Carril bici de Vic

Vic millora la connectivitat dels carrils bici per afavorir el desplaçament sostenible i saludable

Els barris del sud quedaran enllaçats per carrils bici amb el centre històric, la zona de l’estació de bus, la zona esportiva i la UVic-UCC

En el marc del projecte Vic, ciutat 30 per pacificar el trànsit i potenciar la mobilitat sostenible i saludable, l’Ajuntament continua ampliat i millorant la connectivitat dels carrils bici i augmentar la xarxa continua. La bicicleta continua sent, després dels vianants, una prioritat. Així ho demostren les actuacions que s’estan fent i s’aniran fent en els propers dies a Vic per ampliar els carrils bici, adequar creuaments de carrers i senyalitzar en carrers residencials la prioritat de la bicicleta. Aquestes actuacions “ja estaven previstes i planificades, però s’acceleren arran de la necessitat de disposar d’espais més amples a la ciutat per poder mantenir les distàncies personals i de la voluntat de potenciar un altre tipus de mobilitat, no contaminant”, explica Fabiana Palmero, regidora d’Urbanisme i Mobilitat.

Una de les actuacions més immediates que s’estan treballant és la creació de passos de creuament de bicicletes al costat dels passos de vianants a l’avinguda dels Països Catalans, entre el passeig de la Generalitat i la plaça Mialet, per a separar l’espai destinat a vianants de les bicicletes i augmentar la seguretat dels desplaçaments, (actualment hi ha una vorera compartida per a vianants i bicicletes). També s’està adequant un pas ciclista al carrer Sentfores per unir l’avinguda dels Països Catalans amb el barri del Remei. També es treballa per habilitar un carril bici a l’avinguda dels Països Catalans, entre la plaça Mialet i el parc Santa Anna. Aquestes actuacions permetran millorar la connectivitat de la xarxa ciclable perquè quedi enllaçat el sud de la ciutat amb el centre: barri de l’Estadi, barri del Remei, centre històric, estació de bus i tren, zona esportiva, i UVic-UCC, augmentant la seguretat viària dels desplaçaments.

 

De manera immediata, senyalitzat amb pintura, es completarà l’anella interna del carril bici que va del carrer Torras i Bages fins al carrer Verdaguer. D’aquesta manera també s’arribarà a l’estació de bus, on hi haurà un pas ciclable que permetrà accedir a la UVic-UCC.

 

Vic és una ciutat amb molts quilòmetres de carrils bici i vorera-bici, així com zones pacificades on la bici pot conviure amb altres modes de transport, però el problema és que fins ara hi havia molts punts de discontinuïtat entre ells, remarca Palmero. Per salvar aquesta mancança, en alguns punts calen actuacions menors, com ara refer passos de vianants, i en altres és necessària una major infraestructura. En aquest sentit, al voltant de les escoles també s’està treballant per pacificar el trànsit.

 

D’acord amb l’ordenança de mobilitat i seguretat viària de Vic, aprovada fa un any, en tots els carrers regulats com a residencials (senyalitzats amb el cartell S-28), la bicicleta pot circular en dos sentits de circulació, tot i que el cotxe només tingui permès circular en un sentit. En aquests espais, el cotxe ha d’aturar-se i respectar el pas de la bicicleta. A les entrades d’aquests carrers, sota el senyal de prohibit entrar-hi s’especificarà que aquesta prohibició no afecta les bicicletes. La senyalització, doncs, es reforçarà als carrers residencials per explicar que la bicicleta pot anar en els dos sentits de circulació mentre que el cotxe només pot fer-ho en un. És el cas, per exemple, del senyal que hi ha a la confluència del carrer Arquebisbe Alemany amb el carrer Pare Gallissà.

 

En alguns dels carrers amb llambordes es farà una zona central més còmode per anar en bicicleta i es marcarà a terra el símbol de les bicicletes per recordar al cotxe que per allà hi poden passar bicicletes. Es començarà pel carrer Pla de Balenyà, entre el carrer de Gurb i el carrer Pare Coll, on també està previst eliminar les pilones que separen la calçada de les voreres, amb l’objectiu de deixar clar que és un carrer amb prioritat per als vianants i que aquests poden caminar per tota l’amplada del carrer. Si en aquest tram la prova pilot funciona, la mesura s’acabarà estenent a tota la via fins al carrer Pare Gallissà.