Inauguració del curs escolar 2016-2017 de Vic

Vic seguirà treballant per fer de l’educació una oportunitat a l’abast de totes les persones

Eduard Vallory va inaugurar el curs escolar amb la ponència "El canvi educatiu: anhel social”

“Vic vol continuar sent una ciutat on l’educació esdevingui un dels pilars fonamentals de les polítiques municipals, una ciutat referent en innovació educativa que seguirà treballant per fer de l’educació una oportunitat a l’abastat de totes les persones”, va manifestar l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, que va presidir la inauguració del curs escolar de la ciutat que va tenir lloc ahir, dijous, a la Sala de la Columna de l’Ajuntament.

 

Erra va posar en valor la responsabilitat de la comunitat educativa davant el “repte important de formar infants i joves en una realitat canviant i per a un futur que a dia d’avui encara desconeixem”.

 

Per la seva banda, el regidor d’educació, Àlvar Solà, va posar en relleu les línies polítiques del consistori en matèria d’educació, destacant l’aposta en “projectes propis d’innovació en la primera infància, projectes pioners en el territori català per treballar per les transicions i la visió d’infant capaç i potencial i invertint esforços en la detecció i prevenció”. Alhora, Solà va destacar “el desenvolupament del treball per competències tant a primària com a secundària, creant i consolidant xarxes de treball per abordar problemes reals com el fracàs escolar”.

 

En la seva intervenció Eduard Vallory va fer èmfasi en el propòsit de l’escola. Si bé l’escola que hem conegut fins el moment “donava incentius per amagar allò que no sabem, cal posar en valor que és a través de l’error que som capaços de desenvolupar els procediments de canvi que ens faran créixer com a persones”. En aquest sentit, Vallory va evidenciar el fet que la crítica esdevé un element ineludible i necessari per al creixement, un element que ens ajuda a analitzar allò que no ha funcionat permetent la millora i evolució tant individual com col·lectiva.

 

Al mateix temps, tenint en compte que el canvi tecnològic exponencial ha transformat la nostra realitat cada dia, el fet que internet ha transformat la manera com les persones accedim a la informació esdevenint l'epicentre de la transformació de les nostres vides, el propòsit de l’escola necessàriament ha passat de ser la transmissió passiva de coneixements a concretar-se en el desenvolupament de les competències que tota persona necessita per a gestionar les pròpies habilitats, coneixements, actituds i valors. Segons Vallory, “les competències són el mitjà per a l’adquisició dels coneixements i la comprensió dels conceptes” i és per això que l’educació ha de desenvolupar en els nostres infants i joves competències per a un entorn canviant, un entorn que requereix autonomia i ràpida adaptabilitat en l’aprenentatge, gestió de la informació, pensament crític, capacitat de comunicació i resolució de problemes: “És a través de les estratègies d’aprenentatge competencial que els diferents tipus de coneixements s’articulen de manera significativa i rellevant, i s’adquireixen de manera sòlida”.

 

L’acte, que va comptar amb interpretació en llenguatge de signes a càrrec de l‘Agrupació de Sords de Vic i Comarca, es va clausuar amb la interpretació de la cançó “Avions de paper” per part de la coral STM Cantant del Col·legi Sant Miquel dels Sants.