Vicfires treballa per convertir la ciutat en un model de fira sostenible i continuar sent un pol d’atracció per a empreses i visitants

Vicfires fa un salt endavant cap a la sostenibilitat amb la contribució, a través de la seva activitat, als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)

 

Vicfires presenta l’informe anual que resumeix l’impacte de l’activitat firal a la ciutat, que s’ha convertit en un referent en fires i mercats gràcies al Mercat del Ram, al Mercat de Música Viva de Vic, al Mercat Medieval, i a altres propostes més específiques com Lactium, la Fira de la Muntanya o la fira de l’Energia i la Construcció Sostenible. Aquest informe, que s’ha fet per primera vegada, té la finalitat d’analitzar les dades anteriors i posteriors a la pandèmia; a partir d’aquest any, s’anirà realitzant anualment. L’ens encarregat de la gestió i l’organització de l’activitat firal de la ciutat és Vicfires, l’Organisme Autònom de Fires i Mercats (OFIM).

 

L’activitat firal de Vicfires, en xifres

Segons l’últim informe de l’activitat firal de la ciutat de Vic, l’any 2021, Vicfires va organitzar 10 esdeveniments, que es van adaptar a les mesures sanitàries de cada moment, i que són: Trufforum, Mercat del Ram, Lactium, Vicactiva’t, Vic Slot, Mercat de Música Viva de Vic, Fira de la Muntanya, Mercat Medieval, Fira d’Artesans, Festival de la Infància, i va contribuir en l’organització de 3 fires més: Baika, Descarregada d’Antiguitats i Campament Reial. El pressupost general d’OFIM per a la gestió i l'organització del mapa firal del 2021 va ser de 2.274.300 €.

 

El número total de visitants presencials, sense comptar les persones presents en format digital, va arribar als 354.079, una xifra inferior als 431.194 visitants de 2019, degut a l’impacte de la Covid sobre els aforaments d’algunes fires importants com el Mercat de Música Viva o el Mercat del Ram. L’origen dels i les assistents és Vic (21,5%), Osona (10,5%), territori català (67%) i Europa (1%). La franja d’edat predominant és la compresa entre els 46 i 65 anys (33%), seguida de la franja que oscil·la entre els 25 i 35 anys (26,5 %) i la de 36 a 45 anys (26%). La intenció de despesa del públic segueix el següent ordre: de 50 a 100 € (35%), de 20 a 50 € (29,50%), fins a 20 € (17%), de 100 a 200 € (8,5%), més de 200 € (4%) i de 0 € (5%).

 

L’any 2021 la participació d’empreses expositores va arribar a les 706, de les quals un 92,75 % van avaluar el nivell de satisfacció de l’esdeveniment com a bo i molt bo, una valoració un 1,1% superior a la de 2019. Vicfires treballa amb més de 400 empreses proveïdores de productes i serveis, entre les quals es prioritza la proximitat (el 45% d’aquestes, són empreses locals), sempre que sigui possible, per tal de generar riquesa i impacte econòmic en l’entorn més proper.

 

Un salt endavant cap a la sostenibilitat

Vicfires té el compromís de portar a terme fires i mercats amb sentit que contribueixin al nostre entorn. D’aquesta manera l’ens es suma, amb la seva activitat, als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) establerts per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) per, entre altres propòsits, posar fi a la pobresa, lluitar contra la desigualtat i la injustícia i fer front al canvi climàtic. Des de Vicfires es prioritzen els següents ODS:

 

-         3. Salut i Benestar

-         4. Educació de qualitat

-         5. Igualtat de gènere

-         6. Aigua neta i sanejament

-         8. Treball digne i creixement econòmic

-         9. Indústria, innovació i infraestructures

-         10. Reducció de les desigualtats

-         12. Consum i producció responsables

-         13. Acció climàtica

 

Cada una de les fires i mercats contribueix a un o més dels ODS. En base a aquesta contribució s’ha creat un model amb el qual Vicfires es compromet, a través de la seva activitat, a treballar-ho des de dues vessants diferents:

 

-         1. La temàtica de cada fira/mercat. S’ha de donar a les fires un sentit de contribució a la societat més enllà del desenvolupament econòmic.

-         2. Les accions a les fires/mercats. A través de bones pràctiques en l’àmbit de la sostenibilitat, millorant, dia a dia, la gestió.

 

De fet, Vic treballa el seu projecte de ciutat, des de totes les àrees i accions de l’Ajuntament, alineada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) pautats al full de ruta del Pla d’Acció Municipal (PAM) de l’Ajuntament. “Vic és una ciutat referent en fires a Catalunya i ha de seguir treballant per mantenir aquesta posició i, seguint la línia marcada pel PAM, esdevenir referent en fires sostenibles”, apunta Titi Roca, regidor de fires i mercats de l'Ajuntament de Vic.

 

L’impacte de la Covid 19

Vicfires ha patit, també, l’impacte de la Covid 19, que s’ha reflectit en una reformulació dels pressupostos i el desenvolupament de noves activitats adaptades als moments de pandèmia. En aquesta línia, la majoria de les activitats es van adaptar a l’entorn digital i es van implementar noves maneres per connectar i interactuar amb el públic. Les xarxes socials van ser una eina clau per avançar en aquest sentit.

 

Vicfires, l’Organisme Autònom de Fires i Mercats

Vicfires és l’Organisme Autònom de Fires i Mercats (OFIM) i té per objectiu promoure, gestionar i organitzar totes les activitats municipals relacionades amb l’àmbit firal que s’engloben amb el segell de VicFires i convertir Vic en un pol d’atracció per a empreses i visitants. La llarga trajectòria de fires i mercats ha propiciat tenir, actualment, un equip consolidat amb dotze persones, de les quals 8 són dones i 4 homes, de diferents perfils, per oferir solucions transversals als esdeveniments de la ciutat.