Vic i Reus acolliran els primers Espais de Benvinguda Educativa el primer trimestre del curs 2008-2009

A Vic, els espais estaran a l’edifici de Casa Caritat

Vic i Reus acolliran els primers Espais de Benvinguda Educativa el primer trimestre del curs 2008-2009.

Avui divendres, dia 11 de juliol, ha tingut lloc la presentació dels Espais de Benvinguda Educativa (EBE), per part del conseller d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Ernest Maragall, l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal i l’alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez. Es tracta d’una iniciativa pilot que es durà a terme en aquestes dues ciutats i que entrarà en funcionament el primer trimestre del proper curs 2008-2009. A Vic, aquest espai estarà situat a l’antiga Casa Caritat, al carrer de Sant Pere. En aquests Espais s’atendran els nens nouvinguts a la ciutat i també les seves famílies amb la participació dels Plans Educatius d’Entorn. Estaran oberts tots l’any, fins i tot els mesos d’estiu.L’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal, ha explicat que “s’està treballant colze a colze amb el Departament d’Educació des de fa temps per posar en funcionament aquests espais, per promoure la integració dels alumnes que arriben durant el curs i amb la intenció de fomentar la cohesió social.” Els espais seran multifuncionals amb divisió per a grans i petits, zona d’esbarjo i despatxos per l’acolliment inicial. En paraules de l’alcalde, seran uns espais “amb una capacitat de 60-80 alumnes.” Els professionals que l’integraran seran un docent responsable de l’EBE, un educador social, un monitor en el lleure i un integrador social.Els espais de benvinguda donaran suport i assessorament als nouvinguts i a les seves famílies prèviament a l’escolarització dels infants, per facilitar així la incorporació dels infants al sistema educatiu amb plenes garanties. També seran espais de diagnosi i orientació. Com a objectius específics, els espais de benvinguda educativa pretenen millorar l’atenció i l’acolliment dels infants i les seves famílies, detectar les necessitats específiques de l’alumnat nouvingut, donar a conèixer l’entorn, promoure la integració social, sensibilitzar i fomentar l’ús de la llengua, iniciar processos de familiarització amb la realitat cultural catalana mitjançant tallers educatius, culturals i esportius i garantir una escolarització equilibrada. El funcionament dels espais s’estructura amb horaris de 4 hores al matí per als alumnes més la participació d’aquestes en les activitats del Pla Educatiu d’Entorn i un mòdul de 10 hores per a les famílies que consta d’entrevistes personalitzades en horaris a convenir. Els materials de treball seran elaborats per la Subdirecció de Llengua i Cohesió Social de la Generalitat de Catalunya i altres materials que es fan servir a les aules d’acollida dels centres escolars. L’edat dels alumnes determinarà les actuacions a seguir: per infants de 0 a 8 anys es farà acollida de les famílies, una diagnosi, un informe i escolarització directa (sense cursar cap mòdul a l’EBE). Per als infants i joves de 8 a 16 anys es farà una acollida a la família igualment i el curs d’un mòdul a l’EBE. Per a l’alumnat de 16 a 18 anys es farà una acollida inicial a l’EBE i un programa específic d’accés al món laboral.Pel que fa al temps d’estada dels alumnes a l’EBE, serà entre els mesos de setembre i abril a determinar pels equips de suport psicopedagògic; a partir de maig fins l’inici del curs següent (incloent-hi activitats d’estiu), a determinar pels professionals que diagnostiquen les necessitats de l’alumne/a i del pla de treball individual. Per a joves majors de 16 anys, es preveu estudiar un programa específic.Finalment, un agent extern avaluarà la tasca de l’EBE, en base a la informació recollida pels ajuntaments, Departament d’Educació i els usuaris, a través dels indicadors següents: temps transcorregut entre l’arribada de l’alumnat i la seva escolarització, participació en activitats extraescolars i de Projecte Educatiu d’Entorn dels usuaris, participació de les famílies en les activitats programades, eficàcia en la coordinació amb els professionals implicats i amb els centres educatius, grau d’implantació i desplegament de les activitats i assoliment dels objectius fixats per cada activitat programada.