Vic i Manlleu estaran units per un camí per a bicicletes i vianants que passarà per Gurb

El projecte, que rep el nom de ‘Via Ausetània”, s’iniciarà l’any vinent i tindrà una llargada de 6,8 km. El pressupost de l’obra és de 2,8 milions d’euros i serà finançada per la Diputació de Barcelona i els ajuntaments de Vic, Manlleu i Gurb

Anna Erra, Jordi Fàbrega, Joan Roca i Àlex Garrido.
Anna Erra, Jordi Fàbrega, Joan Roca i Àlex Garrido

Vic i Manlleu estaran unides a partir de 2023 per un camí per a vianants i bicicletes que tindrà el nom de ‘Via Ausetània’. L’itinerari de 6,8 quilòmetres de llargada resseguirà la recta de Manlleu (B-522) passant per Gurb, i s’iniciarà a la rotonda amb la C-153 de Vic per finalitzar al nucli manlleuenc. Els vianants i bicicletes circularan per la banda esquerra en sentit nord (Vic-Gurb-Manlleu).

 

En la presentació del projecte l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, va destacar la suma dels tres municipis per "apropar territoris i lligar persones". A més, també va subratllar que aquest itinerari va en consonància amb l’aposta de l’Ajuntament de donar "un sentit més tranquil a la manera de moure'ns", tal com es veu reflectit en la via entre Vic i La Guixa. Erra va apuntar que tot i que l'actual carril bici de Vic acaba a la carretera de Manlleu per la banda dreta, es trobarà la manera perquè acabi enllaçant amb la Via Ausetània.


Per la seva banda, el diputat d'Infraestructures Viàries i Mobilitat, Jordi Fàbrega, va remarcar que la Via Ausetània "és un nou concepte de mobilitat", ja que són infraestructures en les quals els ciutadans s'hi podran moure a peu o en bicicleta. Pel que fa a l’elecció del nom, Fàbrega explicava que es devia al fet que aquesta via "esdevindrà l'itinerari de vianants més importants d'Osona".

 

L'alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, posava en relleu que la Via Ausetània suposaria una "nova oportunitat per desplaçar-se".


L'alcalde de Gurb, Joan Roca, va assenyalar que la Via Ausetània serviria per “reforçar la connectivitat amb nuclis disseminats com Granollers de la Plana”. Roca, com Erra i Garrido, va agrair el suport de la Diputació per poder tirar endavant el projecte i el repartiment de costos, especialment perquè Gurb és el terme municipal que ocupa més metres.

 

Una obra dividida en tres fases d'execució

 

L'execució de les obres per a la construcció de la Via Ausetània es portarà a terme en tres fases que tindran un cost pressupostat de 2.760.000 euros. La primera d’elles es licitarà la tardor del 2019 i anirà de Vic fins a la zona de la Cabra. La segona fase inclou el tram de Manlleu fins a Granollers de la Plana, i el tercer tram és el que queda entre les dues grans poblacions.


A mesura que es vagin acabant els trams ja s'hi podrà circular. El primer tram té un cost de 477.000 euros i fa 1,2 km; el segon 772.300 euros i té 1,6 km de longitud; i el tercer, 1.510.600 euros i fa 4 km de llarg.

 

El cost de l’obra serà assumit en un 66% per la Diputació de Barcelona. Vic i Manlleu hi aportaran cadascun un 14%, i Gurb hi contribuirà amb el 5% restant.

 

"Abans d'acabar el maig del 2023, la Via Ausetània serà una realitat", va assegurar Fàbrega.

Un itinerari de gairebé set quilòmetres del qual es podran beneficiar 66.000 usuaris

 

La Via Ausetània tindrà una longitud total de 6,8 km, i una amplada d’uns tres metres que pot variar en algunes zones. Ja que alguns trams coincideixen amb camins veïnals, s’ha establert una limitació de velocitat de 30 km/h.

 

L'itinerari no comptarà amb fanals sinó amb balises. En canvi, els trams com les entrades a les tres poblacions o els nuclis disseminats sí que aniran il·luminats. El terra serà de formigó amb colors terrosos propis del territori i protegit per biones de fusta d’interior metàl·lic.

 

La Via Ausetània "unificarà tres poblacions i 66.000 persones", va indicar Fàbrega. L’itinerari que resseguirà la futura Via Ausetània suporta diàriament un volum de cotxes de 13.500 vehicles. Una xifra “molt elevada si es compara amb altres vies”, va dir Fàbrega. En aquest mateix sentit, també va indicar que l'accidentalitat de la carretera en els darrers cinc anys era alta, encara que no s’ha registrat cap víctima mortal.


Pel que fa a equipaments, la Via Ausetània comptarà amb petites zones de descans. La Via Ausetània està projectada per fomentarla salut, el medi ambient i  la cohesió social, entre altres.