Comença la campanya informativa al tram experimental de la ronda Camprodon de Vic

Dues informadores estan a peu de carrer matí i tarda per orientar els conductors, vianants i bicicletes sobre la mobilitat activa i sostenible en aquest punt de la ciutat

Fabiana Palmero, Joana Rodríguez i agents cívics.
Fabiana Palmero, Joana Rodríguez i agents cívics

 L’Ajuntament de Vic ha començat avui una campanya informativa per orientar i assessorar els conductors de cotxes, els vianants i les bicicletes sobre la mobilitat activa i sostenible que s’ha implementat de forma experimental a la ronda de Francesc Camprodon. Aquesta setmana les informadores estaran a les cruïlles del carrer Manlleu, carrer Pare Coll i plaça del Mil·lenari, on hi ha més girs i poden haver-hi més dubtes, de dos quarts de 10 a 11 del matí i de les 6 a dos quarts de 8 de la tarda, i la setmana vinent, amb l’inici del curs escolar, adaptaran la seva presència a l’horari d’entrades i sortides dels centres educatius.

 

Fabiana Palmero, regidora d’Urbanisme i Mobilitat, ha explicat que s’ha tret un carril en cada sentit per als cotxes “per fomentar un transport més sostenible i guanyar terreny als cotxes, que estan dominant l’espai públic”. Palmero ha admès que la ronda Camprodon és “un punt delicat, on conflueixen moltes sensibilitats diferents”, però ha subratllat que, des de l’equip de govern, es creu que “és una millora substancial a la mobilitat de tota la ciutat”. Perquè Vic pugui continuar avançant cap a una ciutat més pacificada  “el paradigma del cotxe ha de canviar, no podem arribar amb ell fins a la porta de la feina”, ha dit.

 

La regidora de Mobilitat i Urbanisme ha recordat que “històricament ens hem desplaçat amb les cames i en ciutats com Barcelona ningú es planteja que caminar mitja hora a peu sigui un problema; en canvi, travessar Vic són només 15 minuts caminant”. Palmero també ha apel·lat al guany que suposa per a la salut de tothom eliminar les travesses urbanes per la ciutat en cotxe i ha recordat a la gent que és de fora de la ciutat que disposa de més de 20.000 places d’aparcament, lliures o de pagament, per deixar el cotxe i arribar en pocs minuts al centre o a qualsevol altre punt caminant o amb bicicleta.

 

Segons Palmero, la possible permanència o no del tram experimental a la ronda de Francesc Camprodon dependrà de com vagi, “estem experimentant i vetllem perquè això funcioni” en aquest mes quan té lloc la Setmana de la Mobilitat Europea. En aquest sentit, ha avançat que juntament amb el període d’exposició al públic del Pla de Mobilitat, es disposa de diversos canals de diàleg amb la ciutadania per avaluar la resposta i les opinions de tothom. També ha avançat que aviat s’aniran implantant altres mesures a la ciutat com ara la senyalització per circular a una velocitat màxima de 30 km/h, d’acord amb el model de Ciutat 30, que propugna una ciutat encara més sostenible i saludable, tal i com s’exposa al Pla d’Actuació Municipal (PAM) 2019-2023.

 

Joana Rodríguez, tècnica de Mobilitat, ha exposat que la campanya informativa que comença avui a la ronda Camprodon té com a finalitat donar a conèixer la nova mobilitat, informar per on s’ha de circular i explicar el significat d’elements com ara les catifes vermelles que s’hi ha pintat, les quals senyalitzen els punts d’intersecció entre bicicletes i altres vehicles i on les bicis tenen prioritat.

 

Rodríguez ha afegit que a la ronda Camprodon encara falta incorporar més elements al carril bici i acabar alguns serrells referents a la semaforització, per exemple, “mesures que s’aniran implantant mica a mica i que serviran per anar retocant disfuncions que faci arribar el veïnat”.

 

Les informadores estaran a peu de carrer durant tres setmanes, després es preveu que hi hagi un descans i  al cap d’un temps tornaran a ser-hi presents, de manera que la seva funció serà intermitent. Als matins, la tasca de les informadores se centra en orientar sobre qüestions relacionades amb les zones de càrrega i descàrrega (a la ronda Camprodon hi ha quatre punts) i a la tarda assessoraran sobre temes de mobilitat coincidint amb l’hora punta de la sortida laboral.

 

Durant el primer matí les dues informadores han rebut opinions diverses de la ciutadania, a favor i en contra del canvi i han detectat anomalies freqüents, com per exemple que molts cotxes envaeixen el carril bici per fer un gir o que hi ha algunes bicis que en comptes d’anar pel seu carril van pel carril bici de la vorera.