Ple municipal d’ahir

Vic rebutja la inhabilitació del president Quim Torra i de l’eurodiputat Oriol Junqueras per part de la JEC

El ple municipal d’ahir també acorda impulsar la creació d’una línia de bus interurbà que connecti diàriament Vic amb la Universitat Autònoma de Barcelona

 El ple municipal celebrat ahir a la tarda va estar marcat per l’aprovació de dues mocions, una primera presentada per Junts per Catalunya, ERC i Capgirem Vic, destinada a mostrar suport al president de la Generalitat, Quim Torra, i a l’eurodiputat Oriol Junqueras en relació a la resolució de la Junta Electoral Central (JEC), i una segona, presentada per Capgirem Vic, en què s’insta a afavorir la creació d’una línia de bus interurbà entre Vic i el campus universitari de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), a Bellaterra. La primera moció va ser aprovada amb els vots a favor de les formacions que la presentaven i l’abstenció del PSC, mentre que la segona va ser aprovada per unanimitat.

 

Rebuig a la resolució de la JEC

 

El ple municipal va mostrar el seu rebuig a la resolució de la Junta Electoral Central en què s’inhabilita el president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, i en què es prohibeix a Oriol Junqueras exercir d’eurodiputat al Parlament Europeu, malgrat haver estat elegit en les darreres eleccions europees.

 

La segona tinent d’alcaldia, Susagna Roura, va contextualitzar jurídicament la resolució de la JEC, per denunciar les contradiccions que suposa des d’un punt de vista objectivament legal: “La JEC no és un òrgan judicial i en cap cas té la competència per decidir sobre els dos casos”, va denunciar Roura.

 

La regidora d’ERC, Maria Balasch, es va afegir a les denúncies públiques de Roura, i va reiterar que “no es pot inhabilitar per penjar una pancarta”. “Tot plegat és una barbaritat democràtica que vulnera el dret fonamental de la participació política i segueix posant la pàtria per davant de la democràcia”, va lamentar-se. Balasch va demanar d’actualitzar un dels punts de la moció recollint els fets al voltant dels casos de Torra i Junqueras ocorreguts posteriorment a la redacció de la moció, una esmena que va ser acceptada.

 

Per a Joan Coma, regidor de Capgirem Vic, “cal celebrar que Carles Puigdemont i Toni Comín hagin pres possessió de l’acta d’eurodiputats”, però va admetre no creure en les institucions ni en la Unió Europea que veuen “com un club d’estats”. Coma va reclamar a Junts per Catalunya i a ERC que deixessin de discutir sobre si era pitjor estar a la presó o ser a l’exili: “Les dues coses són una merda”. “Fins ara, l’única acció unitària exitosa que ha portat a terme l’independentisme ha estat l’U d’Octubre. Reclamem solucions unitàries i deixar de reforçar el Partit Socialista, que ja governa a la Diputació de Barcelona i a l’Ajuntament de Barcelona, i que ben aviat podria governar la Generalitat de Catalunya”.

 

La regidora del PSC, Carme Tena, va abstenir-se argumentant que “la JEC no té la competència judicial per decidir-ho”, a més d’afegir que defensen la figura de la presidència de la Generalitat, “en cap cas n’avalem la gestió”, i també va mostrar el seu desacord amb la inclusió del concepte d‘autodeterminació en el text de la moció: “La independència de Catalunya no és el nostre camí. Estem disposats a obrir un nou camí beneficiós per a tothom a través del diàleg, la negociació i el pacte com ja s’ha fet amb ERC al a nivell estatal”.

 

La moció es va aprovar amb els vots a favor de Junts per Catalunya, ERC i Capgirem Vic i l’abstenció del PSC.

 
 

Nova connexió de transport públic entre Vic i la UAB

 

La segona de les mocions, presentada per Capgirem Vic, insta a la creació d’una nova línia de bus interurbà que connecti amb una freqüència diària, la capital d’Osona amb el campus universitari de la Universitat Autònoma de Barcelona, a Bellaterra, i que va ser aprovada per unanimitat.

 

La regidora de Capgirem Vic, Carla Dinarès, va exposar que cada dia centenars d’alumnes, docents i personal administratiu i de serveis de la comarca i de Vic es desplacen en cotxe privat per arribar al campus de Bellaterra, “i fins i tot existeixen grups de whatsapp autoorganitzats per compartir cotxes i despeses d’aquest desplaçament”. En aquest sentit, Dinarès va apuntar que la manca d’alternatives pràctiques de transport públic per realitzar aquest trajecte afavoria que més persones fessin ús del vehicle privat i va demanar fer “un front comú davant dels organismes competents per donar resposta a aquesta necessitat evident”, ja que ciutats com Igualada, Manresa o Berga sí que disposen d’aquest servei diari. Finalment, la regidora de Capgirem Vic va demanar que a més de la creació de la línia es valorés la possibilitat d’implantar títols de transport propis subvencionats en part per l’Ajuntament de Vic.

