Vic impulsa un projecte pioner a Catalunya per fomentar la lectura entre els escolars

Anna Erra: “el projecte aposta per una educació inclusiva i universal pels infants”

D’esquerra a dreta. Josep Font, Anna Erra, Carme Ortroll i Àlvar Solà a la signatura oficial de l’acord.
D’esquerra a dreta. Josep Font, Anna Erra, Carme Ortroll i Àlvar Solà a la signatura oficial de l’acord

 Amb l’objectiu de millorar la competència lectora dels alumnes de les escoles de la ciutat, l’Ajuntament de Vic i la Generalitat de Catalunya van signar ahir un conveni de col·laboració per impulsar aquest projecte pioner a Catalunya. L’acord es va formalitzar ahir al migdia a la Sala de Consellers de l’Ajuntament de Vic i va comptar amb la presència de l’alcaldessa de Vic, Anna Erra i la directora general d’Educació Infantil i Primària del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, Carme Ortoll. L’acte va comptar, també, amb l’assistència del promotor i ideòleg de la iniciativa, Josep Font, director del Centre de Pedagogia Terapèutica l’Estel.

 

L’aprenentatge de la lectura representa, en l’àmbit educatiu, un dels punts centrals que determina el fracàs o l’èxit dels alumnes. Poder assegurar que la majoria dels alumnes assoleixin el domini de la lectura significa fer un pas endavant en l’equilibri de la balança entre l’èxit i el fracàs escolar. Davant d’aquesta premissa l’alcaldessa de Vic, Anna Erra va afirmar que es tracta “d’un projecte que aposta per una educació inclusiva i, a la vegada, universal pels escolars de la ciutat”. En aquest sentit, l’alcaldessa va destacar que amb aquest nou sistema d’ensenyament es pretén acompanyar de forma molt individualitzada cada alumne/a adequant-lo sempre al ritme d’aprenentatge de cada infant i/o jove. Per la seva banda, Carme Ortoll va posar de relleu que Vic ha estat el municipi pilot i impulsor d’aquesta iniciativa, però des del Departament d’Ensenyament del Govern de Catalunya, i veient els bons resultats, s’implementa en altres municipis del territori. Estem molt contents i agraïts a l’Ajuntament de Vic perquè finalment s’hi ha sumat totes les escoles –públiques i concertades- de la ciutat”, va afegir.

 

La iniciativa compta actualment amb la implicació de totes les escoles de la ciutat, cinc de les quals s’han incorporat de nou aquest curs 2015/16. L’equip docent de cada centre ha rebut formació específica per aplicar aquest nou sistema de competència lectora i precisament ahir a la tarda va tenir lloc una nova sessió formativa adreçada a l’equip de mestres de les noves escoles implicades en el projecte, amb l’objectiu de proporcionar els enfocaments teòrics i pràctics en l’àmbit de la lectura que els capaciti en l’organització i implementació del projecte als respectius centres educatius.

 

Durant la jornada formativa, que s’allargarà fins el proper dijous dia 5 de novembre, els gairebé 40 mestres assistents, van conèixer el model proposat per Josep Font i que consta de tres nivells diferenciats d’intervenció: primària – a tot el grup classe, secundària – a grups específics d’alumnes, i terciària – intervencions intenses. Per aconseguir que els alumnes adquireixin els components bàsics de la lectura, s’han construït un conjunt de materials, estratègies i procediments que faciliten l’aprenentatge i assoliment d’objectius i que en aquestes sessions formatives l’equip de professorat coneixerà en aquestes dues sessions de formació per tal de poder-ho posar en pràctica a les seves aules.

 

Un cop finalitzada aquesta primera fase formativa, es preveu fer un assessorament i seguiment mensual individualitzat amb cada centre educatiu de nova incorporació per tal de valorar les accions dutes a terme fins el moment, així com establir els objectius i estratègies a treballar a curt termini.