Vic posa l’infant al centre de l’educació en l’etapa de 0 a 6 anys

16 centres de la ciutat participen a la cloenda del projecte Comissió 0-6 demostrant que les polítiques educatives municipals poden transformar quan sorgeixen d’un procés transversal entre els diversos actors: escoles, universitat i administració

Cloenda del curs 2016/2017 de la Comissió 0-6.
Cloenda del curs 2016/2017 de la Comissió 0-6

16 escoles d’educació infantil, escoles bressol i llars d’infants de Vic van presentar ahir el treball realitzat dins el marc de la comissió 0-6: L’infant al centre de l’acció educativa; la coherència i la continuïtat a l’etapa 0-6 anys”. Un treball d’innovació i transformació que s’ha dut a terme al llarg dels dos últims cursos escolars.

 

El projecte liderat per l’Ajuntament de Vic, amb la col·laboració de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), proposa un treball de ciutat que aporta millores individuals i col·lectives als centres educatius amb noves mirades i nous horitzons. En definitiva, un model d’equitat que treballa per una etapa que atengui les necessitats reals dels infants de manera reflexionada.

 

“Vic ha tornat a ser referent de ciutat amb un treball conjunt, de reflexió i amb un projecte Vic que treballa perquè els centres cada vegada més puguin aportar als infants allò que necessiten per poder avançar”, va remarcar l’alcaldessa de Vic, Anna Erra. També va posar en valor que “tots els centres de la ciutat s’han sumat a aquesta petita revolució vinculada a una etapa d’importància bàsica en l’educació, una etapa que consolida els fonaments per un futur aprenentatge”.

 

El degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC, Eduard Ramírez, va remarcar el paper de Vic com a ciutat universitària, en què el projecte 0-6 és un exemple més de col·laboració i treball conjunt que permet posar a disposició dels centres de la ciutat el potencial i coneixement de la Universitat.

 

Ester Sanglas, cap d’àrea de la regidoria d’Educació, va destacar el treball dels 167 professionals implicats dels centres i va recordar que des de l’Ajuntament s’aposta cada vegada més pel treball dels docents com a veritables transformadors dels centres. Així, gràcies a les propostes formatives que els pot oferir l’administració seran els veritables transformadors de les escoles de la ciutat de Vic.

 

 

Conclusions del curs 2016/2017

 

La transformació dels espais exteriors dels centres i de les aules; disseny i creació d’ambients amb una clara intencionalitat educativa; modificacions en els horaris escolars per tal de fomentar franges de treball més llargues que permetin a l’infant el temps necessari per un bon aprenentatge; treball internivell; col·laboracions amb tots els agents de la comunitat educativa i el rol de l’educador en els espais van ser presents en les presentacions dels centres i van mostrar el gran nivell de treball realitzat.

 

 

El projecte 0-6

 

Durant el primer curs el projecte es va centrar en conèixer experiències innovadores vinculades a la gestió de l’espai i el temps escolar i al treball de l’autonomia dels alumnes. El treball es va fer en sessions formatives i de debat conjunt en petits grups compartint visions d’escola bressol i de parvularis.

 

En aquest segon curs, una parella de formadors de la UVic-UCC ha acompanyat cadascun dels claustres per iniciar una reflexió general i després entrar a treballar projectes i temàtiques concretes que s’han acabat aplicant. Aquest treball individual s’ha complementat amb sessions conjuntes i visites a centres de referència per conèixer models de treball.

 

Aquest projecte, innovador a nivell de país, fomenta el treball de tots els professionals vinculats a l’etapa de 0 a 6 anys, busca canvis reals als centres educatius i una millor coherència de l’etapa partint de les necessitats de l’infant a nivell de ciutat.

 

El projecte 0-6 que té un llarg recorregut s’inicia en la construcció d’unes escoles bressols municipals al 2008 que posen en valor l’etapa educativa 0-3 i, que mica en mica, ha anat sumant complicitat amb els centres d’educació infantil i primària.

 

De cara al proper curs el projecte continuarà amb formacions compartides de tots els claustres i amb la possibilitat d’assessorament individualitzats als centres que ho desitgin.