600 persones ja han participat en els tallers i sessions que fomenten l’empoderament digital de la ciutadania
L’Ajuntament de Vic ha incorporat dos professionals de la integració social perquè la ciutadania sigui més autònoma a l’hora de fer tràmits telemàtics i es millori la comunicació amb l’Ajuntament
Empoderar a la ciutadania perquè sigui més autònoma a l’hora de fer tràmits telemàtics així com millorar la comunicació amb l’Ajuntament de Vic. Aquest és l’objectiu dels tallers de capacitació digital que es porten a terme des del mes de febrer a Serveis Socials i en què ja han participat unes 600 persones.
La regidora de Benestar i Família, Núria Homs, ha especificat aquest matí en roda de premsa que l’acompanyament a les persones més vulnerables es fa amb professionals d’integració social que es van contractar el mes de febrer. Un perfil professional que fins ara no es tenia a l’Ajuntament i que fomenta el treball de grup per establir vincles i crear xarxa entre les persones que participen a les diverses sessions.
Homs ha destacat que la pandèmia ha accelerat la necessitat de fer els tràmits en línia per demanar ajuts econòmics o relacionats amb la pobresa energètica i des de l’Ajuntament s’ha fet un pas més per estar al costat de la gent, per acompanyar i ajudar a les persones a ser autònomes i més capacitades per prendre les seves decisions. Una mesura que forma part d’un dels eixos recollits al Pla d’Actuació Municipal (PAM) per continuar treballant per una ciutat amb una administració oberta, moderna i més propera.
A través de sessions informatives i de tallers, els professionals d’integració social municipals, Andrea Jiménez i Ignasi Peris, treballen temes sorgits de l’interès de les persones usuàries i fruit de les necessitats reals com l’estalvi energètic, l’alfabetització digital (ús del correu electrònic i sol·licitud de cites prèvies) i el suport en la realització de tràmits i sol·licituds, entre d’altres.
Jiménez ha subratllat la importància de l’alfabetització digital perquè moltes persones encara desconeixen com s’ha d’enviar un correu electrònic o adjuntar documents telemàtics. La integradora social ha remarcat la imminent posada en marxa del projecte Prelaboral perquè les persones amb ganes de treballar, que han tingut poca experiència laboral o que no han tingut oportunitat per desenvolupar-se en l’àmbit professional, puguin participar en dinàmiques grupals per treure’s més profit.
Per la seva banda, Ignasi Peris ha destacat les altes dades de participació en els diferents sessions, tallers i acompanyaments en els menys de 5 mesos que porta en marxa aquest servei que ofereix acompanyament de manera grupal en aspectes detectats com a necessaris amb l’objectiu d’empoderar els col·lectius més vulnerables.
Els serveis socials de l’Ajuntament segueixen apostant per una línia de treball en què les persones siguin més autònomes en el seu dia a dia, defugint d’un sistema més assistencial perquè obtingui recursos propis i es relacionin amb una administració més telemàtica sense dificultats.
Mari Bergara, usuària dels tallers de capacitació digital, ha agraït l’ajuda rebuda per interpretar les factures i el funcionament d’un nou servei que actua com a guia per empoderar-se digitalment.
600 assistents als tallers i sessions
- Suport en inscripcions escolars. Es fa suport a l’Oficina Municipal d’Escolarització (OME) per a les inscripcions del curs escolar 2021-2022. El suport és d’alfabetització digital en els casos que no sabien o els hi costava fer la inscripció.
- Suport per tramitar els ajuts de lloguer. Es dona suport a l’Oficina d’Habitatge per les ajudes de lloguer 2021. Suport a l’hora de fer el tràmit i adjuntar documents creant PDFs. S’explica a les participants com crear-los fent fotos dels documents que es demanen per sol·licitar l’ajuda amb la càmera del mòbil i com adjuntar-los a la sol·licitud prèviament presentada.
- Suport en les inscripcions dels Casals Estiu 2021. Suport a l’Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) en alfabetització del procés d’inscripció els casals d’estiu. Procés semblant al d’ajuts de lloguer, el qual es va explicar com crear PDF a través de fotografies del mòbil i com adjuntar-los a la sol·licitud prèviament completada.
- Sessions informatives. S’expliquen quins tipus de comercialitzadores existeixen, les diferents factures dels subministraments bàsics perquè les participants entenguin què paguen, s’informa de les diferents ajudes que poden demanar, com canviar de comercialitzadora o baixar de potència, consells per reduir el consum, entre d’altres. Si alguna participant, quan acaba la sessió necessita un assessorament més individualitzat també es fa. Normalment es sol fer un acompanyament per la tramitació del bo social elèctric.
- Tallers d’alfabetització digital. Sessions on es treballa el correu electrònic, es crea l’Idcat Mòbil i es descarrega la vida laboral, ja que és una documentació que es demanava per tramitar l’ajuda del lloguer 2021. A partir del mes de juliol, el taller d’alfabetització es divideix en sessions i a cada una d’elles es treballa un aspecte diferent com l’ús del correu electrònic, l’app La Meva Salut, Idcat Mòbil, DARDO i SEPE i com demanar cites prèvies. Paral·lelament es treballa l’ús de pantalles amb el jovent.
- 9aVic. Taller que es treballa amb els joves del 9aVic amb la intencionalitat de donar eines sobre les noves tecnologies, més enllà de les xarxes socials. Es treballa el correu electrònic, com demanar cita prèvia als diferents ens locals o el paquet Office.