Trilogies Musicals

Cinquenes de llegenda

<bound method DexterityContent.Title of <Event at /fs-vic/vic/serveis/cultura/ccvic/joan-triadu/agenda/trilogies-musicals-1>>.

Data
3 SESSIONS / DISSABTES

A continuació exposem les dates en què es portaran a terme:

- Dissabte 28 de setembre de 2024: G. Mahler, Simfonia núm. 5

- Dissabte 26 d'octubre de 2024: L. v. Beethoven, Simfonia núm. 5

- Dissabte 16 de novembre de 2024: P. Í. Txaikovski, Simfonia núm. 5

 

Es tracta d’una trilogia, tres sessions portades a terme en tres dissabtes diferents. Les xerrades seran exposades amb to distès i escoltades en profunditat; elles mateixes ens revelen què hi ha més enllà d’un títol o fragment celebèrrim, juntament amb detalls significatius de l’època i la vida dels seus autors.

 

Horari

Horaris de les sessions: De 10,30 a 13 h. (amb pausa).

La primera part és més explicativa i la segona està més centrada en d'audició de l'obra treballada.

 

Descripció:

Dissabte 28 de setembre de 2024: Gustav Mahler (1860-1911), Simfonia núm. 5

Iniciada poc després d'un greu episodi mèdic, recordant el qual ell mateix va afirmar que "tornar a la vida li semblava gairebé una molèstia", la Cinquena marca un punt d'inflexió tant en la vida personal com professional i creativa de Gustav Mahler. Només per això ja ens podem referir al període de composició de l'obra com el de tot un reinici, accentuat pel fet de produir-se en els primers anys del segle XX, quan el ja aleshores prestigiós director d'orquestra assolia una de les places més cobejades del moment: la direcció de l'Òpera de Viena. Sumem-hi la coneixença i gairebé immediat casament amb Alma Schindler, per a qui, sense fer-ho públic, escriu el quart moviment, el famossíssim "Adagietto". Així doncs, ens trobem davant d'un autèntic salt vital que ens conduirà del toc de marxa fúnebre típicament romàntic que inicia l'obra, a l'esclat de llum i energia que la culmina.

Mahler.jpeg

 

Dissabte 26 d'octubre de 2024: Ludwig van Beethoven (1770-1827), Simfonia núm. 5

L’obra més coneguda de tot el repertori simfònic, va ser en el seu moment quelcom prou novedós com per fer avançar la música envers concepcions revolucionàries. L’impacte que va causar en el seu temps queda perfectament recollit en aquest comentari de l’escriptor E.T.A. Hoffmann, el qual, tot just entrant al segle XIX, en feia d’ella l’emblema d’un nou estil: “La música de Beethoven desperta aquell anhel infinit que és l’essència del Romanticisme”.

Beethoven.jpeg

 

Dissabte 16 de novembre de 2024: Piotr Íllitx Txaikovski (1840-1893), Simfonia núm. 5

Escrita entre la primavera i l’estiu del 1888, la penúltima simfonia de Txaikovski es vincula a la idea d’un “destí” que s’expressa sense paraules i es resol en un lluminós i vibrant triomf final que unifica les tres obres que treballem a la Trilogia. A més (característica també d’innegable ressonància beethoveniana), aquest “destí” queda reflectit en un tema que reapareix en cada moviment. Però més enllà de les connotacions externes, l’obra ens interessa per qualitats estrictament musicals com la manera sempre canviant de tractar el tema recurrent, l’elevat lirisme d’alguns moments contrastat amb la força rítmica d’altres, o la riquesa de la seva instrumentació.

Txaikovski.jpeg

 

Tallerista

Aquesta trilogia la durà a terme Rafael Esteve Alemany

La seva formació i carrera artística l'han dut de l'orquestra simfònica a la docència, passant per la traducció oral i escrita especialitzada en musicologia. El 1998 va crear l'Aula Oberta de l’Escola Municipal de Música de Girona. Aquest tal vegada utòpic intent de compartir el coneixement més enllà del pur àmbit acadèmic, s'ha consolidat com a oferta cultural d’aquella ciutat i ha estat l'origen d'altres projectes guiats per la mateixa filosofia, com el que hem encetat a Vic. Donar a conèixer la música des d'una perspectiva humanística és per a ell una prioritat vital i l'autèntic motor d'aquesta trajectòria. Titulacions: Grau superior de fagot (Conservatori Municipal de Barcelona), Postgrau en Interpretació orquestral (Guildhall School of Music and Drama de Londres), Llicenciatura en Psicologia (especialitat escolar, UB), Màster en Musicologia i Educació musical (UAB).

Rafael Esteve.jpeg

Amb la col·laboració de:  

L'Atlàntida. Centre d’Arts Escèniques d’Osona 

logoAtlantida.png