC i Creu Roja d’Osona, en el marc del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, vol acostar a adults i infants a partir de 5 anys el procés de reciclatge dels plàstics per poder-ne fer decoracions de Nadal i promoure un consum responsable. La inscripció prèvia a aquesta activitat es pot fer mitjançant un formulari de la pàgina web d’ACVIC o bé trucant al 93 885 37 04. Les places a aquesta activitat, sotmesa a les mesures sanitàries, són limitades i es reservaran per ordre d’inscripció.

 

Per comptar amb la implicació de la comunitat educativa de la ciutat, s’ha previst la divulgació de material de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) per fer un treball d’aula a les escoles, amb l’alumnat de Primària, Secundària i Batxillerat, entre el qual hi ha tres vídeos -sobre la Carta, sobre l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 4 i “Com eduquen les ciutats”-, un joc memory sobre els valors de la Ciutat Educadora i l’origami “Jo em comprometo”.

 

A més a més, alumnes de 5è i 6è de l’assignatura Dimensions Musicals de l’EMVIC interpretaran i enregistraran el proper 26 de novembre la cançó Unint veus per la Ciutat Educadora, de la qual se n’editarà un vídeo que es podrà visualitzar als canals de comunicació de l’Ajuntament de Vic i al web de l’EMVIC, entre altres.

 

 

 

El Dia Internacional i la Carta de Ciutats Educadores

Les Ciutats Educadores aposten per crear contextos urbans més humans promovent una visió àmplia de l’educació durant tota la vida i maximitzant l’impacte educatiu de les seves polítiques municipals. El Dia Internacional de la Ciutat Educadora és una celebració de caire internacional que té com a objectiu crear consciència sobre la importància de l’educació i fer visible el compromís dels governs locals per situar-la com a vector generador de benestar, convivència, prosperitat i cohesió social. El Dia Internacional de la Ciutat Educadora se celebra des de fa quatre anys i fins ara hi han participat 279 ciutats de 20 països. En la celebració s’hi implica tot el municipi: el govern local, la societat civil, la comunitat educativa i el sector privat.

 

La Carta de Ciutats Educadores es fonamenta en diversos documents que van des de la Declaració Universal de Drets Humans (1948) fins l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible (2015). La Carta s’estructura en tres capítols que, alhora, es desglossen en 20 principis. Un dels capítols és “El dret a la ciutat educadora”, on es recullen els principis de l’educació inclusiva al llarg de la vida, una política educativa àmplia, la diversitat i no discriminació cultural, l’accés a la cultura i el diàleg intergeneracional. El segon capítol és “El compromís de la ciutat”, on s’hi exposen els principis del coneixement del territori, l’accés a la informació, la governança i la participació ciutadana, el seguiment i millora continua, la identitat de la ciutat, l’espai públic habitable, l’adequació d’equipaments i serveis municipals, i la sostenibilitat. El tercer capítol està dedicat “Al servei integral de les persones” i aplega els principis de promoció de la salut, la formació d’agents educatius, l’orientació i inserció laboral inclusiva, la inclusió i cohesió social, la coresponsabilitat contra les desigualtats, la promoció de l’associacionisme i el voluntariat, i l’educació per a una ciutadania democràtica i global.

 

Tota la informació sobre el Dia Internacional de la Ciutat Educadora així com el contingut de la Carta de Ciutats Educadores es pot consultar al web https://www.edcities.org/ca/.