Vic debat sobre cooperació i justícia global per combatre les desigualtats

La jornada, celebrada en el marc de l’elaboració nou Pla Director de Cooperació, destaca el paper de l’educació per a la ciutadania global com a eina clau per afrontar els reptes socials

La jornada sobre cooperació i justícia global celebrada divendres 28 de febrer a Vic, en el marc de l’elaboració del nou Pla Director de Cooperació, va posar en relleu la importància de l’educació com a eina fonamental per entendre i afrontar els grans desafiaments globals.

L’acte, que va tenir lloc a la sala Gòtica de la Casa Convalescència, va reunir persones del món social, educatiu i de la cooperació internacional amb l’objectiu de generar estratègies conjuntes per combatre les desigualtats i les injustícies, tant a escala local com global.

L’obertura va anar a càrrec d’Elisenda Carrera, regidora de Cooperació, i Josep Bau, vicerector de Relacions Internacionals de la UVic-UCC, que van destacar el paper clau de la col·laboració entre l’administració local i la UVic-UCC en una ciutat amb una universitat altament internacionalitzada.

La primera taula rodona, moderada per Ricard Vilaregut, consultor en el procés d’elaboració del Pla Director de Cooperació, va abordar el concepte emergent de justícia global. Georgina Casas, de La Fede.Cat, en va exposar els fonaments; Luci Rodrigo, de la Diputació de Barcelona, va explicar com es pot aplicar als municipis; i Uma Alcalde, de l’Associació Far Gàmbia, va reflexionar sobre com les entitats han d’adaptar-se a aquest nou enfocament.

A continuació, una dinàmica participativa conduïda per Abdou Mawa Ndiaye, de la CASC (Coordinadora d’Associacions Senegaleses de Catalunya), va donar veu a les persones assistents per proposar com la cooperació pot contribuir a reduir les desigualtats a la ciutat. Es va posar de manifest que moltes desigualtats locals tenen causes globals i que és essencial una mirada àmplia per transformar la realitat més propera.

La jornada va concloure subratllant la necessitat de construir un relat conjunt i transformador, basat en una perspectiva decolonial que trenqui amb les estructures que perpetuen les desigualtats i integri diferents visions socioculturals. L’educació per a la ciutadania global es va identificar com una eina imprescindible per conscienciar sobre l’origen de les desigualtats i promoure un model de convivència més just i equitatiu.

Les persones interessades poden continuar aportant propostes a través de la plataforma participativa de Vic.