Vic es reafirma com una ciutat educadora que “no deixa ningú enrere”

La ciutat ha programat diversos actes com un col·loqui-debat, un taller sobre els usos de la imatge o activitats en la comunitat educativa al llarg del mes de novembre amb motiu del Dia Internacional de la Ciutat Educadora

Imatge de la campanya a la regidoria d’Educació.
Imatge de la campanya a la regidoria d’Educació

 

Vic s'adhereix a la celebració del Dia Internacional de la Ciutat Educadora -que es commemora el dimarts 30 de novembre- i que enguany està marcat per les conseqüències que ha deixat la pandèmia en l'entorn educatiu. Amb el lema “La Ciutat Educadora no deixa ningú enrere" es té l’objectiu de reflexionar i visualitzar les millores per les persones en una ciutat educadora, viva i activa, mitjançant activitats presencials i virtuals.

 

La regidora d'Educació, Elisabet Franquesa, remarca l’aposta que la capital d’Osona fa per l'educació com una inversió de futur. " A Vic som referents com a ciutat educadora i creiem que apostar per l'educació és apostar per la ciutat", subratlla.

 

Durant tot el mes, s’oferiran diverses activitats. En l’àmbit institucional s’hi remarca la lectura del manifest de les ciutat educadores en el ple municipal del proper dilluns 8 de novembre; el tercer Cicle Confessions religioses en diàleg, del 16 al 15 de novembre; la caminada del Dia internacional de les persones amb Diversitat Funcional, el 28 de novembre; la retransmissió de la trobada virtual internacional de les ciutats educadores, el dilluns 29 de novembre, amb la participació dels centres educatius de la ciutat; o la divulgació del material creat per l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE) per fer un treball d’aula amb l’alumnat de primària i secundària, a través de jocs i tallers, en els diversos centres educatius de Vic.

 

Vic, com a ciutat educadora, es va tornar a constituir el consistori infantil del que en podeu obtenir més informació en aquesta notícia.

 

Taller gratuït per una ciutat educadora a l’ACVIC

Pel que fa a activitats per la ciutadania cal remarcar el taller gratuït sobre usos de la imatge, apropiacionisme i memes que es farà el 20 de novembre, d’11 del matí a 1 del migdia, al Centre d’Arts Contemporànies (ACVIC).

Coorganitzada per l’Ajuntament de Vic i l’ACVIC, aquesta activitat gratuïta té la finalitat que el públic assistent es familiaritzi amb la reflexió i el debat al voltant dels usos de les imatges. La inscripció prèvia es pot fer mitjançant el formulari de la pàgina web de l’ACVIC. Les places són limitades i es reservarà lloc per ordre d’inscripció.

Taller gratuït de mems

 

Què és una ciutat educadora?

Les ciutats educadores aposten per crear contextos urbans més humans promovent una visió àmplia de l’educació durant tota la vida i maximitzant l’impacte educatiu de les seves polítiques municipals. El Dia Internacional de la Ciutat Educadora és una celebració de caire internacional que té com a objectiu crear consciència sobre la importància de l’educació i fer visible el compromís dels governs locals per situar-la com a vector generador de benestar, convivència, prosperitat i cohesió social. El Dia Internacional de la Ciutat Educadora se celebra des de fa quatre anys i fins ara hi han participat 300 ciutats de 20 països. En la celebració s’hi implica tot el municipi: el govern local, la societat civil, la comunitat educativa i el sector privat.

La Carta de Ciutats Educadores es fonamenta en diversos documents que van des de la Declaració Universal de Drets Humans (1948) fins l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible (2015). La Carta s’estructura en tres capítols que, alhora, es desglossen en 20 principis. Un dels capítols és “El dret a la ciutat educadora”, on es recullen els principis de l’educació inclusiva al llarg de la vida, una política educativa àmplia, la diversitat i no discriminació cultural, l’accés a la cultura i el diàleg intergeneracional. El segon capítol és “El compromís de la ciutat”, on s’hi exposen els principis del coneixement del territori, l’accés a la informació, la governança i la participació ciutadana, el seguiment i millora continua, la identitat de la ciutat, l’espai públic habitable, l’adequació d’equipaments i serveis municipals, i la sostenibilitat. El tercer capítol està dedicat “Al servei integral de les persones” i aplega els principis de promoció de la salut, la formació d’agents educatius, l’orientació i inserció laboral inclusiva, la inclusió i cohesió social, la coresponsabilitat contra les desigualtats, la promoció de l’associacionisme i el voluntariat, i l’educació per a una ciutadania democràtica i global.

Tota la informació sobre el Dia Internacional de la Ciutat Educadora així com el contingut de la Carta de Ciutats Educadores es pot consultar en aquest web.