 

El regidor d’ERC, Roger Mas, va enumerar els beneficis que tindria aquesta proposta en termes de millora de la mobilitat i de la qualitat de l’aire, el foment de la sostenibilitat en la mobilitat, l’equitat social i la retenció del talent. Mas va demanar que s’inclogués un punt a la moció perquè “es realitzi un estudi previ per quantificar la demanda dels usuaris”.

 

La regidora del PSC, Carme Tena, va mostrar-se d’acord amb la proposta.

 

La regidora de Mobilitat, Fabiana Palmero, va celebrar la iniciativa de creació de la nova línia, que “ha de permetre avançar cap a una millor qualitat de l’aire i millor mobilitat en transport públic. Si bé la circulació de busos no és el millor pel medi ambient, ja que s’hauria de prioritzar la mobilitat en ferrocarril, mentre no es produeixi la connexió amb la línia de rodalies 8 de Renfe caldrà apostar per aquesta alternativa i així descongestionar la C-17”.

 

Palmero va avisar que la creació de la línia no depèn de l’Ajuntament, sinó de la Generalitat de Catalunya, qui en té la competència, i que ha de decidir sobre la prioritat de la nova línia. Finalment, la regidora de Mobilitat va demanar que es pogués treure de la moció la part en què s’incloïa la valoració de nous títols bonificats per part de l’Ajuntament: “Amb la creació dels nous títols de transport de l’ATM se subvenciona ja els usuaris freqüents i, ara per ara, la prioritat és seguir beneficiant la mobilitat sostenible dins de la ciutat”.

 

La regidora de Capgirem Vic, Carla Dinarès, va acceptar les esmenes proposades per ERC i l’equip de govern, i així es va procedir a la votació de la moció, aprovada per unanimitat.

 
 

Incrementa del pressupost destinat a tarifació social

 

El ple va ratificar també per unanimitat l’increment de l’import de tarifació social per la gestió de les Escoles Bressol Municipals, l’Espai familiar, l’Escola de dibuix i la Farinera per l’exercici de l’any 2019.

 

La regidora de Capgirem Vic, Carla Dinarès, va mostrar el suport a la proposta, però va qualificar d’insuficient aquesta aportació: “Aquest no és el model que voldríem. Apostem per unes escoles bressol totalment gratuïtes i no només subvencionada en aquest model de tarificació ‘social’ que no és progressiu ni proporcional al que hauria de ser. Cada any la sol·licitud de beques augmenta”.

 

“Estem simplement ratificant un acord de junta de govern en què no assistim, encara que en rebem les actes”, va queixar-se Dinarès.

 

L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, va recordar que la tarifació social a les escoles bressol municipals es va implantar la darrera legislatura gràcies al pacte amb Vic per a Tots. “Tots volem anar a més i convidem a Capgirem a presentar aquestes propostes al patronat de FEDUART, i també a assistir a les juntes de govern, que des del mandat passat, tenen les portes obertes a la seva assistència”.

 
 

Actualització de les tarifes de l’aparcament de la plaça Major

 

L’aparcament de la plaça Major revisarà les seves tarifes per actualitzar-se amb els valors de l’IPC, xifrat en un 0,1%. Una actualització que es va aprovar amb els vots a favor de l’equip de govern i ERC, el vot en contra de Capgirem Vic i l’abstenció del PSC.

 

El regidor de Capgirem Vic, Pere Freixa, va refermar que “no creiem en la gestió privada d’un aparcament públic i apostem perquè els diners que s’hi recullin es destinin a altres finalitats, en el cas que la gestió pogués ser municipal”.

La regidora del PSC, Carme Tena, va explicar que havia rebut queixes que les tarifes de l’aparcament eren excessives, i malgrat que la revisió de tarifes quedava estipulada en el plec de condicions, “caldria fer un estudi comparatiu amb casos similars d’altres poblacions i procurar congelar preus en els propers anys”.

 
 

Sancions a propietaris de gossos de races potencialment perilloses

 

El ple va aprovar la incoació d’un expedient sancionador en matèria de gossos potencialment perillosos amb els vots a favor de totes les formacions, a excepció de Capgirem Vic, que s’hi va abstenir, i que va demanar, a través del regidor Pere Freixa, que aquest tipus de dictàmens passessin a la junta de govern i no al ple. Aquesta proposta serà estudiada per secretària de l’Ajuntament, Pilar Lobera, tal com va apuntar l’alcaldessa Anna Erra.